Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rale
#1216230
Såg denna kommentar på Internet i ett helt annat sammanhang. "Ladda aldrig ett litiumbatteri som är kallare än noll grader. Det tar permanent skada och kan i värsta fall råka ut för en ”thermal runaway”. Det är däremot riskfritt att ladda urett kallt batteri, men man får inte ut mer än en del av effekten."

Gäller detta T8 också, eller kanske batteriet förvärms automatiskt!?
av Xanthopteryx
#1216235
rale skrev:Såg denna kommentar på Internet i ett helt annat sammanhang. "Ladda aldrig ett litiumbatteri som är kallare än noll grader. Det tar permanent skada och kan i värsta fall råka ut för en ”thermal runaway”. Det är däremot riskfritt att ladda urett kallt batteri, men man får inte ut mer än en del av effekten."

Gäller detta T8 också, eller kanske batteriet förvärms automatiskt!?
Bilarna har förvärmning och även kylning då både värme och kyla dels kan skada men också inverkar menligt på effekten.
Vad jag minns av Tesla som exempel så, så länge sladden sitter i väggen så håller den batterierna varma så det är startklart direkt.
av barcusmrandt
#1216237
Intressant - men tänker att Volvo hade informerat om det om det hade varit ett problem. Som Xan nämner konditioneras batteriet. Märker att vämaren går på när det är kallt och jag laddar (händer långt innan det blir minusgrader för övrigt), och kyler när det är varmt (ofta efter jag har kört då batteriet säkert är extra varmt).
av menbj0
#1223097
barcusmrandt skrev:Intressant - men tänker att Volvo hade informerat om det om det hade varit ett problem. Som Xan nämner konditioneras batteriet. Märker att vämaren går på när det är kallt och jag laddar (händer långt innan det blir minusgrader för övrigt), och kyler när det är varmt (ofta efter jag har kört då batteriet säkert är extra varmt).
Menar du att den bränsledrivna värmaren går igång när du laddar bilen?! Värms inte batterierna av själva laddningsprocessen?

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man k&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]