Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av achmeeds
#1211809
Hej,
Står i valet och kvalet till ny tjänstebil.
Kör c.a 20mil per dag och har lockats av det subventionerade förmånsvärdet på Bi-Fuel men tyckte det såg så taffligt ut med bagageutrymmet och knappen i bilen och man inte fick någon riktig överblick över gas:en som i A4 G-Tron.
Ni som har Bi-Fuel - hur mycket förbrukar den i verkligheten , 0,69/l säger pappret på bensin och 0,45kg/mil på gas.

Hur mycket irriterar ni er på bagageutrymmet eller är det godtyckligt?

Alternativet för mig är att välja en V90 BA D3 Automat men är lite rädd för att motorn kanske är tråkig, kör idag A6 Aut med 190 hästar.

Tacksam för all feedback!
av Lövet
#1211811
20 mil per dag lär ju innebära långa sträckor i samma fart? I så fall tror jag inte du stör dig på prestandaskillnaden.
av Lövet
#1211816
Räkna kallt med att den drar 2-3dl mer än A6an så tror jag du ligger i rätt område. Några 1.3 behöver man nog inte oroa sig för i motor/landsvägstrafik ;-)
av achmeeds
#1211830
Lövet skrev:20 mil per dag lär ju innebära långa sträckor i samma fart? I så fall tror jag inte du stör dig på prestandaskillnaden.
Precis - det är 90% motorvägskörning med en del köande också.
Sen stadskörningen utöver det på helger.
av Flajjan
#1211867
T5 är en trevlig motor - det ska jag inte ta ifrån den, men den är törstig, 1,3-1,5 i stadskörning utan att attackgasa. Blandad kan man räkna med 0,95 ungefär, landsväg jämn fart 0,9 ungefär. Det drog min.
D3 är tröttare när man kommer upp i fart, men går helt ok för vardagskörning. Skillnad T5 - D3 är ganska stor T5 går bra i jämförelse men drar säkert runt det dubbla. T5an är betydligt tystare än dieslarna.
Sök i forumet kring gasbilar, många tycker att gasen gör bilen ryckig.
av AndS
#1211994
SundanceKid skrev:Min t5 drar under 0.7 vid långa sträckor.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Du måste ange vilken hastighet du håller, stämmer kanske på 70-90väg och lugn körning, men på 100-110 väg och lite gasande med omkörningar får du garanterat andra siffror. Många av de här jämförelserna blir lite av hur långt är ett snöre.
av AtleO
#1212000
Jeg har T5 Bi-fuel. Kjører lange strekker til jobb i Norge. På motorvei i 110 bruker jeg rundt 0,47 kg gas pr mil. Måleren i bilen sier at jeg da bruker 0,78 lrt bensin. Til mitt bruk er bagasjerommet rikelig stort nok, og jeg er kjempefornøyd med valget.

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]