Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Simonek11
#1212439
Hej
Jag är nära att beställa Xc90 d4 inscription med en del extra utrustning, nu när beslutet närmar sig börjar jag blir orolig om d4 är tillräcklig i en så pass stor bil, jag förstår att det är ingen sport bil, provkörde Xc90 d4 och det kändes helt ok, men har inte testat den fullastad med packning och 5 pers.
Ni som har eller testat d4 i Xc90 vad tycker ni?
Jag vill inte betala mer än 600' för bilen, ska jag gå på d5 då blir det typ momentum utan skinnklädsel , känns inte jättekul.
Tacksam för hjälpen.
#1212440
Tjena jag köpte en Volvo xc90 D4 R-design i Oktober. tjejen min kör folkrace och med ett 1200kg släp plus bilen på så känns det knappt enligt mig. Hur nöjd som helst med bilen. Och som du säger det är ingen sportbil. Båda jag och tjejen är nöjd med bilen och bra tryck ändå vid omkörning och så. :) Jag skulle också satsa på en inscription du får ju så sjukt mycket mer utrustning för pengarna. Mvh Jonas
#1212441
Om du har en hård gräns -- ta D4 och var glad. Det är ingen dålig bil.

Om du ändå ska betala 600.000:- för en bil -- ställ dig frågan om det inte är lika bra att köpa en bil du vill ha?

Jag valde D5. Det är inte så att D4 inte fungerar, men D5:an är avgjort bättre i en så pass stor och tung bil som XC90. Tycker jag. :wink:
av POLVO
#1212462
Tjena,

Jag har en Xc90 D5 men känner att jag hade lika gärna kunde köpt en D4. För min del finns det inget behov av mer hästar på en SUV. OBS drar inget på släp.

Alternativet är att polestar optimera vid senare skede, då hamnar man väl på samma hk som en D5.

Hur som helst kommer du inte ångra köpet av Xc90, bästa bilen jag ägt. Långkörningar är rena semestern.

Lycka till och posta lite bilder när du får den.
av V60T3
#1212467
V90 D5 inscription: 606tkr + 4 i handlarens påslag
Klimatpaket 14tkr
Drag 11,9tkr
Metallic 10,9

= 646,7tkr

646,7tkr - klimatpaket 14tkr x 0.925 = 585tkr + klimatpaket(ej rabatterat) => 599.2tkr

Så går du 7,5% rabatt på listpris på allt förutom klimatpaketet så är du hemma - dock utan något extra förutom det nödvändiga iofs.

/T3



I
#1212474
Jonaslindberg skrev:Tjena jag köpte en Volvo xc90 D4 R-design i Oktober. tjejen min kör folkrace och med ett 1200kg släp plus bilen på så känns det knappt enligt mig. Hur nöjd som helst med bilen. Och som du säger det är ingen sportbil. Båda jag och tjejen är nöjd med bilen och bra tryck ändå vid omkörning och så. :) Jag skulle också satsa på en inscription du får ju så sjukt mycket mer utrustning för pengarna. Mvh Jonas
Ta med familjen och provkör, eventuellt ta med bilen hem och testa med familjen och packning,eller så fick du svaret av han som hade en likadan och bilkärra med bil på :D
av Simonek11
#1212482
Tack för hjälpen, det lutar just nu mot D4.
V60t3, du har räknat 5sits version, 7 sits kostar 20' mer och det måste jag ha, men ditt förslag är inte så dumt, kan försöka pressa säljaren lite till.
Är det någon som inte har akustik rutor och upplever bilen som tyst vid 110-130 km/t, med 20 tums hjul??
Jag provkörde en med vanliga rutor och den var betydligt mer högljud jmf med min v70 med akustisk rutor.
Det var kanske exemplar med dem kända vibrationer, det kändes nästan så.
Användarvisningsbild
av GustavB
#1212486
Simonek11 skrev:Tack för hjälpen, det lutar just nu mot D4.
V60t3, du har räknat 5sits version, 7 sits kostar 20' mer och det måste jag ha, men ditt förslag är inte så dumt, kan försöka pressa säljaren lite till.
Är det någon som inte har akustik rutor och upplever bilen som tyst vid 110-130 km/t, med 20 tums hjul??
Jag provkörde en med vanliga rutor och den var betydligt mer högljud jmf med min v70 med akustisk rutor.
Det var kanske exemplar med dem kända vibrationer, det kändes nästan så.

Eller så köper du min Xc90 för 490' så får du både 7-sits, D5 och inscription plus en massa annan utrustning. :wink:
#1212491
Jag tycker det beror mycket på vilken körstil du har. Provkör bilen över flera dagar om du kan, i vardagssituationer, och se hur du faktiskt utnyttjar drivlinan. Jag har en t8, och innan jag fick bilen var jag rädd att jag skulle förlora körkortet för att det skulle fresta att ge lite pinne. Faktum är att jag kör 90% på el, och tycker egentligen det är mest bekvämt så [WHITE SMILING FACE] dvs jag hade egentligen klarat mig med 100 hästar. Ok kanske inte riktigt men nästan. Det jag inte hade varit utan dock är all utrustningen! Så mitt råd är, om du inte är en sånn som alltid ger plattan i mattan: om du måste välja mellan motor och utrustning pga budget, välj utrustning!
av Flajjan
#1212771
Provkör olika bilar, upplevelser är så personliga så man måste testa själv för att få en egen upplevelse.
Jag har en XC90 med D4, upplever den ganska trevlig för vardagskörning, visst ingen raket men det var faktiskt inte med XC70 D5 heller..
Provkör och känn efter, eftersom bilen är stor blir den lite dånig på motorväg, men det är inget som jag störs av iaf.

Luftfilter är enkelt och bekvämt att byt[…]

Nytt avgasrör B234F

Den där justeringen är så jäk[…]

Den eviga däcksfrågan

Hur tjocka spacer kör du med? Utan spacer ska[…]

Nya eller gamla V60

Nu har du ju inte svarat på om du kan tä[…]