Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1208968
Hej alla!

Idag hände något konstigt. Jag körde hem från jobbet, parkerade bilen och gick in. Efter 5 minuter hör jag en kraftig smäll utanför. Ungefär som någon som slår in rutan på bilen. Jag rusar ut och vid bilen står ett äldre par som precis passerade bilen när det hände.

Enligt dem var det som en explosion vid vänster framhjul. De trodde däcket hade exploderat men så var inte fallet. Jag kollade hela bilen och alla rutor etc. startade och körde en bit och allt är som vanligt. Vad sjutton kan det vara?

Min teori är att det var övertrycksventilen till den trycktank som matar Powerpulse. Jag har inte luftfjädring så det skulle kunna vara en förklaring. En annan kanske är AC:n, dvs om någon slang på högtryckssidan gått av. Bilen hämtades ut i Maj i år.

Har någon av er varit med om något liknande?
#1208975
Tjena,
Har en XC90 D5 upplevde något liknande i somras när min var parkerad. Trodde dock att det var långtradaren som körde förbi ungefär samtidigt, detta var fram tills nu när du skrev om din upplevelse.
Har dock haft bilen på service efter detta utan att de sagt att ngt var konstigt eller trasigt.
#1208987
Jag råkade ut för något liknande för en månad sedan då jag stod stilla vid ett rödljus. Helt plötsligt hörs och känns en kraftig knall, först trodde jag att ett däck exploderat. Men det fanns ingen synlig skada på bilen.
#1209056
OK! Vi har alla D5 så då är det sannolikt från lufttanken till Powerpulse. Märkligt och det är nog ganska ovanligt. Kanske är det så att den har vanlig tryckteglering men när motorn är avstängd eller msn kör långsamt så byggs värme/restvärme upp i motorrummet och då överskrids trycket i tryckluftstanken? En idé iaf. Skall köra lite idag och kolla.
#1209057
I mitt fall så körde jag i fredagsköerna i Stockholm, så det var ingen hårdkörning innan det smällde, utan låga varvtal och lätt last. Start stopp var inkopplat och när det smällde var motorn avstängd. Detta är enda gången som jag känner till att det har smällt men jag har ju kört under liknande förhållanden vid många tillfällen. Din teori är intressant men antagligen svårt att provocera fram, annars hade det hänt oftare.
#1209369
Ni som råkat ut för detta, har ni powerpulse-funktionen kvar? På servicen jag gjorde i oktober så bytte de slangar till powepulse tanken till grövre grejer, var tydligen kampanjåtgärd på D5. Kanske är ett känt fel att slangar eller kopplingar inte pallar trycket?
#1210301
Jag kollade om min Volvomekaniker kände till några problem med Powerpulse idag.
Enligt honom är det en pågående kampanj men inte för min bil som ju är en 2018.
Vi bokade en felsökning men inte förrän i mitten på December.
#1210311
Stämmer bra att det ska bytas delar på Powerpulse, en konsol och en slang är det som byts ut, fått det gjort på min bil, och såg en som de höll på att byta på idag, inte avundsjuk på meken som gjorde jobbet.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]