Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1217599
Hej,

Ej bestämt tjänstebil än, inne på V90/V90 CC men nu är frågan om man ska hugga bensinmotorn istället när nya skattekrav på dieseln kommer in efter årsskiftet?
Dessutom får man några kronor över att lägga på lull-lull då instegspriset är lägre.
Några fler här måste vara i samma sits, hur tänker ni?
#1217612
Bensin var inget alternativ på det företag jag jobbar på då deras långsiktiga CO policy var att sänka bilparken till 96. Jag tog en V90 D3 och straffades genom att få handla mindre, för 448. Hade jag tagit S90 D3 med 113 CO, kunnat handla för 488. Sålänge bilen reggas innan juni 2018 eller nåt tillämpas nuvarande skatteregler. Jo med en policy CO gräns uppåt från 128, kunnat handla för 420, dvs straffats max för bensinare eller awd.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1217620
Om skatten kostar 2 eller 5 tusen per år är väl ytterst försumbart? Speciellt när det handlar om tjänstebil
#1217805
Allt beror på vilket tjänstebilsavtal du har...

Eftersom den nya skatten bara kommer in efter 1 juli 2018, så torde den inte påverka någonting nu.

Efter den 1 juli kommer en del bilar att bli betydligt dyrare -- speciellt törstiga bensinare. För mig, som får välja tjänstebil baserat på leasingkostnad kommer det ge effekter. En XC60 T6 med 177 g/km kommer att bli typ en tusenlapp dyrare per månad. Det är rätt stor skillnad.
#1217892
Malmstroem skrev:Allt beror på vilket tjänstebilsavtal du har...

Eftersom den nya skatten bara kommer in efter 1 juli 2018, så torde den inte påverka någonting nu.

Efter den 1 juli kommer en del bilar att bli betydligt dyrare -- speciellt törstiga bensinare. För mig, som får välja tjänstebil baserat på leasingkostnad kommer det ge effekter. En XC60 T6 med 177 g/km kommer att bli typ en tusenlapp dyrare per månad. Det är rätt stor skillnad.
Nya skatten för en xc60 t6 blir ca 7500kr.
Det är ca 5500kr mer än idag per år men ”ditt avtal” gör den 12000kr dyrare per år? Har du kollat upp detta eller sitter du bara och gissar?
Vi pratar ju inte nettopengar heller så skillnaden i din plånbok blir ju knappt märkbar
#1217908
Jag skulle varit klarare vad som rör skillnaden. Du har helt rätt i att skatten går upp till 7525:- för XC60 T6, vilket är typ 500 mer i månaden. Vad som också drabbar mig är en miljöbonus som finns i vårt tjänstebilsavtal. Jag borde varit klarare på den delen.

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]