Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Paglar
#1212927
Minus sex grader, första riktiga vinterkylan i sydvästra Sverige för säsongen, pansaris på hela bilen och VÄRMAREN HAR INTE GÅTT IGÅNG. :evil:
Då fick jag gå ner och bryta upp en dörr och starta bilen, det är två streck kvar till tom tank och den gula lampan har inte tänts, 110km körsträcka kvar.
På alla tidigare Volvobilar har startfunktionen för värmaren varit kopplad till om den gula reservlampan tänts eller inte.
Efter att ha kört frugan till jobbet (15km) tar jag och tankar och lyckas trycka i 50,5l. Så jag hade alltså mer än 10l bränsle kvar när värmaren inte vill gå igång pga för låg bränslenivå, onödigt stor säkerhetsmarginal kan jag tycka.
Tur att man har den lilla tanken på 60l i alla fall, men vintertid har man alltså i praktiken bara 45l körbart bränsle om man vill ha garanterad värmarstart.
av sorsj
#1213023
Detta bråkade jag med Volvo om redan på vår förrförra V70 D5 med 70 l tank. Och nu (med dundertabben 55 eller 60 l tank) blir det ännu tydligare.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1213030
Paglar skrev:Så jag hade alltså mer än 10l bränsle kvar när värmaren inte vill gå igång pga för låg bränslenivå, onödigt stor säkerhetsmarginal kan jag tycka.
Där delar jag inte din uppfattning. Jag kör hellre en kall bil till macken, än en varm bil halva sträckan. :)
Användarvisningsbild
av SvenB
#1213055
andreas 80 skrev:De borde komma upp en varning istället.
"Låg bränslenivå, vill du aktivera värmaren ändå?"
Vad skulle det hjälpa? Skulle man då åkt och tankat en bil som redan har en varning på låg bränslenivå? (Tankmätaren)
av AndS
#1213061
SvenB skrev: Vad skulle det hjälpa? Skulle man då åkt och tankat en bil som redan har en varning på låg bränslenivå? (Tankmätaren)
Den tar ju väl max halvliter/värmning så har man bara några mil till macken är det ju inga problem, dessutom med lägre förbrukning då motorn är varm.
av superluxus
#1213682
phantomblot skrev:Den går ikke igang på en T8 med fullladet batteri og tilkoblet eluttaket heller. (S)
På min XC90 T8 gjør den det. Brukte den senest idag via VOC.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av Derank
#1213686
ilandsproblem, det kan väl inte vara så svårt att tanka fullt om man vet att det är på gränsen, du kan ju tanka upp varje gång den rullat ner till halv tank tex.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]