Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
#1205745
De vinterdäck jag beställde med bilen var Nokian dubbfria men när bilen kom i mars var det Goodyear på. Då säljaren sa att, ”dessa är bättre” så köpte jag det. Men, de var obalanserade och trots ombalansering så blev det inte bra. Det var ändå mars och bra väder så vi testade med sommardäcken och då blev bilen bra.

Nåja, vi ”sköt upp vinterdäcksproblemen” med ”klart du ska få nya däck men vi fixar det vid nästa byte.

Nu är det dags och jag åkte till säljaren för att kolla att allt är förberett för att ”de gamla inte ska på” och nya däcken ska på.

Jodå, jag ska få nya däck och det blir nog Michelin då ”dessa är bättre”. Nokian använder de inte längre till 90-serien då ”de är för mjuka för bilen som är så tung”, sa säljaren.

Han gick in till däckverkstan för att kolla och kom tillbaks lite ursäktande att de måste göra något belastningsprov först för att kunna reklamera mina Goodyear. Så de ska balansera och slänga på de vibbande däcken och sedan får jag nya, om det inte blir bra.

Så jag ser framför mig en massa bekymmer. Visst kan jag vifta med ordern och begära mina Nokian men om dessa inte är bra då? För mjuka och slits för snabbt, säger säljaren. Ska jag lita på att ”de som byggde min bil vet vilka däck den ska ha”?

Så vilka vinterdäck har ni på era bilar? Är det någon mer som har haft problem med Goodyear? Är Nokian för mjuka? Är Michelin ett bra däck?
av angarna
#1205747
Stå på dig ock kräv Nokian. Säljaren blåljuger. Finns SUV-versioner av däcken om de nu skulle vara för mjuka. Vilket jag inte tror, bara bättre marginal för handlarens plånbok.
Michelin ok, men Nokian bättre. Så kräv din rätt. Skitsnack är skitsnack och inget annat.
Användarvisningsbild
av Hanzon
#1205765
Att Nokian skulle vara för mjuka köper inte jag. När jag köpte min XC90 så beställde jag vinterhjul samtidigt av Bilia. 21" Nokian.
Jag kunde välja på dessa
https://www.bilia.se/dack/vinterhjul/?R ... Radius=R21
av Lövet
#1205773
Säljaren försöker få dig att acceptera de däck som de har hemma för tillfället låter det som. Hela min personalbilsflotta kör Nokian (300 bilar) och det inkluderar Touaregs mfl som knappast väger mindre än en V90. Inte heller i seriösa däckstester finns någonting som tyder på att Nokian skulle vara för mjuka.
av barcusmrandt
#1205780
Kräv Nokian! Kör med de själv på min T8 (som ju är tyngst av alla V90!) och är väldigt nöjd! Mjuka är väl om något en bra sak på vinterdäck för övrigt!
av douglinds
#1205842
Det enda alternativen som fanns när jag nu beställde min för ett par veckor sen var Nokian. Hakka 8 eller 9 beroende på vilken fälgstorlek man tog på vinterfälgarna, men alla däck var av "Suv"-modell. Din säljare snackar skit.
av ITTo
#1206632
Hej,
Vet inte vad praxis är, skapa en ny tråd eller bygga vidare på gammal? Jag gör ett försök och fortsätter här iaf.
Ska inköpa vinterdäck till V90CC och har fått ett erbjudande från Bilia, dock vet de inte vilket däck det är, bara att det är Pirelli. Är det någon här som har en aning om vilket däck som sitter på fälgarna?
Det som står är följande:
Pirelli fälg 5-double spoke, premium dubb alu 235/55r18 5dub spoke s.
Priset är 16 000 för dessa.
Alternativet som jag funderar på är att inhandla ett par icke orginal Dezent-fälgar med Pirelli Ice Zero dubb. Dessa går loss på 20 000.
4 000 mindre för orginal-fälg med okända däck? Eller 4 000 mer med icke orginal, men med däck som jag vet är bra?
Vad väljer man?
av Xanthopteryx
#1206634
ITTo skrev:Hej,
Vet inte vad praxis är, skapa en ny tråd eller bygga vidare på gammal? Jag gör ett försök och fortsätter här iaf.
Ska inköpa vinterdäck till V90CC och har fått ett erbjudande från Bilia, dock vet de inte vilket däck det är, bara att det är Pirelli. Är det någon här som har en aning om vilket däck som sitter på fälgarna?
Det som står är följande:
Pirelli fälg 5-double spoke, premium dubb alu 235/55r18 5dub spoke s.
Priset är 16 000 för dessa.
Alternativet som jag funderar på är att inhandla ett par icke orginal Dezent-fälgar med Pirelli Ice Zero dubb. Dessa går loss på 20 000.
4 000 mindre för orginal-fälg med okända däck? Eller 4 000 mer med icke orginal, men med däck som jag vet är bra?
Vad väljer man?
Dumheter att de inte vet vad det sitter på. Bara säg att du vill veta och ha det skriftligt innan du köper.
av Lövet
#1206644
Hur kan det bli så dyrt? Dezent fälgarna borde kosta 1500kr/st nånstans och däcken lika mycket?

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]