Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Rillee
#1218669
Hade varit najs att splittra signalen från Volvos kamera och spela in från den.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1218753
Precis vad jag tänkt. Har själv en bilkamera och tänkt den lösa detalj påminner mig om hur radion i början ej var std. Så starten har gått så det är en tidsfråga när alla märken, åtminstone erbjuder Integrerad bilkamera, fram o bak. Klockrent.
av Xanthopteryx
#1219528
ericbreiter skrev:Vad är syftet med en dashcam? Är det lagligt att montera en?
Fånga idioter på film.
Hade tyvärr inte en när en lirare drämde in i en stillastående TMA-bil med saftblandare och hela faderejset på E18, i full hastighet.
Kunde sluppit bemöda mig med domstol och skit utan bara "Här är filmen".
Likaså skulle det varit bra den gången en kille, företagsmärkt bil, prejade mig så jag fick stå på bromsen för att inte bli av med höger framskärm, även det på E18.
Det är lagligt, har konstaterats i dom.

https://www.datainspektionen.se/fragor- ... tekameror/

Under debaklet med flygfarkoster (populärt, men felaktigt, kallat drönare) som har kameror på sig så var jag på väg att nyttja ett litet intressant kryphål i lagen: Det sägs att det är okej om den är monterad på ett cykelstyre. Så jag tänkte helt enkelt montera kameran på ett litet cykelstyre som jag sedan monterade på hexan jag har. Men nu har de ju äntligen fått vett i klumpen mellan axlarna och insett att man kanske inte riktigt kan klassa det som kameraövervakning. Idiotapplicering av lagen.

Notera även det intressanta som nämns här om fast monterade kameror i bilen, såsom den som används för AEB eller liknande...
av AndS
#1219555
HitTheRoadJack skrev:Tveka inte skaffa bilkamera! Ju fler det finns på vägarna, desto bättre. Då täcker vi upp för varandra.
Nä, sånt trams behövs inte. :D
av Leopold
#1219595
Kört med min dashcam (Viofo A119) i kanske ett halvår nu. Fungerat mycket bra och den är fast inkopplad, startar när motorn startar helt enkelt. Kopplade in den via en "piggy-back" säkringshållare på gaspedal, sätesvärmare och "PTC air heater" vad det nu kan vara - den enda säkring jag hittade i centralen under handskfacket som bara var strömsatt vid startad motor, iofs modell S80N här men det är nog inga större skillnader.

Uppfyller kraven i lagen på så vis att jag kan manövrera den från förarplatsen, tex koppla ur den från sitt GPS-fäste eller sätta dit den... pausa... stänga av via knappar på grunkan etc. Men normalfallet är ju att den bara sitter där och spelar in när man kör (kan ju vändas till att om den inte sitter på plats i GPS-fästet så måste jag sätta dit den för att den ska spela in...).

Får säga att förvånas över hur litet "horribla trafiksituationer" som sker ändå, inget jag ens skulle fundera på att publicera på tuben. Folk gör litet småmisstag och det gör väl jag med ibland. Med kameran på plats så tycker jag att jag får ett extra incitament att köra lugnt och fint och ... då händer det lustigt nog färre anmärkningsvärda grejer. Så bara installera dashcams, ju fler desto bättre!
Senast redigerad av 1 Leopold, redigerad totalt 0 gånger.
av Xanthopteryx
#1219604
Jag kan bjuda på denna

[youtube]
[/youtube]

Surrealistisk att se, och att höra och bevittna hur gräs, jord och annat flyger förbi precis utanför förardörren.
Föraren fick nog byta byxor men annars gick det bra.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]