Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jefe
#1205997
Med nya 90 serien fick vi bekanta oss med två nya system, det ena "Slippery Road Alert" innebär att om bilen får sladd eller om hjulen börjar spinna, varnas andra bilar om vägen är hal.

http://support.volvocars.com/se/Pages/a ... 5148785fe1
Användarvisningsbild
av grillchips
#1206005
Är den funktionen standard för 90-serien?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1206009
grillchips skrev:Är den funktionen standard för 90-serien?
Börjar så vara, då den (Connected Safety) ingår i Kinetic...
Edit: Såg nu att det är standard, står i klartext överst.... :roll:
Screenshot_20171021-131634.png
Screenshot_20171021-131634.png (92.33 KiB) Visad 1315 gånger
Användarvisningsbild
av jcartel
#1206014
Okej men kan vi reda ut det här en gång för alla.
Fungerar detta i praktiken?

Jag ser den där symbolen dyka upp då och då (många gånger på helt torra sommarvägar) och aldrig fattat grejen.
Är det att min bil varnar andra, är det en annan bil som varnar mig? Och hur ska detta vara mig till hjälp?
Antar att de menar att jag ska vara extra uppmärksam i största allmänhet? Men det dyker som sagt upp helt random och ofta vid tillfällen där det helt omöjligt kan vara risk för halt väglag.

Är denna funktion bra i verkligheten eller bara något som låter bra i marknadsmaterialet? Vad tycker ni?
av Xanthopteryx
#1206026
jcartel skrev:Okej men kan vi reda ut det här en gång för alla.
Fungerar detta i praktiken?

Jag ser den där symbolen dyka upp då och då (många gånger på helt torra sommarvägar) och aldrig fattat grejen.
Är det att min bil varnar andra, är det en annan bil som varnar mig? Och hur ska detta vara mig till hjälp?
Antar att de menar att jag ska vara extra uppmärksam i största allmänhet? Men det dyker som sagt upp helt random och ofta vid tillfällen där det helt omöjligt kan vara risk för halt väglag.

Är denna funktion bra i verkligheten eller bara något som låter bra i marknadsmaterialet? Vad tycker ni?
Dyker den upp helt random tycker jag du skall ringa Volvo och felanmäla.
Jag har aldrig sett det dyka upp, ännu.
Jag tror att det kommer bli skitbra, särskilt om fler tillverkare anammar detta och alla går ihop och delar data i realtid.

Du kommer åkandes på till synes torr fin asfalt, men se vad det kan bedra för där borta i kröken så är det skugga och snorhalt då fukt fällt ut just där. Du får då en varning i god tid innan och kan sakta ner.
Likaså visar den bilar med varningsblinkern på. Då kan du bli förvarnad redan innan, precis som i dag när vi skulle köra på motorvägen på ett ställe. Sn skarp kurva med kort påfart och där på påfarten, halvt åt sidan, står en bil. Då hade jag fått en not om detta innan och kunnat planera i förväg. Nu blev det lite abrupt.

Din bil skall skicka varningen om den har varningsblinkers på. Likaså skickas varning om din bil tycker det är halt (kriterier? Ingen aning, men definitivt något med att hjulen släpper, men kan ju även vara en samansättning av sensorer för detta som temperatur, huruvida torkarna används eller ej och så vidare).

I början är det ju klent då det bara är Volvo och bara de nya som har det tillvalt (du behöver internet i bilen också vad jag minns), men på sikt kommer det nog underlätta massor. Tänk om de också kan skicka det vidare till väghållaren så ser de redan innan att det börjar bli halt på en plats.
av AndS
#1206040
Säger bara, hur sjutton ska man hålla koll på alla dessa symboler som dyker upp. Har avaktiverat funktionen som ointressant. Och släckt ned nästan all info som finns och som jag bara ser som lull-lull.
Bättre att fokusera på körningen och hålla koll på vad som händer samt väglag.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1206064
fjohan82 skrev: Börjar så vara, då den (Connected Safety) ingår i Kinetic...
Edit: Såg nu att det är standard, står i klartext överst.... :roll:
Härligt. Berättade för sambon om den detaljen, hon gillade det. Hoppas inte hon förstod att jag försöker sälja in V90 över XC60 bara. :lol:
av PartyNordmann
#1206065
grillchips skrev:
fjohan82 skrev: Börjar så vara, då den (Connected Safety) ingår i Kinetic...
Edit: Såg nu att det är standard, står i klartext överst.... :roll:
Härligt. Berättade för sambon om den detaljen, hon gillade det. Hoppas inte hon förstod att jag försöker sälja in V90 över XC60 bara. :lol:
Den är ju standard även i nya XC60


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Köpråd V60 etanol

Köp en nyare Saab istället, fullt med 9-[…]

Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg rygg[…]

Hej Har en v70 från 2001 och har fått[…]