Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Simonek11
#1215100
Hej
Beställde xc90 D4 för en vecka sedan, inscription, Osmium grå, har tid till imorgon att göra ev ändringar och har jättesvårt att välja inredningsfärg.
Det står mellan svart och Amber, standard skinn, valnöt.
Ni som har Amber, är ni nöjda, blir färgen mindre gulaktig med tiden eller efter att man har behandlat skinnet eller tvärtom.
Syns smuts, lätt att hålla rent, märke efter jeans??
Passar Amber med Osmium grå??
Snälla hjälp, svårt!!!
av sorsj
#1215114
Vi har en vit XC90 med amber läder och mörka träinlägg. Vi tycker fortfarande (efter 9 månader) att det ser smakfullt ut. Det är klart att amber läder kräver lite mer omsorg än svart läder; bland annat syns det just nu på förarstolen att jag suttit där mycket med svarta jeans, men efter tvätt och efterbehandling bör det bli ungefär som nytt igen.

Skulle inte vilja byta mot svart läder, som jag tycker blir dystert.
av Oldman99
#1215122
Har en V90CC Osmium grå med Amber inredning. Kört ca 1000 mil. Har inte märkt något problem med att smuts skulle synas extra bra eller att det blivit märken i skinnet. Enda stället smutsen syns är dom svarta golven/mattorna. Skulle inte välja annan färg på inredningen om jag beställde ny bil idag.
av lochmann
#1215940
Har haft amber/osmium kombon i över ett år nu. Jag har behandlat med läderrengöring två gånger på 3600 mil och jag ser ingen större skillnad från nytt. Möjligen lite blankare som allt läder blir. Snyggaste kombon, hade valt det igen, inga problem att hålla rent tycker jag, sen får man ju svart innetak på köpet, är värt lite också.
av hyde67
#1215974
Funderar också på ljusare klädsel ihop med Osmium, är det någon som har erfarenhet av blond skinn? Jeans och en del ljust skinn går inte ihop, hur är det med Volvos blonda skinn? Nu är det sällan jag har jeans på mig men tanten använder jeans. Jag hel rekondar mina bilar 2 gånger/år ca. 2500mil kommer det räcka eller måste jag göra det offtare pga. Ljus skinn?
av Betrieb
#1215998
Tjena!

Har amber i min CC och har nu slitit på den i ett halvår. Väldigt okänslig tycker jag, i alla fall med det grova originallädret. Har hört att de ädlare lädersorterna är känsligare för slitage. Vad gäller missfärgning så har jag inte upplevt något problem. Med det sagt så använder jag inte jeans så ofta - nya sådana färgar ju ner vilken bilklädsel eller soffa som helst. Sprillans nya jeans bör ju tvättas ett par gånger innan man sitter med dem på på ytor man är rädd om, oavsett om det är hemma eller i bilen. Jag har alltid föredragit ljus klädsel i bilen då jag just tycker att en svart blir för dyster - och en svart blir ju lika skitig som en ljus, bara att du inte ser det. Det är ingen tröst tycker jag.

Med det sagt – om man verkligen gillar att ha nya blåjeans kan man skaffa ett fårskinn och slänga på stolen - kostar 399 spänn på biltema.
av BiTu
#1216239
hyde67 skrev:Funderar också på ljusare klädsel ihop med Osmium, är det någon som har erfarenhet av blond skinn? Jeans och en del ljust skinn går inte ihop, hur är det med Volvos blonda skinn? Nu är det sällan jag har jeans på mig men tanten använder jeans. Jag hel rekondar mina bilar 2 gånger/år ca. 2500mil kommer det räcka eller måste jag göra det offtare pga. Ljus skinn?
Kört över 3000mil med blond, tycker den är kanon.
av Uven
#1216282
Jag hämtar ut min XC90 med amber-klädsel nu i veckan och kommer att ha bilbarnstolar i baksätet.
Tanken är att ha sätesskydd under barnstolarna likt vi haft på vår förra bil men då den hade svart klädsel undrar jag om någon vet om sätesskydden (som i princip alltid är svarta) kommer att färga av sig på sätet eller om det inte kommer att vara något problem?

Någon med erfarenhet av bilbarnstolar och amber-klädsel som har ett tips på hur man löser det på bästa sätt?
Användarvisningsbild
av AndreasThn
#1216284
Spoiler »
Vi har volvo sätesskydd i vår v70 med ljus inredning och där har de inte färgat av sig iallafall =)

Jon Skolmen

Nu har jag inte S80 utan V70 men det är inget[…]

Kolla på LMM, det ska stå 016 eller 00[…]

Elbilar och skatt: På Island har man fr&arin[…]