Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1217412
Hej!

Om man plockar ihop en hyfsat specad XC90 på datorn idag kanske man hamnar på ca 800kSEK, sen har Volvo kampanjer nu fram till 18/12 där man i princip får ett Lounge Pro gratis (49kSEK) och vinterdäck för 5KSEK istället för 20kSEK.

Dessa rabatter ser man inte i "Bygg din Volvo" men bilen borde hamna på ett listpris 800-49-15=736kSEK (8% på priset på hemsidan). Detta pris som jag förstår det styrs från Volvo centralt.

Om man går in med denna bil till en Volvohandlare (och köper kontant eller med Volvolån), hur långt har ni lyckats förhandla ner detta listpris? Finns någon magisk gräns, 0, 5, 10, 15, 20% som innebär en hyfsad affär för båda parter?
Senast redigerad av 1 V70_2005, redigerad totalt 0 gånger.
#1217425
Kollade runt lite och många föreningar (Företagarna och LRF t.ex.) verkar erbjuda sina medlemmar 10% rabatt. Så i exemplet ovan med en 800kSEK bil:
Listpris: 800 kSEK
Volvokampanj: -64kSEK
=> 736kSEK
Föreningsrabatt -10% (73,6kSEK)
=> 662kSEK

Dvs totalt 17% på listpris.

Är 10% rabatten en bra nivå, eller kan man få mer?
#1217431
Oftast så beräknas rabatten endast på ordinarie priser då kampanjpriser redan anses vara rabatterade och oftast till en högre rabatt.
Så om du sitter hemma framför datorn och bygger räkna kampanjpriser som ett nettopris och övriga som ett brutto där du drar av beräknad rabatt.
För privatköpare så ligger oftast rabatten på ca 7-8% ibland något högre. 10% på privat skall nog anses vara bra om man pratar Volvo.
Tjänstebilsförare har oftast högre, någonstans 12-15% beroende på om och vilket ramavtal som har tecknats.
Om det är XC90 du specifikt tänker på så skall du kolla om de återförsäljare som du tänker på har några kampanjbilar.
Förvånansvärt ofta kommer det ut färdigpaketerade bilar som är rabatterade 120-150.000:-. Dock så kan man inte ändra mycket specen i dom förutom eftermontering så då gäller det att utrustningen motvarar dina önskemål.
Exempel på dessa hittar du lätt på blocket som lagerbilar, LE edition etc.
#1217567
Rabatter är klurigt i samband med kampanjer, försök att vara realistisk, grundpriset på bilen tycker jag man ska få en
rabattsats på, de flesta erbjudande är ju subventionerad från Volvo centralt, så där är det ju svårt att få motsvarande
samma rabatt i pengar men i procent borde det ju inte vara några problem.

När jag tittade på Audi A6 under 2016 så var det många kampanjer, och rabattsatsen blev inte så bra, men jag kände mig
nöjd med priset alla fall. Det är ju faktiskt pengarna som räknas i slutändan. Rabatter är inte en rättighet men definitivt
något som styr mina val, var realist och jämför med fler handlare.
#1217658
Jag lyckades få till 12% på priset min CC som privatperson, men jag tror frågan egentligen gäller hur man ska resonera kring rabatter
när det finns kampanjer och i min värld är det väl ingen skillnad, det är rabatt på slutpris som gäller oavsett kampanj eller inte.....

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen