Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
#1387224
Hehe ja det är inte helt lätt. Jag tror jag hade en typ av lite tjockare ståltråd med lite grön plast om sig, något folk använder i trädgården i alla fall, den gick att föra igenom och sedan dra tillbaka den med kabeln

Trevlig kamera det där med :-)
av PelleTh
#1388237
Jag har en BlackVue 900S 2Ch. Främre kameran sitter i mitten direkt under kåpan. Kablage draget åt passagerarsidan sedan ner bakom handskfacket. Kommer ut under listen i mittkonsolen.

Bakre kameran dragen på vänstersidan. Lossade på innetaket och gjorde en "sladdrulle" i mitten av innertaket baktill så kabeln var ganska lång.

Efter två år har kabeln bak ramlat ner mot sidorutan men var lätt att peta tillbaka. Har det lilla externa batteriet, rekommenderas INTE. Dyrt som f-n och håller inte 10 h även om det är fulladdat. Överväger OBD försörjning istället.

Sen är CIGG-pluggen så hög att det inte går att stänga det skjutbara facket i mittkonsolen. Har inte hittat något lägre alternativ.

Har även köpt en externladdare till batteriet och laddar det hemma vilket går väldigt fort jämfört med att ladda det under körning då jag ofta kör korta sträckor mestadels. Har det största minneskortet, ej original, ett Samsung vilket var en djungel att hitta rätt minneskort. Har provat några olika med de specifikationer som krävs enligt BlackVue men har ändå inte fungerat. Användargränsnittet har en del att önska men har blivit bättre.

https://surfa.se/microsd-snabbast-android/
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1388245
@Xanthopteryx, Kameran sitter på insidan av rutan ;-) Men nej den stör inte radarn där
av Xanthopteryx
#1388252
Tänk dig denna bakom plasten. Är osäker på hur långt ner radardelen sitter och tittar du på kåpan ser du att den går upp lite i framkant.
Delphi-RACam.png
Delphi-RACam.png (40.91 KiB) Visad 501 gånger
av Tuna
#1576813
Hej,

lyfter tråden då jag tänkte installera en Garmin dashcam i min v90 från 2018.

Har googlat runt på nätet och kollat en del youtube för att lista ut vilket som blir det bästa alternativet. För mig är det viktigt med en stilren installation utan synliga kablar m.m.

Har sett att många tar ström via en säkring i säkringsboxen under handskfacket, blir dock en väldigt lång väg att dra kabeln och man lär bort med paneler osv.

Såg den här videon


Det måste vara absolut enklast att ta ström där ifrån om möjligt och slipp allt krångel. Det borde gå att ta ström där ifrån oavsett vilken kamera man skall installera . Någon som gjort detta ? vad behöver man ?

Skulle vara bra om någon med lite bättre el och Volvo kunskaper än mig kanske kunde komma med lite tips .

MVH
Johan
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Service Renault Scenic 2003

Det låter som ett rätt kul projekt att[…]

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som[…]

Ni som har koll, hur är läget? Så[…]

Öppna bilen

Nähä, testade nyss, och sån tur at[…]