Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
#1215699
Tyvärr verkar det som att jag kommer få stångas med Volvo eller ÅF om återköp av min bil, som har vibrationsfel. Jag hoppas naturligtvis att den blir fixad men börjar tvivla.

I vilket fall. Vilka rättigheter har jag vid privatköp och enligt garantin. Vem köper tillbaks bilen, är det ÅF eller Volvo Cars. Var finns det skrivet om detta? Jag behöver förbereda mig för nu ser det ut som att de skicka stora gardet för att slippa ta sitt ansvar och övertyga ÅF och mig om att min bil är ok. Det har hänt förr.

Tråd om problemet:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
Användarvisningsbild
av MartinS
#1215701
Den du köpt bilen av är den du har en affärsrelation med, alltså är det återförsäljaren som låter köpet gå tillbaka. Hur dom sen hanterar det mot Volvo är ju inte oviktigt men har egentligen inget med ditt köp att göra.
av Vardelos
#1215720
Konsumentköplagen säger väl 3 försök på samma fel, sen ska den bytas ut eller köpas tillbaka. Måste väl gälla bilar oxå?
Sen finns det ju såklart avdrag för att du använt bilen, som är ganska saftiga om du hunnit köra några tusen mil.

Men om dom hävdar att det inte är något fel så ryker ju dina 3 försök, men å andra sidan om dom börjat byta saker så har dom ju erkänt att det är ett fel, då kan dom ju inte säga efter 3 försök att det är en produktegenskap eller va de heter.
av Xanthopteryx
#1215735
Vardelos skrev:Konsumentköplagen säger väl 3 försök på samma fel, sen ska den bytas ut eller köpas tillbaka. Måste väl gälla bilar oxå?
Sen finns det ju såklart avdrag för att du använt bilen, som är ganska saftiga om du hunnit köra några tusen mil.

Men om dom hävdar att det inte är något fel så ryker ju dina 3 försök, men å andra sidan om dom börjat byta saker så har dom ju erkänt att det är ett fel, då kan dom ju inte säga efter 3 försök att det är en produktegenskap eller va de heter.
De första sex månaderna ligger bevisbördan på säljaren (alltså att bevisa att det inte är fel).
av sorsj
#1215761
Kan berätta vad som hände med vår första V70 D5, MY 2002. Den hade ett fel på farthållaren, som gjorde att den ofta inte kopplade in som den skulle. Först byttes flera komponenter hos återförsäljaren utan att det hjälpte. Därefter togs bilen in till Göteborg vid två tillfällen på vardera en hel månad för omprogrammering. När samma fel fortfarande fanns kvar fick vi ett inbyteserbjudande. Bilen var då 2 år gammal sånär som på 2 månader och hade gått 12000 mil. Vi fick då köpa en ny likadan V70 MY 2004 för mellanpriset 75000.
av DonutTony
#1215763
Trist. Känner igen mig i dina tankar då jag stångades i nära 9 månader med problem med klimatanläggningen. Det var först när jag verkligen tydligt krävde min rätt att häva köpet som bilen blev intagen i nära en månad och felet till slut rättades till.
Åter till din fråga, först kan du tänka dig en ytterligare Volvo av exempelvis samma modell förutsatt att vibrationerna försvinner? Eller har du tröttnat på Volvo helt?
Om du kan tänka dig en bil med motsvarande mil och ålder så kan du kanske få till ett kostnadsfritt byte? Testa den tänkta bilen noga i såfall och säkerställ att inte den också har problem.
Alternativ att lägga in pengar motsvarande nyttjandeavdrag mot en ny?

Du ligger bäst till om en representant från Volvo accepterar felet och erbjuder återtag. Om Volvo inte accepterar återtag kan ändå återförsäljaren erbjuda återtag men enligt min erfarenhet så kommer det att innebära en högre ekonomisk kostnad.
Det är ingen rolig diskussion att ta och nyttjandeavdraget i tid och mil kan kännas kostsamt särskilt när man köpt en ny bil som man inte är nöjd med.

Tycker det är tråkigt att Volvo inte tar bättre hand om reklamationer än de gör, särskilt nu när de vill in på premiummarknaden. Gissar att det beror på lite för snabbt utvecklingstempo i kombination med växtvärk.

Lycka till med dina diskussioner, var rak, saklig och tydlig med dina önskemål och krav. Maila gärna och kräv skriftliga svar, det underlättar och man undviker risker för missförstånd.
av sweborn
#1215800
Det bör går smärtfritt Robbi. De tar tillbaka din bil och säljer den för fullpris till någon som inte bryr sig då de vill sälja fler bilar till dig. Du kan ju fundera på om du tror på någon annan Volvomodell istället så kan du tänkas få lite bättre rabatt än vanligt.

Finns trådar här om en standardmetod för att värdera hur mycket pengar du får tillbaka/har förlorat på affären beroende på om man ser glaset som halvtomt eller halvfullt.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1215815
Tack för svar. Jag köpte bilen ny i mars, den har gått 1800 mil och jag kände vibbar den månad jag hade bilen med vinterdäck. Den åkte in och de testade med sommardäcken, det var ändå dags. Kände inte av vibbar med dessa och blev lovad nya, då vi alla naturligtvis trodde på vinterdäcken. De nya vibbar också och alla referensdäck också. Bilen verkar inte acceptera vinterdäck alls eller så maskeras felet med sommardäcken. Bilen är inne andra gången för detta fel och har varit snart i 14 dagar. De ska tydligen byta bakre drivaxel så felet är väl med det accepterat? En snubbe från Volvo Cars ska också komma och titta på felet, så med det är det väl bevisat att det är ett känt problem hos dessa? Jag menar, inte fan åker väl Volvo Cars ut för att inspektera vanliga verktstadsjobb?

Jag vill helst ha bilen felfri. Om inte, kanske en ny XC60 eller en till V90 CC, som är felfri. Problem är att hitta en med samma utrustning etc så någon form av kompromiss måste väl ske från mitt håll. Jag såg också att mitt billån ligger ca 60.000 under vad jag betalt för bilen och så mycket tror jag väl knappast att de kan dra av? Köper de tillbaks och jag kan nolla lånet och börja om, är det ingen katastrof för min del.
av uniformerad
#1215822
Känner igen mig till del, inte helt lätt att få till ett återköp. Säljaren har två "chanser" på sig att åtgärda felet, fler chanser om det är flera olika fel. Felen måste dock vara av väsentlig art.
Du måste reklamera felet inom skälig tid, normalt två månader, sedan är det inte säkert att du får häva köpet för det, utan det finns flera saker som kan ske.
1. säljaren åtgärdar felen
2. omleverans av bilen, dvs du får en ny bil
3. prisavdrag
4. hävning av köp

Vid hävning så skall du inte räkna med att få tillbaka alla pengar, utan det sker bland annat nyttoavdrag enligt följande:

Nyttoavdraget räknas utifrån den nytta du haft av varan fram till hävningen och regleras i 44 § konsumentköplagen. Motorbranschens Riksförbund och Motormännen rekommenderar att nyttan i beräknas enligt: 0,5 % av köpeskillingen per månad och 0,5 % av köpeskillingen per körda 100 mil. Dessutom har konsumenten rätt till ersättning för ränta från den dag som näringsidkaren tog emot betalningen. Ränteersättningen ska beräknas enligt den referensränta som gällde vid köpet (2 procent) med ett tillägg på 2 procent.

Bilia köpte tillbaka vår XC70, men det tog oss över ett halvår innan allt var klart.

Tycker att du ska stå på dig och kräva ny bil eller återköp, ett läckage glömmer man inte, även om de säger att de har fixat det, man är ändå orolig och känner efter hela tiden.
XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Jag har också Care by volvo men har aldrig f[…]