Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av para
#1206039
Fällde ena ryggstödet i baksätet och märkte då att båda nackstöden fälldes ner.
Känns ju inte helt genomtänkt. Ska det vara så eller är det mina som felar?

Bilen är en 2017 V90 CC
av AndS
#1206045
Båda fälls och funktionen finns även så att man kan fälla nackstöden från förarplatsen.
Om det är genomtänkt? Tja, så är det och bara att vinkla upp det andra om någon ska sitta där.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1206145
para skrev:Fällde ena ryggstödet i baksätet och märkte då att båda nackstöden fälldes ner.
Känns ju inte helt genomtänkt. Ska det vara så eller är det mina som felar?

Bilen är en 2017 V90 CC
Så ska det tydligen vara om du fäller elektroniskt.
Dock går det även att fälla manuellt, då ska så vitt jag kan tyda, inte nackstöden fällas.
Från sid. 128:
Bil med elektronisk fällning
För att fälla ryggstödet manuellt:
1. Fäll ner mittnackskyddet manuellt.
2. Dra handtagen som är placerade i bilens
vänstra respektive högra baksätesrygg
framåt.
3. Ryggstödet släpper från låsningen och fälls
automatiskt till horisontellt läge.
av AndS
#1206181
Perra83 skrev:Typ om du fäller höger ryggstöd bak så flippar vänster nackstöd fram? Det låter inte rätt. Okej om man trycker på knappen fram.
Men så är det, står t.o.m. i instruktionsboken att ingen ska vara i baksätet när fällning görs. Har säkert med styrning av nackstödsfällning från framsätet, det var enklaste sättet att göra det, när du trycker på sätesfällning så aktiverar funktionen för nackstödsfällning, dvs fäller båda.
Är ju bara att peta till nackstödet så är det uppfällt igen, inget konstigt med det.
#1206184
De fäller man ju snarast så fort någon suttit där, apsmidigt :) Sikten bakåt bättras ju avsevärt, iaf på V70II o V60
Användarvisningsbild
av svergie2
#1206211
Micce1980 skrev:De fäller man ju snarast så fort någon suttit där, apsmidigt :) Sikten bakåt bättras ju avsevärt, iaf på V70II o V60
Precis! :)

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
av para
#1206434
Nån som vet om framsätet passagerarsida går att fälla på V90?
Jag var iväg på lunchen idag och köpte en skiva 240x60cm men lyckades inte fälla framsätet så det var lite trixigt att få in den.
På v70 fanns det 2 små spakar man lyfte upp men här hittade jag inget liknande.
#1206557
para skrev:Nån som vet om framsätet passagerarsida går att fälla på V90?
Jag var iväg på lunchen idag och köpte en skiva 240x60cm men lyckades inte fälla framsätet så det var lite trixigt att få in den.
På v70 fanns det 2 små spakar man lyfte upp men här hittade jag inget liknande.
Vad säger manualen? Vad jag kan se lite snabbt förefaller det inte omnämnas där. Bra det förvisso att det inte går så folk inte lastar saker ända dit fram som skadar om något händer, så får de inte plats bakom framstolarna med fällda säten och skyddsnätet uppe så får man ta ett släp :-)-)
#1206559
para skrev:Nån som vet om framsätet passagerarsida går att fälla på V90?
Jag var iväg på lunchen idag och köpte en skiva 240x60cm men lyckades inte fälla framsätet så det var lite trixigt att få in den.
På v70 fanns det 2 små spakar man lyfte upp men här hittade jag inget liknande.
Jag har för mig att V70 skulle vara minst Momentum utrustad för att ha den funktionen. Kan det vara något paket man behöver på V90 för att få funktionen?

Har precis hämtat en my24. Elvärmaren […]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]