Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GoranP
#1216089
Jag har ett litet problem med luckan över laddintaget. Nu när det blir mer vintertemperaturer, (varierande plus/minusgrader, och lite regn och snö), då får jag problem med att kunna stänga luckan. Det fryser helt enkelt i låsmekanismen för luckan, jag får köra med den lätt öppen..

På äldre bilar, fick man smörja dörrlåsen, för att de inte skulle frysa. Alltså borde man smörja här också. Fast frågan är då, med vad? Det känns som att det är en hel del plastdetaljer i detta..

Vad har ni andra för erfarenheter? Hur har ni gjort ?
av Xanthopteryx
#1216102
GoranP skrev:Jag har ett litet problem med luckan över laddintaget. Nu när det blir mer vintertemperaturer, (varierande plus/minusgrader, och lite regn och snö), då får jag problem med att kunna stänga luckan. Det fryser helt enkelt i låsmekanismen för luckan, jag får köra med den lätt öppen..

På äldre bilar, fick man smörja dörrlåsen, för att de inte skulle frysa. Alltså borde man smörja här också. Fast frågan är då, med vad? Det känns som att det är en hel del plastdetaljer i detta..

Vad har ni andra för erfarenheter? Hur har ni gjort ?
På en så ny bil skulle jag inte chansa utan ta till verkstad så de får åtgärda. Annars är bara risken att du sabbar något som annars skulle fixas på garanti.
av Jacobsson
#1216300
Håller med om att ta till verkstad.
Jag har aldrig haft problemet.
Användarvisningsbild
av Hanzon
#1216323
Jag har som tidigare inlägg inte haft detta probelem med laddlucka, jag rekomenderar också ett verkstadsbesök.
av criollover
#1217899
Jag har exakt samma problem - luckan öppen för laddning, kör iväg och vid destinationen har den frusit fast. Löste verkstaden det för dig?


Skickat från min iPad med Tapatalk
av GoranP
#1217937
I mitt fall har problemet varit att luckan inte låst i stängt läge. Inne på verksta'n smorde dom in låsanordningen med bl.a. "lågtemperatursfett".
Efter detta har det varit iaf minusgrader med tillhörande nederbörd samtidigt. Det har hittills fungerat men har än så länge varit få tillfällen med "lämpliga" temperaturväxlingar för att kunna säga att det är löst. En gång har jag upplevt att det har varit på gränsen att inte kunna öppna, men värre än så har det inte blivit.

Jag är väldigt förvånad över Volvo's lösning, luckan och låset känns inte inte anpassat för våra normala nordiska väderförhållande, med vinter och så. Den känns som en väldigt snabbt lösning, inte fullt genomtänkt och testad under verkliga förhållanden.
Första gången som temperaturen kröp under nollan, började kvällen med regn och övergick till snö. Förutom att låsanordningen frös, det blev också fullt med snö och is vid gångjärnet för luckan OCH det blev is vid gummipackningen för luckan. Bara det att få luckan från läget "rakt ut" till nästan stängt, krävde en god portion fantasi och arbete. Låsa gick överhuvud taget inte...

Hela lösningen med luckan, det känns som att det finns stor risk för fortsatta problem med den. Dessutom ska själva gummiskyddet för kontaktdonet hanteras på nått sätt så det inte hänger och skaver mot lacken, (ifall det skulle blåsa). Borde kanske varit nån lösning så att man "hängt" gummiskyddet över låsmekanismen, då hade det ju löst två saker samtidigt. Men detta är mina tankar bara ...

Står det någonstans på Volvos he[…]

Rekommendation Generator V50 2.0 D

Säkerställ bara att anslutningen till re[…]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej! Jag fick med problem med att bakluckan ej gic[…]