Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
#1216540
VolvoB20 skrev:Har Volvo "bekräftat" skriftligt att det är fel på din bil så du kan använda det i dialogen med Volvo om återköp, eller är ni på det stadiet att de "inte hittar" något fel och inte därför kan avhjälpa det?
Det är inte längre aktuellt. Jag var en av de drabbade av den omfattande vibrationsskandalen med den nya plattformen. Just min bil lyckades de få ordning på genom att byta drivaxlar så det kan ju vara en orsak till alla vibbande bilar. Innan så konstaterade de själva genom provkörning att bilen var felaktig så det har aldrig varit på tapeten att bestrida det, från deras sida.

Länk till diskussionen om vibrationsskandalen:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
av dfa
#1216571
Robbi skrev:
VolvoB20 skrev:Har Volvo "bekräftat" skriftligt att det är fel på din bil så du kan använda det i dialogen med Volvo om återköp, eller är ni på det stadiet att de "inte hittar" något fel och inte därför kan avhjälpa det?
Det är inte längre aktuellt. Jag var en av de drabbade av den omfattande vibrationsskandalen med den nya plattformen. Just min bil lyckades de få ordning på genom att byta drivaxlar så det kan ju vara en orsak till alla vibbande bilar. Innan så konstaterade de själva genom provkörning att bilen var felaktig så det har aldrig varit på tapeten att bestrida det, från deras sida.

Länk till diskussionen om vibrationsskandalen:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

Härligt att höra att det löst sig tillslut! :D
Användarvisningsbild
av Robbi
#1216701
perhall skrev:
Robbi skrev:Enligt denna artikel så ska inte köparen stå för värdeminskningen i tid utan endast mil.

http://teknikensvarld.se/mina-rattighet ... op-118908/
Den där uträkningen är ju jätteknasig. Enligt all rimlighet bör det ju vara ett tidsavdrag, så också enligt de riktlinjer som jag har sett...
Bör? Det fick mig att fundera på varför? Det är ju faktiskt en tid som man har kört med en felaktig bil och borde kunna se det som skadestånd. Att ÅF ska stå för tidsavdraget tycker jag, om man resonerar så, är rimligt då de också bör lämna någon form av garanti. Sedan har väl de flesta belånat sin bil på något sätt och med amortering så har man ju ”betalt värdeminskningen en gång”, det känns som att man bestraffas genom att betala den igen.

Om summan för tid- och milavdrag är 30.000 för ett halvår, så är det kanske vad man har betalt i amortering till banken. Helt plötsligt står man själv för 60.000 när värdet har minskat med 30.000? Låter mer som att bilfirman ska stå för tidsavdraget och man kan se det som skadestånd men att de har lyckats lura kunden att ta den biten. Jag hade nog gett dem en hård match om skadestånd och inte straff på den biten.
av dfa
#1216758
Det beror ju på hur länge bilen stått still, dvs varit fast på verkstaden.
Om ÅF har åtgärdat felet "skyndsamt" har du ju fått tillbaka bilen (dvs accepterat åtgärden) och fortsatt använda den så får du ju betala för den tid du brukat den genom nyttoavdraget.
Om du har bilen i 7 månader och den är inne på verkstad 2 av dessa bör nyttoavdraget bli 5 månader a 0.5%
samt de mil du kört.

"Skadeståndet" är att du får ränta på köpeskillingen för att du bundit medel i en produkt som varit felaktiv och du lämnar tillbaka - problemet idag är att riksbankens ränta är negativ, så det blir inte så mycket att prata om i skadestånd.
av Christian1968
#1222504
uniformerad skrev: 4 % (2 % + 2% ) av köpesumman i ränta = 9 400 kronor.
Referensräntan har väl varit 0,5% de senaste åren?
Och blir inte 9400 kr ränta på årsbasis?

2,5% (0,5% + 2%) av köpesumma i ränta = 5875 kr
5875 / 12 x 10 mån = 4895 kr i ränteavdrag.
av Lockis
#1390386
perhall skrev: tis 05 dec 2017, 23:55
Robbi skrev:Enligt denna artikel så ska inte köparen stå för värdeminskningen i tid utan endast mil.

http://teknikensvarld.se/mina-rattighet ... op-118908/
Den där uträkningen är ju jätteknasig. Enligt all rimlighet bör det ju vara ett tidsavdrag, så också enligt de riktlinjer som jag har sett...
Förlåt för återupplivning av gammal tråd, men sitter i lite samma sits själva. Har haft problem med bilen en längre tid och den har varit inne för fix i totalt 3 omgångar nu (samma fel).

Min tanke är att bör inte nytto avdraget för tid sluta räknas efter det att du felanmält bilen?
Om du felanmäler månad 10 men det sen tar 6 månader till att försöka åtgärda, bör man då räkna nytto avdraget för 16 eller 10 månader?
av troubleshooter
#1390454
Har du haft bilen tillgänglig under de där 6 månader så blir det 16 månader, har den stått på verkstaden så skulle du kanske kunna hävda 10 månader, jag antar att du om du haft tillgång till bilen så har du också använt den under dessa månader om den inte varit oanvändbar och gått 0 mil under de 6 månader och du borde ha lämnat den på verkstaden vid 10 månader......
av Xanthopteryx
#1390476
Kan nog även bli läge för avdrag om den har varit väsentligt sämre än vad som varit brukligt. Låt säga att bagageluckan inte gått att öppna. Ja, du har kunnat köra bilen men inte lasta vilket gjort att du inte kunnat nyttja den till fullo.
av BiggBifuel
#1464714
Intressant tråd, det bör kanske uppdateras. Du bör vara kall och fundera två gånger. Från erfarenheter.
- Likvärdig bil eller vara, du betalar ingen nyttoavdrag eller har rätt till ränteersättning. Du kan få betala eller pengar tillbaka, då det kan vara svårt att få exakt en likadan bil och mil
regleras det. Ett kallt förslag är.
1 . Du ska ha en likadan bil, det är bilfirman som ska leta rätt på den och ge dig förslag, titta på på bilen och kom ihåg att
alla utlägg, resor, ledig tid mm kan du kompensera mot den nya bilen.

2. Din bil köptes för 300 000 kr, byter du mot en annan bil/modell vilket är möjligt, speciellt nu hösten 2021 då bilar mellan
250 - 360 tkr finns det få av. Har det en bil som är dyrare eller billigare så betalar man mellanskillnaden. Enkel
matematik, tyvärr vill många börja prata om in/ut-pris mm skit i det. Säg kallt, min bil är värd 300 000 kr och jag vill ha
ett enkelt sätt att reglera bytet. Dyker det upp en bil så vet du vad du får betala/åter.

3. Kom överens hur man reserverar bilen som man ska titta på, ibland kommer en bil och försvinner lika snabbt, men kundansvarig har inte tid för dig och bilen är borta.... bra ha några enkla regler vad som gäller.

4. Om bilhandlaren ger dig nyttoavdrag mm så är den långt utanför konsumentköplagen.

Se följande länk www.hallakonsument.se/fragor-och-svar/2 ... till-ranta

- Hävning, två modeller, gamla MRF/konsumentverket där avdraget kan vara 24 kr/mil och ARN rekommendation 12 kr/mil
1. MRF/konsumentverket beräkningsmodell är ren "Bingo" för bilförsäljaren, du kan ha mellan 24 kr/mil (300 000 kr, 1 500 mil, 7 månader) till än högre som 74 kr/mil om du har en bil för 800
000 kr, 1 500 mil, 7 månader.
Beräkningsmodellen strider mot konsumentköplagen, du bör reklamera till ARN alla gånger!

2 ARN, säger 12 kr/mil. Dyr som billig, dvs du betalar 18 000 kr i avdrag.
se följande länk www.arn.se/globalassets/extern/pdfer/re ... -01105.pdf
3. Skattemyndigheten bilersättning är 18,5 kr/mil när du deklarerar, hur kan bilen avdrag bli högre är 24 kr/mil eller 74 kr/mil vid en dyrare bil :party:

Kontakta en jurist
- Vid tvist så har du rättskydd i din försäkring, använd den vid en hävning om man inte följer ARN.

Och det sista, du ska vara nöjd, byt inte mot likvärdig bil annars och avdrag enligt ARN, inte MRF/konsumentverket.

Erfarenheter:
- Bilfirman jag har pratat med, vill göra nyttoavdrag enligt MRF/konsumentverket vid likvärdig vara, ingen ränteersättning och det är deras erfarenhet (kanske det man lär sig på Volvo Cars kurser). Lite naivt men man blir lurad som konsument, tror det flesta tror på det också, några blir ganska skeptisk....
- Har frågat på några bilar och fått olika affärsförslag, typiskt är ett nyttoavdrag och sedan säger man att man har givit rabatt på bilen, lite marginal mot "in" och "ut" priserna. Tänk på att Du får ju aldrig tillgång till några in eller ut priser, det ett spel med pengar, ett ärligt sätt är att utgå från vad du betalade för bilen och vad den andra bilen är till försäljning, allt annat är försäljning. Använd exempelvis oberoende värderingsidor, ett kan vara www.car.info för att se vad din bil är värd och vad den andra bilen är värd.
- Volvoåterförsäljaren har föreslagit 0 bilar, det visar också hur stort intresse det finns
- Säg att du ska också ha kompensation för all tid du lägger ned att titta på bilar mm det är bilresor, bensin mm
- Bilfirman kan hävda - nyttoavdrag görs i alla sammanhang. Det är fel, kolla upp med Hallå konsument och det kan vara bra att veta att, Volvo Cars verkar tillämpa en egen regel också, för; Nybilskund, bilbyte eller återköp när bilen gått under 500 mil = Inget nyttoavdrag. Dock har det inget med konsumentköplagen och nyttoavdraget att göra.

Och du kommer antagligen bli blåst hur den än slutar, frågan är bara hur mycket :-/
Bilagor
avdrag likvärdigt 800000.jpg
avdrag likvärdigt 800000.jpg (122.22 KiB) Visad 288 gånger
avdrag likvärdigt 300000.jpg
avdrag likvärdigt 300000.jpg (120.11 KiB) Visad 288 gånger
Senast redigerad av 2 BiggBifuel, redigerad totalt 0 gång.
Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han t[…]

Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]

Jag har samma ljud bakifrån på min v60[…]

På min bil (som jag tidigare skrev om i det […]