Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rale
#1217698
Min V70 från år 2000 har en GPS-karta som kommer upp ur instrumentbrädan typ James Bond (kostade då 28000SEK!). Denna visar bilen och beräknad väg på skärmen betydligt mycket tydligare och bättre än den röriga (och större) Sensusskärmen i min V90.

Om ni undra hur jag menar kan ni titta på Teslas GPS-skärm på någon video på Youtube. Denna är på liknande sätt tydlig (men mycket större) än den i min V70 från 2000.

Skulle vara önskvärt med samma tydlighet i Sensus!
#1217700
Det visade sig inte vara så lätt att hitta en lämplig Teslavideo med karta som jag trodde. Hittade dock en tillslut. Kolla nedan 30 sekunder in i videon på den visade kartan!

Så ska en karta se ut:

#1217781
Personligen tycker jag inte det är särskilt rörigt och svårläst.
Har alltid 2D-läge och om man nu vill se mycket så väljer jag fullskärm.
Oftast så bryr jag mig dock inte om kartan då navigationen just skall navigera åt mig. Så har en närområdeskarta i förarskärmen och så kommer vägvisning upp i HUD.
Att knappa in adresser är däremot ett jäkla meck. Det borde de kunna få till bättre (och nya saker är på väg).
#1217793
Jonathan81 skrev:jag använder röststyrning till att välja adresser mm funkar klockrent!
Röststyrningen tycker jag funkar skitbra på allt - utom att välja adresser.
Gud vet var jag hamnar ibland... =)
Har de vanligaste inlagda. Jag är dessutom en sådan som gärna vill ha navigering även för sträckor jag hittar. Detta för att fånga upp trafikstörningar.
Har räddat mig ett par gånger faktiskt.
"Men vad... vad är det för puckad väg den väljer? Vill jag ska åka av HÄR?!"
Vis av erfarenhet så följer jag det och får sedan reda på att det varit en trafikolycka med totalstopp i en timme.
Tack och bock =)
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]