Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GoranP
#1215799
I mitt fall har jag gjort så, jag har skapat en namngiven profil.
Denna profil har jag kopplat mot nyckeln.
När jag har gjort ändringar i pos för HUD'en, har jag därefter sparat stolspos, på i mitt fall, M1.

Jag låser, och låser upp, med nyckel i fickan och touch på handtaget. Alltid samma nyckel.
Bilen svarar med att visa mitt profilnamn på skärmen, när jag kommer in.

Allt känns så slumpmässigt, jag försöker vara konsekvent och göra likadant från gång till gång, för att om möjligt hitta ett mönster. Men jag har ännu inte sett nån "röd" tråd...

På tisdag ska jag in med bilen, för lite andra justeringar, då är meningen att de också ska titta mer på det.
av Xanthopteryx
#1215826
GoranP skrev:I mitt fall har jag gjort så, jag har skapat en namngiven profil.
Denna profil har jag kopplat mot nyckeln.
När jag har gjort ändringar i pos för HUD'en, har jag därefter sparat stolspos, på i mitt fall, M1.

Jag låser, och låser upp, med nyckel i fickan och touch på handtaget. Alltid samma nyckel.
Bilen svarar med att visa mitt profilnamn på skärmen, när jag kommer in.

Allt känns så slumpmässigt, jag försöker vara konsekvent och göra likadant från gång till gång, för att om möjligt hitta ett mönster. Men jag har ännu inte sett nån "röd" tråd...

På tisdag ska jag in med bilen, för lite andra justeringar, då är meningen att de också ska titta mer på det.
Känner igen det där, att man inte hittar mönster.
Ibland har den tidigare varit dement och glömt att justera stolen mellan nycklarna också. Andra saker justeras (som radio e.t.c.).

Slumpgenerator? =)
av uniformerad
#1215827
GoranP skrev:Min bil har väl inte den senaste mjukvaran, men väl ett fenomen som Xanthopteryx nämner, nämligen att HUD'en tappar position.

I mitt fall är det så, att oftast om bilen inte har används på 2 dagar eller mer, då återgår HUD'en till nån slags standardpos. Jag kan återkalla inställningarna genom att trycka på minnesknappen för sätesinställningarna.
I torsdags tappade den HUD-pos redan efter att bilen varit avstängd i några timmar.
I går morse, så den också tappat sin pos, bilen hade stått stilla ca 12 timmar.

I dag fungerade det normalt.

Som sagt, har fler av er problem med att HUD'en tappar sin pos ?
Har samma problem med min HUD, kör alltid med samma nyckel, samma profil, låser alltid upp på samma sätt, men HUD flyttar sig ändå. Ibland flera gånger om dagen, ibland kan det ta någon månad, mycket märkligt.
av ansjo
#1215873
GoranP skrev:Min bil har väl inte den senaste mjukvaran, men väl ett fenomen som Xanthopteryx nämner, nämligen att HUD'en tappar position.

I mitt fall är det så, att oftast om bilen inte har används på 2 dagar eller mer, då återgår HUD'en till nån slags standardpos. Jag kan återkalla inställningarna genom att trycka på minnesknappen för sätesinställningarna.
I torsdags tappade den HUD-pos redan efter att bilen varit avstängd i några timmar.
I går morse, så den också tappat sin pos, bilen hade stått stilla ca 12 timmar.

I dag fungerade det normalt.

Som sagt, har fler av er problem med att HUD'en tappar sin pos ?
Japp, ganska ofta faktiskt.
Ett annat fel jag har är främre parkeringssensorerna på sidorna, de larmar inte innan sista läget då det är fast ljud...
av Cokeisit
#1216159
Xanthopteryx skrev:
Cokeisit skrev:
GoranP skrev: Som sagt, har fler av er problem med att HUD'en tappar sin pos ?
Japp, min tappar positionen ibland. Oftast är det i samband med att jag har använt fjärrstart via VOC-appen. Känns konstigt att den inte justerar positionen korrekt när man sedan startar bilen med vredet.
Har du kollat om du har rätt profil då?
När jag öppnar bilen med telefonen och sedan sätter mig (med nyckeln på mig) så är jag "Gäst". Skitskumt...
Japp, min profil är korrekt.
Användarvisningsbild
av jgbptl
#1216245
Kan bekräfta att även jag har problem med att HUD:en tappar positionen ibland. Jag använder alltid samma nyckel och har lagrat positionen i min nyckelkopplade profil (och det går att få tillbaka den om jag trycker in "1"-knappen i dörren). Har en V90 T8 men jag tror inte det är den absolut senaste programvaran utan närmaste föregående version.
av KetSmi
#1216250
Hadde min 2017 XC90 T8 inne for oppdatering av et annet problem ("adaptiv" fjernlys) og fikk "Novemberoppdatering" av Sensus i samme slengen. Det var ingen suksess...
- Personverninnstillingene gikk de første dagene tilbake til default (=not connected) flere ganger, dvs bilen har da ingen kontakt med VoC server og ingen funksjoner i appen virker. Har virket de siste dagene, men for hvor lenge?
- Knytning mellom nøkkel og seteinnstillinger i profilen er fucked up. Må lagres på nytt hver annen dag.
- Byttet passord på VolvoID (som jeg har gjort før). Har VoC på flere telefoner, men siden jeg ikke oppdaterte passord på alle telefonene samtidig vil de andre telefonene automatisk prøve å logge på med gamel passordet. Det liker ikke de nye personvernfeatures i VoC og min VolvoID ble blokket etter kort tid (= "du har forsøkt å logge deg på med feil passord for mange ganger"). Husk; skal du bytte passord må du nå avinstallere VoC på hver telefon og re-installere med det nye passordet.

Man mister jo litt tillit til at alle safety-features skal virke når man virkelig trenger det...
av Cokeisit
#1216273
Cokeisit skrev:Japp, min profil är korrekt.
Jag måste korrigera mitt svar, jag kollade i morse och den hade tappat profilen!

Det jag gjorde var att använda fjärrstarten från voc-appen. Därefter startar jag med min vanliga fjärrkontroll.

Ärligt talat fattar jag inte hur en sån bugg fortfarande kan existera. Enkel att återskapa och att åtgärda.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kö[…]

Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på f&ou[…]