Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tomarina
#1217086
Jag har samma problem med en V90 CC MY18. Jag har skandinavien installerat, men Sensus vägrar kännas vid uppdateringen på mitt 16 GB stora, nyformaterat till FAT32, USB-minne. Måste jag köpa ett 64 GB minne och tanka ned hela Europa, fast jag bara har skandinavien installerat?
Användarvisningsbild
av Sleeper
#1217113
Kanske missförstår något, men varför ladda ned Skandinavien manuellt? Min bil uppdaterar Skandinavien automatiskt, på eget initiativ, via bilmodemet.
av Tomarina
#1217214
Sleeper skrev:Kanske missförstår något, men varför ladda ned Skandinavien manuellt? Min bil uppdaterar Skandinavien automatiskt, på eget initiativ, via bilmodemet.
Min bil vägrar att ladda ned uppdateringen då den tycker att den är för stor, uppdateringen för Skandinavien är 1,6 GB. Kan man koppla bort storleks-spärren och/eller tvinga Sensus att använda bilmodemet?

Det verkar som att jag måste köpa ett 64 GB USB och uppdatera hela Europa. Hur som helst så verkar Finland saknas när man "bara" har Skandinavien, jag bor 22 mil från Finland och vill även ha den kartan. Så det är kanske lika bra att ladda ned hela Europa.
Användarvisningsbild
av Sleeper
#1217223
Jjag har inte gjort något specifikt för stt bilen ska uppdatera själv. Jag gjorde det också via usb i början. Sedan skaffade jag ett nytt simkort från Telenor kopplat till mitt mobilabonnemang ( blev mkt bättre än det gratissimkort som man kunde beställa till bilen när den var ny). Kanske gjorde jag något rätt med inställningarna till modemet i samma veva. Sedan dess uppdaterar bilen sig själv i alla fall, appar, kartor osv.
Användarvisningsbild
av andreas 80
#1217262
Såg igår att min försökte ladda ner och installera skandinavien via nätet.
Saken är den att jag redan har installerat hela Europakartan med samma version.

När nedladdningen var klar så fick jag upp att "Installationen misslyckades, en felrapport har skickats"
Sedan när jag skulle hem igen började den ladda ner på nytt så jag fick stänga av autouppdatering...
Såg att det förbrukats 6Gb data de senaste dagarna, inte så roligt :-(

Hur går det med Volvos kontroll av uppdateringar egentligen?
av Tomarina
#1217452
Jag har nu lyckats uppdatera min V90 CC MY18 med ett 64 GB USB-minne med Europakartan.

Jag vet nu också varför jag inte lyckades installera Skandinavienkartan tidigare; det visar sig att jag hade Europa-kartan installerad. Under "Download-center" så har jag "Skandinavien" vald som "hemregion", vilket jag tolkade som att det var den kartan som jag hade installerad. Men när jag tittade lite närmare så finns ju kartor för hela Europa från vilka jag kan välja "hemregion", men inte övriga världen; jag laddade då hem Europakartan som var 44 GB och direkt (2-3 sekunder) efter jag pluggat in USB-minnet så hittade Sensus uppdateringen.

Man kan ju tycka att Sensus borde visa lite mer information när en uppdatering inte kan, vill eller lyckas installeras. Inte bara ignorera uppdateringen, utan att ge någon information eller indikation om vad som är felet.
av rogsme
#1219886
andreas 80 skrev:Såg igår att min försökte ladda ner och installera skandinavien via nätet.
Saken är den att jag redan har installerat hela Europakartan med samma version.

När nedladdningen var klar så fick jag upp att "Installationen misslyckades, en felrapport har skickats"
Sedan när jag skulle hem igen började den ladda ner på nytt så jag fick stänga av autouppdatering...
Såg att det förbrukats 6Gb data de senaste dagarna, inte så roligt :-(

Hur går det med Volvos kontroll av uppdateringar egentligen?
Brukar normalt uppdatera min karta via USB, men nu i veckan påbörjade jag installation av Skandinavienkartan (1196?) via modemet. På slutet av uppdateringen säger bilen något i stil med "Installationen är nästan klar och kommer att slutföras när du stänger av bilen". Nästa gång bilen startas så börjar den om installationen från någonstans nära slutet och efter några minuter kommer "Installationen är nästan klar..." igen.

Jag har inte hittat något sätt att avbryta kartuppdateringen via modet så den fortsätter att tugga på...

Jag får prova att uppdatatera via USB istället. Annars är ju tanken god att man automatiskt ska kunna hålla kartan aktuell.
Brainys V60

Blev jäkligt bra med lackeringen. :-) F&ari[…]

Längesedan man skrev här... Plockade ut[…]

Stigande tomgång.

Min tomgång stiger vart efter motorn blir va[…]

Det är heller inte alltför ovanligt att […]