Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av olsin
#1214502
Hade min XC90 D5 -17 inne för diverse arbeten i tisdags och då fick jag uppdaterad mjukvara i bilen, men det verkar som om jag fått en bugg med på köpet. Jag har Wifi-hotspot med ett Telenor fri surf och oavsett var jag åker så tappar jag kontakten med internet efter 10 minuter. Det spelar ingen roll om jag kör längs en europaväg, liten landsväg eller inne i en stad när 10 minuter har gått sedan jag startat bilen försvinner internet och kommer inte tillbaka förrän bilen varit avstängd en stund. Någon som varit med om liknande och kanske har en husmorslösning på problemet?
av DanskaSiden
#1214509
Jeg har sammen problem med min S90 hvor jeg kører Volvo WIFI via min iPhone (og den er også indkoppladf til Apple carPlay). Både med min tidligere iPhone 6s og min iphone X har jeg oplevet denne problem - og den sidste software opdatering af Volvo Sensus få veckor siden ahr ikke hjulpet.
Når jeg taber internettet, kan jeg ikke få den tilbage, selv om jeg deaktiverer og aktiverer Hotspot på min iPhone eller gå i WLAN search i Sensus igen. Det eneste måde at få den tilbage er at standse bilen, slukke motor og stænge bilen, og så åbner bilen igen og starter motoren.

Sjov nok er det ikke altid jeg taber internettet efter 10 minutter. Medens det sker næsten altid når jeg kører forbi København lufthavn om morgenen, sker det ikke nædvendigvis på andre turer.

Jeg tror at der må være signaler som forstyrrer Volvo Sensus, så den bryder forbindelsen til WLAN hotspot og kan ikke genetableres. Det er ret irriterende idet Volvo navigation opdaterer ikke trafik information på sammen måde npr der ikke kan forbindes til WLAN hotspot.
#1214531
Omstart av bilen kan hjälpa - alltså loss med batteriet och vänta en tio minuter och sedan påt igen.
Dubbelkolla med verkstan så det inte blir något dumt som måste fixas (som radiokoder och skit). Troligen inte dock.
Användarvisningsbild
av olsin
#1218261
Bilen har nu varit in på en tvådagars hos Bilia och resultatet blev byte av telefonmodulen.
av DanskaSiden
#1219428
och har det hjulpet?
Jeg har en mistanke at det hænger sammen med at telefonen havde WLAN kontakt derhjemme få minutter inden jeg kører fordi jeg oplever problemet bare på vejen til jobbet men ikke fra jobbet
Användarvisningsbild
av olsin
#1219487
Jag kör bl.a. Spotify via bilens modem och allt tappade internet efter exakt 10 minuter efter start. Alla staplar bredvid SIM-kortet försvann när bilen hade varit igång i tio minuter. Efter bytet av telefonmodulen fungerar det som det ska igen.

Byte till sommarhjul med nya däck på. […]

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]