Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CuteLunatic
#1218415
Måste bara fråga er vad ni känner och tycker. Jag stod mellan en xc60 t8 och v90 t8 för ett par månader sedan, testkörde båda ordentligt. Byggde sedan ihop dom, båda nästan fullutrustade (samma utrustning). Då visar det sig, att XC60:n bara var 20k billigare än V90:n? Vad i hela? Jag menar, känslan av kvalité är ju stor! 90-serien känns betydligt lyxigare och luftigare, samt större och bättre ljud (B&W). Hur tänkte Volvo där?

Ps: Självklart SKA 90-serien vara lyxigare än 60-serien. Men då bör ju också priset spegla det? eller är jag ute och cyklar?
av V60T3
#1218418
Hej

XC60n är normalt/vanliga drivlinorna en dyrare bil än V90. Kvalitets/lyxmässigt så håller iafjag dem jämbördiga.

Jämförelse;
V90 D4 AWD Aut. Momentum = 388tkr
Xc60 D4 AWD Aut. Momentum = 435tkr

V90 är ju "subventionerad" i Sverige så vi Svenskar har råd att köra Volvo.
Rätt stor skillnad mellan dem! Vet att för ett par år sedan r vi kollade ny Volvo så var XC60 o XC70 exakt på tusenlappen lika prissatta.

/T3
av CuteLunatic
#1218464
V60T3 skrev:Hej

XC60n är normalt/vanliga drivlinorna en dyrare bil än V90. Kvalitets/lyxmässigt så håller iafjag dem jämbördiga.

Jämförelse;
V90 D4 AWD Aut. Momentum = 388tkr
Xc60 D4 AWD Aut. Momentum = 435tkr

V90 är ju "subventionerad" i Sverige så vi Svenskar har råd att köra Volvo.
Rätt stor skillnad mellan dem! Vet att för ett par år sedan r vi kollade ny Volvo så var XC60 o XC70 exakt på tusenlappen lika prissatta.

/T3
Hmm, spännande! tycker du alltså inte att det är någon skillnad i den upplevda kvalitén på bilarna? exempelvis insidan på dörrarna?

Men du har helt rätt i det du säger, inget jag tänkte på. Logiskt! dock så frågar jag mig själv igen då - varför köpa xc60 om den då t.o.m. är dyrare? antar att det är för bekvämlighetens skull, alltså att det är en SUV. Eller designen. Två subjektiva antagen. Tack för svar!
av Pekå
#1218932
Du stod mellan en xc60 t8 och v90 t8 för ett par månader sedan.. en nyfiken fråga vilken blev det?
av CuteLunatic
#1219025
Pekå skrev:Du stod mellan en xc60 t8 och v90 t8 för ett par månader sedan.. en nyfiken fråga vilken blev det?
V90 T8! just nu går jag bara och väntar... beräknad leverans vecka är vecka 11 :roll:
av Chroma
#1219085
Funderar över samma val. Tror dom kan ta mer betalt för en SUV än en kombi, så då gör dom det. Med det sagt så tycker jag inte att det är någon avgörande skillnad egentligen emellan dom utan det är mer vad man själv föredrar för typ av bil. Var lite sugen på en SUV men bagageutrymme får avgöra och vi går också på V90. Båda är väldigt trevliga bilar. Lite snabbare respons skulle jag vilja ha bara.
Men leverans nu är framåt Juni... (för T8 alltså)
Användarvisningsbild
av sony
#1219142
Det är samma kvalitet på alla nya Volvo.
av Lövet
#1219298
sony skrev:Det är samma kvalitet på alla nya Volvo.
Inte samtidigt
Det lär alla som fick XC90 där halva bilen var snedmonterad kunna intyga
av CuteLunatic
#1219375
Chroma skrev:Funderar över samma val. Tror dom kan ta mer betalt för en SUV än en kombi, så då gör dom det. Med det sagt så tycker jag inte att det är någon avgörande skillnad egentligen emellan dom utan det är mer vad man själv föredrar för typ av bil. Var lite sugen på en SUV men bagageutrymme får avgöra och vi går också på V90. Båda är väldigt trevliga bilar. Lite snabbare respons skulle jag vilja ha bara.
Men leverans nu är framåt Juni... (för T8 alltså)
Precis. Suv är ju fruktansvärt inne nu, så det är väl en anledning.

Jag håller med dig, väldigt trevliga bilar båda två. Jag tycker responsen är helt klart godkänd, riktigt kvick i acc. Som jag nämnt tidigare - är man kräsen och vill ha en sportbil så är inte Volvo rätt val. Ändå är man alltid först iväg i rödljusen (tack vare elmotorn såklart) men alltid kul!
av Chroma
#1220092
Ja responsen är helt okej för en hybrid/ICE. Men den kan inte mäta sig med en ren elbil, typ I3 eller Tesla i stadstrfik.
Det blir en liten annan karaktär och antagligen snabbare i andra register.
Provkörde igen igår och det är verkligen en fantastiskt fin bil :D
Hade själv egentligen valt en Tesla men vi kom fram till i familjerådet att vi redan gått över smärtgränsen ekonomiskt.. :p
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]