- mån 20 nov 2017, 08:10
#1212927
Minus sex grader, första riktiga vinterkylan i sydvästra Sverige för säsongen, pansaris på hela bilen och VÄRMAREN HAR INTE GÅTT IGÅNG. :evil:
Då fick jag gå ner och bryta upp en dörr och starta bilen, det är två streck kvar till tom tank och den gula lampan har inte tänts, 110km körsträcka kvar.
På alla tidigare Volvobilar har startfunktionen för värmaren varit kopplad till om den gula reservlampan tänts eller inte.
Efter att ha kört frugan till jobbet (15km) tar jag och tankar och lyckas trycka i 50,5l. Så jag hade alltså mer än 10l bränsle kvar när värmaren inte vill gå igång pga för låg bränslenivå, onödigt stor säkerhetsmarginal kan jag tycka.
Tur att man har den lilla tanken på 60l i alla fall, men vintertid har man alltså i praktiken bara 45l körbart bränsle om man vill ha garanterad värmarstart.
Då fick jag gå ner och bryta upp en dörr och starta bilen, det är två streck kvar till tom tank och den gula lampan har inte tänts, 110km körsträcka kvar.
På alla tidigare Volvobilar har startfunktionen för värmaren varit kopplad till om den gula reservlampan tänts eller inte.
Efter att ha kört frugan till jobbet (15km) tar jag och tankar och lyckas trycka i 50,5l. Så jag hade alltså mer än 10l bränsle kvar när värmaren inte vill gå igång pga för låg bränslenivå, onödigt stor säkerhetsmarginal kan jag tycka.
Tur att man har den lilla tanken på 60l i alla fall, men vintertid har man alltså i praktiken bara 45l körbart bränsle om man vill ha garanterad värmarstart.