Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Spid3r
#1218812
Robbi skrev:Nja, ska man verkligen bjuda på foton och rapport till de latmaskar som bor i området och inte orkar masa sig dit? Bild
Definitivt skulle dyka upp, men är 22 mil bort :), lite rapport snälla ni :)
#1218871
Spid3r skrev:
Robbi skrev:Nja, ska man verkligen bjuda på foton och rapport till de latmaskar som bor i området och inte orkar masa sig dit? Bild
Definitivt skulle dyka upp, men är 22 mil bort :), lite rapport snälla ni :)
22 mil var väl inget... i en SPA bil känns det som 7 km i en Micra.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1218879
Elektrikern84 skrev:
Spid3r skrev:
Robbi skrev:Nja, ska man verkligen bjuda på foton och rapport till de latmaskar som bor i området och inte orkar masa sig dit? Bild
Definitivt skulle dyka upp, men är 22 mil bort :), lite rapport snälla ni :)
22 mil var väl inget... i en SPA bil känns det som 7 km i en Micra.
Precis, jag passerar nog dig också på mina 50 mil upp. Bild
#1220938
Om dere faktisk tester vibrasjoner på treffet, forsøk å filme ting som vibrerer i bilene. (Solskjermer, seterygger, flasker med vann osv). Om vi får vist problemet mer visuelt, blir det vanskeligere for Volvo å feie under teppet.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1221082
phantomblot skrev:Om dere faktisk tester vibrasjoner på treffet, forsøk å filme ting som vibrerer i bilene. (Solskjermer, seterygger, flasker med vann osv). Om vi får vist problemet mer visuelt, blir det vanskeligere for Volvo å feie under teppet.
Bra idé. Återkommer med film på vibrationer.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1221121
Trevlig träff!
Ser också fram emot rapport, eftersom jag svängt från xc60 till V90 cross country. Ska bara övertala sambon.. :)

Meddela gärna vilka däck och vilken dimension ni har. Jag kommer lobba för 20 tum till min.. :)
Användarvisningsbild
av Robbi
#1221171
Träffen blir med mig och Xhentopheryx kl. 18.00 då Elektrikern fick plötsliga förhinder. Är det någon mer som vill komma och jämföra sin bil så är det Scandic Täby kl. 18.00 idag.
#1221218
Ja jag dök upp i alla fall trots sjukdomsfall i familjen!

Nåväl. Vi var tre som möttes, tre olika personer, tre olika bilar, tre olika upplevelser. Där en bil (V90 D4 CC) troligen åtgärdats helt och enligt min mening går som en bil ska. Bil nr 2 (V90 D4 AWD INSC) Gick förhållandevis bra, har gjort åtgärderna lastvariationsmätning av Sommarhjulen och byte motorfästen. Nu sitter Conti Viking Dubbfria på. Dessa skulle kunna va del av det hela. Men bilen går lika med sommarhjulen. Detta är min bil.
Bil 3 (V90 D4 AWD MOM) Här kändes tydligt att något är fel. Grova vibrationer. Något som upplevdes i bil1 också innan den fick nya drivknutar samt nya däck.
Detta är mina intryck och en del gemensamma intryck.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1221232
Det som var intressant är att två av bilarna, V90 var nästan identiska, samma motor, samma bil, samma hjul (förutom dubbat och odubbat). Min är samma men är CC. Alltså D4 motor hade vi alla och V90-bilarna hade 17 fälgar medan jag har 18.

Som Elektrikern skriver, var det stor skillnad på dessa bilar:

Elektrikerns bil hade jag kunnat köpa för det var marginellt men jag kände ändå att något inte stämde. När jag började känna efter fanns det ett konstant microvibb som gav ett oroligt intryck. Inte riktigt obalans men inte motiverad stötrespons på vägen. Jag drog slutsatsen att Contidäcken har denna egenskap. Min var åt det hållet med Contidäck men lugnade ner sig med Michelin. Så kontentan, be om att få köra med Michelindäck. Min ÅF har dragit slutsatsen att SPA plattformen ska endast ha Michelindäck på vintern för det är det som fungerar med bilen.

Xantophetyrix bil, V90 Osmium, kändes som att köra på väldigt grov asfalt även i låga hastigheter. Skakningarna kändes överallt i bilen. Detta var inte obalans i däck. Eventuellt ovala däck eller glappande drivaxlar.

Kontentan, bilar för en halv mille ska inte kännas så olika, för det var verkligen att köra olika bilar. Min har blivit åtgärdad med nya drivaxlar och nya Michelindäck och de andra två förarna tyckte att den visserligen hade produktegenskap av vägkänslighet men att den var som den skulle. Jag har fört en hård kamp mot ÅF för detta och detta är i sig fel, bevisbördan ska inte ligga hos kunden.

Jag får önska lycka till till mina vänner med sin kamp, det var bra att de kan stå tillsammans, de har nämligen samma ÅF och samma bil. Det är ju bara att be ÅF förklara varför bilarna är som olika bilar. Bevisbördan åligger ÅF och Volvo.
Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Börja med att plocka loss tryckgivaren nä[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]