Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av peos99
#1217099
Hej allihopa jag hoppas någon kan hjälpa mig med följande fråga....

Min granne ringde mig idag och frågade om jag visste hur man stänger av parkeringsvärmaren i hennes bil, en V90 D4 som är 4 månader gammal.
Hon påstod att det inte går att stänga av den i bilen utan bara via VOC appen? Är det verkligen möjligt?
Hon sa också att det inte fanns möjlighet att ställa in starttid med timer från bilen utan det också bara från appen?

Jag brukar i min V70 -14 starta värmaren med VOC appen på morgonen innan jag går till bilen och när jag satt mig i bilen stoppar jag den från menyn i bilen så att säga.
Jag sa till henne att det måste gå att göra i hennes V90 också, har jag fel eller?
Användarvisningsbild
av Robbi
#1217103
peos99 skrev:Hej allihopa jag hoppas någon kan hjälpa mig med följande fråga....

Min granne ringde mig idag och frågade om jag visste hur man stänger av parkeringsvärmaren i hennes bil, en V90 D4 som är 4 månader gammal.
Hon påstod att det inte går att stänga av den i bilen utan bara via VOC appen? Är det verkligen möjligt?
Hon sa också att det inte fanns möjlighet att ställa in starttid med timer från bilen utan det också bara från appen?

Jag brukar i min V70 -14 starta värmaren med VOC appen på morgonen innan jag går till bilen och när jag satt mig i bilen stoppar jag den från menyn i bilen så att säga.
Jag sa till henne att det måste gå att göra i hennes V90 också, har jag fel eller?
Menyn med klimat har två sidor, alltså två flikar. Man får flippa till sida två och då ser man att aktuell timer är färgmarkerad, tryck på den så stängs den av.
Användarvisningsbild
av andreas 80
#1217106
Precis, man får öppna klimatmenyn. Sedan gå åt sidan där man hittar parkeringsklimat.

Trycker man på "förkonditionering" slår man av/på värmaren direkt.
Alla timers finns här också att ändra på.Bild
av Mike68
#1217124
Japp självklart går det att göra det i bilen men det är inte speciellt användarvänligt skulle jag säga, här har man en snygg fullfärgsskärm så använder man bara svaga gråskalor i stort sett som gör det svårt att fatta om det är på eller av.
Ergonomikurs för utvecklarna kan behövas.
av sorsj
#1217211
Dessutom är det väl så att när man startar motorn så övergår värmaren till sin '"stödvärmesfunktion" och stängs därmed automatiskt av så snart motorn nått driftstemperatur. Man ehöver alltså normalt aldrig tänka på att stänga av den.
#1217217
sorsj skrev:Dessutom är det väl så att när man startar motorn så övergår värmaren till sin '"stödvärmesfunktion" och stängs därmed automatiskt av så snart motorn nått driftstemperatur. Man ehöver alltså normalt aldrig tänka på att stänga av den.
Känns rimligt!
av calgot
#1219497
sorsj skrev:Dessutom är det väl så att när man startar motorn så övergår värmaren till sin '"stödvärmesfunktion" och stängs därmed automatiskt av så snart motorn nått driftstemperatur. Man ehöver alltså normalt aldrig tänka på att stänga av den.
Hur vet man det? Jag tycker min parkeringsvärmare är igång en bra stund även efter att jag startat, har dock aldrig testat att låta den stänga av sig själv.

Och varför finns det ingen indikering i instrumentpanelen som visar att parkeringsvärmaren är igång? Känns som en självklar sak att visa...
av bereck
#1219522
calgot skrev:
sorsj skrev:Dessutom är det väl så att när man startar motorn så övergår värmaren till sin '"stödvärmesfunktion" och stängs därmed automatiskt av så snart motorn nått driftstemperatur. Man ehöver alltså normalt aldrig tänka på att stänga av den.
Hur vet man det? Jag tycker min parkeringsvärmare är igång en bra stund även efter att jag startat, har dock aldrig testat att låta den stänga av sig själv.

Och varför finns det ingen indikering i instrumentpanelen som visar att parkeringsvärmaren är igång? Känns som en självklar sak att visa...
Jo det syns är 3 s-formade pilar upp som betyder Förkonditionering på
Symbolen lyser när motor- och
kupévärmare/luftkonditionering
förkonditionerar bilen :mrgreen:
av calgot
#1220791
bereck skrev:
calgot skrev:
sorsj skrev:Dessutom är det väl så att när man startar motorn så övergår värmaren till sin '"stödvärmesfunktion" och stängs därmed automatiskt av så snart motorn nått driftstemperatur. Man ehöver alltså normalt aldrig tänka på att stänga av den.
Hur vet man det? Jag tycker min parkeringsvärmare är igång en bra stund även efter att jag startat, har dock aldrig testat att låta den stänga av sig själv.

Och varför finns det ingen indikering i instrumentpanelen som visar att parkeringsvärmaren är igång? Känns som en självklar sak att visa...
Jo det syns är 3 s-formade pilar upp som betyder Förkonditionering på
Symbolen lyser när motor- och
kupévärmare/luftkonditionering
förkonditionerar bilen :mrgreen:
Ja dom lyser upp när man startar bilen men sen slockar dom igen. Missar man dom då är det lätt att glömma att slå av värmaren... eller menar du att dom ska lysa hela tiden när dieselvärmaren/förkonditioneringen är igång? Jag har en XC90 2017.
av AndS
#1220793
Värmaren stänger av sig automatiskt om du inte har tillskottsvärmare aktiverad. Har du tillskotsvärmare aktiverad fortsätter den om det finns behov. Inget du behöver fundera på utan det är bara att köra.

och i ECU i motorutrymmet. Inte på en -[…]

Centrera subframe

Hej Återmontering av subframe efter byte av[…]

Kan du ge exempel på funktioner eller annat[…]

V70 motor till 850

Hej Låt säga att man har en fin 850 -9[…]