Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Djursvallen
#1210026
Hej!

Har beställt en XC90 T8 i Onyx black med Amber Nappaklädsel. Börjar nu, när sista dag för ändringar börjar närma sig, att vela kring färgen och kikar på Savile Grey och inbillar mig att den är lite mer förlåtande mot damm/smuts på sommaren...

Någon mer som funderat kring denna kombination?
av cstigson
#1210030
Djursvallen skrev:Hej!

Har beställt en XC90 T8 i Onyx black med Amber Nappaklädsel. Börjar nu, när sista dag för ändringar börjar närma sig, att vela kring färgen och kikar på Savile Grey och inbillar mig att den är lite mer förlåtande mot damm/smuts på sommaren...

Någon mer som funderat kring denna kombination?
Jag har Savile på min V90, hade jag byggt en ny bil hade jag valt Osmium. Mycket smuts och damm syns på Savile, så står du mellan Onyx eller Savile, så tror jag det är dina personliga preferenser som avgör.
Användarvisningsbild
av GustavB
#1210052
Grannen har Osmium på sin XC90 R-design. Grymt snygg färg och jag är så imponerad över hur väl den döljer smuts att jag beställde min V90 CC i samma färg. Grannen tvättar en gång i halvåret och den ser alltid nytvättad ut. Lite annat med min nu vita XC90 som jag tvättar en gång i veckan....

Tycker också Amber fungerar riktigt bra ihop med osmium (de andra mörkare färgerna också för den delen). Dock valde jag svart skinn.
av titanum
#1210061
Har en Volvo i onyx och en i osmium. Spontant den svarta känns tuffare och exklusivare men kräver oftare tvätt. Osmiumlackade behöver nästan bara en tvätt när rutorna börjar bli smutsiga. På just XC90 tycker jag att onyx är riktigt snyggt men som sagt du får ägna mer tid åt tvättandet då. Savile skulle jag skippat då du inte vinner så mycket om det gäller att slippa tvättandet - har en grannbil i garaget som har Savilelacken och den ser bara marginellt fräschare ut än onyx efter lite körning i regn, damm etc.
Användarvisningsbild
av ragge1
#1210358
var med frugan hos volvo får å kolla lite närmare på färgen allså gemföra savile och osmium men hun gillar sevile bättre , själv hade hopt för att hun hade gillat osmium ;-// , så blir våras beställing kvar med savile - V90 T8
det var en annan kul färgen tror det var Mussel Blue Metallic men får inte på R-Design
av CuteLunatic
#1210415
Djursvallen skrev:Hej!

Har beställt en XC90 T8 i Onyx black med Amber Nappaklädsel. Börjar nu, när sista dag för ändringar börjar närma sig, att vela kring färgen och kikar på Savile Grey och inbillar mig att den är lite mer förlåtande mot damm/smuts på sommaren...

Någon mer som funderat kring denna kombination?
Tycker du ska kolla in "Denim Blue Metallic". En av de mer ovanliga färgerna man ser på vägarna, och den är galet fin (tycker jag). Ser väldigt exklusiv ut när alla kromdetaljer blänker. Självklart behöver den tvättas ofta, men det är det värt. :D
Användarvisningsbild
av snowi
#1210866
Vi tog en utav våra nya bilar i Osmium Grey, förvånad hur bra den kulören är.

Trots 3-4v utan tvätt så ser den inte så farligt skiten ut ändå!

Även en riktigt trevlig färg med fin glans efter tvätt, ger ifrån sig en härlig finnish.

Hade Savile Grey på min förra bil, tycker att den var lite "grå och tråkig" nästan lite matt i färgen.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1210874
Djursvallen skrev:Hej!

Har beställt en XC90 T8 i Onyx black med Amber Nappaklädsel. Börjar nu, när sista dag för ändringar börjar närma sig, att vela kring färgen och kikar på Savile Grey och inbillar mig att den är lite mer förlåtande mot damm/smuts på sommaren...

Någon mer som funderat kring denna kombination?
En Onyx Black som är lite lagom dammig, liknar en nytvättad Savile Grå. :lol:
Jag tog Savile på min XC60 och det blir bara bättre och bättre. Jag ville egentligen ha en Osmium grå men "tanten" övertalade mig. Och givetvis hade hon rätt, igen. :D
Användarvisningsbild
av Wibe
#1210931
Har en Saville grey V90 och jag skulle nog påstå att den i alla fall är bättre än svart men bäst är nog Osmium...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Jacobsson
#1211135
Jag tycker att XC90 passar bättre i ljusa färger än mörka.
Ljust ser exklusivare ut (enligt min smak)
Mörkt ser mer ”tufft” ut vilket jag inte tycker är klädsamt för modellen.
Den blåa klassar jag varken som ljus eller mörk utan den går mer som sportig och passar bra som Rdesign..

Givetvis håller nog alla med mig.... :-)

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]