Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
#1215347
Har ni fått den?
Då tillkom att man måste godkänna datadelninga för de olika tjänster som används.
Dessutom bytte man namn på en av city safety-knapparna (minns inte vad den hette innan men den handlar nu om styrhjälp vid risk för kollision).

Vad har jag märkt av på min V90?
* Sjuk mycket bättre (mjukare) växlingar! Känns som en ny bil! Särskilt när man bromsar in vid en korsning eller liknande och sedan gasar på direkt igen.
* Alla dessa inställningar då för godkännande av data så att VoC bland annat kan fungera.
* Den ändrade knappen.
* Upplever VoC-kopplingen som rappare (när man pratar via appen).

Tyvärr också bugg, såklart...
Har fotöppning på bakluckan. Det har fungerat klockrent!
Nu fungerar det aldrig första gången, när bilen hamnat i viloläge.
Symptom:
Man sparkar - Bilen låses upp (om den var låst) - lamporna tänds upp - bakluckan låses upp och hoppar till någon cm (som en vanlig lucka man låser upp) - ...och inget mer.
Man trycker på handtaget på luckan och då hissar elmotorerna upp den.
Sedan kan man sparka den upp och ned i all evighet.
Men, får bilen vila en stund (typ tio minuter eller så, ibland kortare), så är det kört vid första öppningen.
Fick en uppdatering till veckan efter.
Samma problem.
Var inne i dag och de hittade inget konstigt, han gjorde nollställning på luckans programmering (om man programmerat maxhöjden på den) och vi provade göra bilen strömlös en lite stund.
Hjälpte inte.
Nu skulle han skicka in det till högre ort så får vi se.

Någon annan som varit med om detta?
Sedan är den dement och glömmer HUD-läget ibland verkar det som....

Nåja, den växlar bättre i allafall! Och jag tycker den är rappare i sin kontakt med VoC när man öppnar appen. Något positivt i allafall =)
av fbflyer
#1215405
Min V90 CC D4 var inne för mjukvaruuppgradering i fredags pga problem med Dieselvärmaren (felmeddelande om låg spänning) och sen dess funkar inte heller min fotsparksöppning. Jag misstänkte direkt mjukvaran eftersom jag numera har fått till kicken man ska göra.

Bilen ska in igen på måndag eftersom dieselvärmaren fortfarande ger samma felmeddelande, efter att den funkat i två dagar.
av Xanthopteryx
#1215439
fbflyer skrev:Min V90 CC D4 var inne för mjukvaruuppgradering i fredags pga problem med Dieselvärmaren (felmeddelande om låg spänning) och sen dess funkar inte heller min fotsparksöppning. Jag misstänkte direkt mjukvaran eftersom jag numera har fått till kicken man ska göra.

Bilen ska in igen på måndag eftersom dieselvärmaren fortfarande ger samma felmeddelande, efter att den funkat i två dagar.
Skönt att höra med öppningen! Synd såklart, men skönt att vi är flera. =)
Värmaren - det är inte så att batteriet mår dåligt?

Om de får igång din öppning så säg gärna till vad de gjorde och vilken mjukvara de lade in.
av petherf
#1215489
Min får jag ladda varje vecka pga låg batteri spänning ? Så det blir nog ett besök hos handlaren till veckan.
Och stol värmen på förarsidan blir aldrig varm .
av ansjo
#1215582
Samma här, fotsparksöppnincen funkar inte längre...
av ansjo
#1215602
Samma här, fotsparksöppnincen funkar inte längre...
av Christerv70
#1215691
Samma här ingen "sparköppning" längre. Annars blev bilen riktigt trevlig med nya gränssnittet på sensus och polestar uppgradering. Synd bara att det alltid måste tillkomma nya problem.
av fbflyer
#1215696
Tanken angående låg spänning i batteriet har slagit mig men det måste ju vara steg 1 i verkstadens felsökning på ej fungerande dieselvärmare. Men jag ska påminna dem om att titta på det på måndag.
av Xanthopteryx
#1215736
fbflyer skrev:Tanken angående låg spänning i batteriet har slagit mig men det måste ju vara steg 1 i verkstadens felsökning på ej fungerande dieselvärmare. Men jag ska påminna dem om att titta på det på måndag.
En del verkar inte tycka det är smart att ta det enklaste och mest troliga först....

Det luriga är ju att bara mäta spänningen ger ingenting alls av värde.
Det man bör göra är att belasta det för att se hur det mår. Till exempel starta värmaren medan man mäter.
Helt normalt skall ju spänningen sjunka, men på ett friskt batteri sjunker den inte lika mycket. Sedan när man slår av förbrukaren (värmaren här då) så skall ett friskt batteri snabbt börja återfå spänningen emedan ett trött batteri inte orkar med det på samma sätt och i samma takt.
av bereck
#1215737
ansjo skrev:Samma här, fotsparksöppnincen funkar inte längre...
Konstig min S90 är en vecka gammal och borde ha senaste uppdatering och har ingen problem med fotsparksöppning :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Stort tack, erniefågelholk! Det blir till st[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]

S80 T6 AWD -08

ar en S80 awd v8 -07 med dynaudio. Kan du vara […]