Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1217911
para skrev:
Malmstroem skrev:Allt beror på vilket tjänstebilsavtal du har...

Eftersom den nya skatten bara kommer in efter 1 juli 2018, så torde den inte påverka någonting nu.

Efter den 1 juli kommer en del bilar att bli betydligt dyrare -- speciellt törstiga bensinare. För mig, som får välja tjänstebil baserat på leasingkostnad kommer det ge effekter. En XC60 T6 med 177 g/km kommer att bli typ en tusenlapp dyrare per månad. Det är rätt stor skillnad.
Nya skatten för en xc60 t6 blir ca 7500kr.
Det är ca 5500kr mer än idag per år men ”ditt avtal” gör den 12000kr dyrare per år? Har du kollat upp detta eller sitter du bara och gissar?
Vi pratar ju inte nettopengar heller så skillnaden i din plånbok blir ju knappt märkbar
Skatten blir en del av leasingkostnaden. Har man tjänstebil med bruttolöneavdrag för leasingkostnaden (mycket vanligt) så påverkas man alltså rakt av trots att man åker förmånsbil.
#1217948
Lövet skrev: Skatten blir en del av leasingkostnaden. Har man tjänstebil med bruttolöneavdrag för leasingkostnaden (mycket vanligt) så påverkas man alltså rakt av trots att man åker förmånsbil.
Det är kanske det som är meningen. Att även tjänstebilsförarna skall tänka "miljösmart".
#1217984
Ja det är förstås ingen slump.

Nåt jag fortfarande inte fått klarhet i är hur bonus malus är tänkt att fungera för importerade bilar? Räknas malusperioden från första datum i Sverige? Första reg i utlandet? Annars kan ju det leda till ett rejält uppsving för importerade bilar, framförallt motorstarkare varianter.

För "vanliga" tjänstebilar som får 2-3 tusen i höjd skatt lär ingen bry sig om den typen av krångel.
#1218083
CuteLunatic skrev:Undra vad det blir för skillnad i månadskostnad med en v90 d4 respektive v90 t8? någon som har ett hum? hade vart intressant att veta :roll:
En kollega kikade lite på det när han skulle beställa förmånsbil men tror T8an hamnade på nästan dubbla förmånsvärdet och sen ett hyfsat bruttolöneavdrag på det pga inköpspriset.

Tapatalking with Samsung S8
#1218091
Maqqann skrev:
CuteLunatic skrev:Undra vad det blir för skillnad i månadskostnad med en v90 d4 respektive v90 t8? någon som har ett hum? hade vart intressant att veta :roll:
En kollega kikade lite på det när han skulle beställa förmånsbil men tror T8an hamnade på nästan dubbla förmånsvärdet och sen ett hyfsat bruttolöneavdrag på det pga inköpspriset.

Tapatalking with Samsung S8
Ja, okej. Låter ganska rimligt. Jag har 2-3 månader kvar till leverans... blir såklart mer sugen när man är här inne och läser runt :roll:
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]