Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DanskaSiden
#1205436
Hej,

tænkte vi kunne samle op på vores erfaringer med vores S/V 90 - hvad elsker vi, hvad hader vi og hvilke fejl/bugs har vi fundet.
Kanske læser jo Volvos udviklingsafdeling også med her :wink:
Jeg er fortsat meget begejstret / glad af bilen.

LIKE:
- Pilot Assist og adaptiv fartpilot er genialt på lange motorvejsturer. Jeg kører mindre aggressivt, kan slappe af.
- Super Sensus styring og fint fører display
- Elsker sikkerhedsfeatures - BLISS og kollisionsvarsel samt varsel for tværgående trafik når man bakker.
- Man sidder godt i bilen (desværre kan jeg allerede se at den lyse stofindtræk på førersæden bliver mørkere der hvor man sidder kun få måneder efter jeg fik bilen. Skal sikkert snart rengøres første gang. Ville have valgt lys læder hvis den ikke var så dyrt pga den tårnhøje danske bilbeskatning)
- Elsker LED lys - klar og tydelig.
- Elsker Apple CarPlay. Eneste problem er at SMS oplæsning kan ikke registrere sproget af beskeden. Den læser beskeden op på dansk selv om den er på engelsk eller svensk
- Elsker fortsat bilens elegante design
- Mega stor sprinklervasketank (praktisk om vinteren)


HATE:
- Ved PilotAssist kører bilen ikke i midten men tættere på den højere linje end på den venstre linje. Det er ubehagelig når man fx overhaler en bred lastbil. PilotAssist varsler ikke når den lukker/ skifter til adaptiv fartpilot. Grænse ved 140 km/h - kan man ikke øge grænsen til 141 km/h? Fartpilot sættes i 5 km/h skridt og derfor er en glat 140 km/h grænse til PilotAssist ikke praktisk
- Hvis en bil foran på den parallelle spor til skifter kørebane, reagerer Pilot assist først med ar bremse når bilen er helt kommet ind i sammen kørebane. Sammen ting gælder for accelerering når bilen forlader kørebanen igen.
- Alle skærme slukkes når man åbner bildøren
- Saknar view i Sensur Connect med kun Navigation og Apple CarPlay.
- Navigationen er elendig! Enhver billig TomTom med indbygget Sim Kort eller Google på smartphonen navigerer bedre i tæt trafik. Og hvorfor kan jeg ikke først vælge en gade og så tilføje husnumret bagefter i stedet at skulle skrive gadenavnet fuld ud, selv om indeks har allerede fundet den? Og hvorfor i helvede bruger navigationens skærm 1/3 til at vise horisonten og kun 2/3 til kortet? Det giver ingen mening og er spild af plads. Dårlig vectoring- symbolerne og trafik colour coding alt for stor når man zoomer kortet ud
- Motorhjelmen vibrerer lidt på motorvejen selv om den er sikkert lukket. Tror at materialet er for tyndt.
- Førerdisplay viser 1-2 minutter at alle har sikkerhedssæler på inden den skifter til navigationskort view.


BUGS:
- Wireless hotspot via iPhone fungerer ikke altid ved bilens start, tabes undervejs, kan ofte ikke genetableres og WLAN styrken vist i Volvos display er ofte ikke på 100% selv om telefonen ligger kun 20 cm fra selve Display på middelkonsolen. (iPhone 7S). Det er noget i sammenspil mellem Sensus og Apple som ikke virker som den skal. Håber på en software update fordi det er bare ikke godt nok og et stor problem!!
- Musik fra Apple Car Play begynder at spille selv om den var på pause, efter Sensus sender en trafikmelding på radio.
- Bagagerum åbningen med fod er ikke sensitiv nok. Kraver at man "danser ballet" inden den endelig reagerer. Ubrugelig.
- Middel display nogen gang skifter efter "night mode" i tunneln eller regn ikke tilbage til fuld lysstyrke (modsat førerdisplay). Kan kun korrigeres ved at stoppe og genstarte motoren.
- Fik 2 gang en fejlmelding ved. startstop automatik i de sidste måneder (med opfordringen til at køre til et værksted) som så forsvandt igen af sig selv.


(Volvo S90 D4, MY17, Momentum med fuld sikkerhedspakke, Apple CarPlay, Navigation, bred førerdisplay, lys stofindtræk, dynamisk LED. Kørt 15.000 km indtil nu)
av Xanthopteryx
#1205466
- Ved PilotAssist kører bilen ikke i midten men tættere på den højere linje end på den venstre linje. Det er ubehagelig når man fx overhaler en bred lastbil. PilotAssist varsler ikke når den lukker/ skifter til adaptiv fartpilot. Grænse ved 140 km/h - kan man ikke øge grænsen til 141 km/h? Fartpilot sættes i 5 km/h skridt og derfor er en glat 140 km/h grænse til PilotAssist ikke praktisk
* Upplever inte detta problem. In och uppgradera mjukvara och eventuellt kalibrera om kameran?

- Hvis en bil foran på den parallelle spor til skifter kørebane, reagerer Pilot assist først med ar bremse når bilen er helt kommet ind i sammen kørebane. Sammen ting gælder for accelerering når bilen forlader kørebanen igen.
* Jag upplever detta fungera rätt bra. Mjukvara igen?

- Motorhjelmen vibrerer lidt på motorvejen selv om den er sikkert lukket. Tror at materialet er for tyndt.
* Inte tänkt på själv. In och ta en kik? Kanske behöver justeras.

- Førerdisplay viser 1-2 minutter at alle har sikkerhedssæler på inden den skifter til navigationskort view.
* Så länge tycker jag inte min hänger kvar, men du kan bekräfta bort med knappen med O på högersida på ratten.

- Bagagerum åbningen med fod er ikke sensitiv nok. Kraver at man "danser ballet" inden den endelig reagerer. Ubrugelig.
* Inte för att förringa din kunskap nu, men min treåring klarar det i 80% av fallen (hon har ju lite korta ben, men står hon rätt så). In och justera och kanske mjukvaruuppgradering? Jag står bakom och en lätt lagom långsam 'spark' in under där pluppen för backsensorn sitter. Öppnar 99% av gångerna. Enda gångerna det inte går direkt är när jag slarvar och tänker att jag kan göra lite i förbifarten. Kräla lite på marken och veva in med handen så du hittar exakt punkt och kan bedöma om huruvida den känner av där den borde eller ej.

- Middel display nogen gang skifter efter "night mode" i tunneln eller regn ikke tilbage til fuld lysstyrke (modsat førerdisplay). Kan kun korrigeres ved at stoppe og genstarte motoren.
* Aldrig varit med om. Mjukvaruppdatering igen? =)

Har en V90 2018, hämtad september i år.
av spoon
#1205645
- Ved PilotAssist kører bilen ikke i midten men tættere på den højere linje end på den venstre linje. Det er ubehagelig når man fx overhaler en bred lastbil. PilotAssist varsler ikke når den lukker/ skifter til adaptiv fartpilot. Grænse ved 140 km/h - kan man ikke øge grænsen til 141 km/h? Fartpilot sættes i 5 km/h skridt og derfor er en glat 140 km/h grænse til PilotAssist ikke praktisk
Hold knapp for og øke, eller senke hastighet inne, så justerer du en og en km steg.
av phantomblot
#1206107
kenjoh4 skrev:Skulle provköra en V90 och då skulle försäljaren öppna bagagelucka med en fotspark men lyckades inte så det verkar inte vara så lätt alla gånger. :D
Jeg slet litt i starten, men nå ligger jeg vel på 95% treffprosent på førstesparket. Rett under "V" og raskt tilbake.

Mer irriterende at luken åpner seg når jeg høytrykkspyler (hvis jeg har nøkkel i lomma)
Användarvisningsbild
av fosho
#1207989
- Alle skærme slukkes når man åbner bildøren

This.....! :evil:

Går det att ändra på? Jag har inte hittat något om detta i inställningarna och det är förbannat irriterande när man har passagerare som kanske vill lyssna på musik eller radio men nääää här ska vi döda hela systemet och boota om i 10 sekunder bara för att herr förare (jag) ska tanka bilen eller liknande..
av JonnyRocker
#1208025
Jag brukar sätta bilen (S90) i "tändningsläge I" vid t.ex. tankning för att passagerarna ska kunna fortsätta lyssna på musik. Ur Volvos manual:

"Bilens elsystem kan försättas i olika nivåer/lägen och på så sätt göra olika funktioner tillgängliga.
För att möjliggöra användning av ett begränsat antal funktioner med avstängd motor, kan bilens elsystem försättas i 3 olika nivåer – 0, I och II. Ägarmanualen beskriver genomgående dessa nivåer med benämningen "tändningsläge"."
...
"Tändningsläge I – Vrid startvredet till START och släpp vredet. Reglaget återgår automatiskt till ursprungsläget."
Användarvisningsbild
av fosho
#1208291
Problemet är dock att systemet stängs av när du öppnar dörren och tar några sekunder att boota upp igen när man vrider till läge 1 (vilket jag också gör varje gång). Det irriterande är uppehållet på ca 5-10sek som blir för att systemet bootar om.

Kör man radio så är den ganska snabb på att återuppta ljudet men musik via bluetooth tar en stund att kicka igång igen.

Jag har dock inte testat att hålla startvredet på Start samtidigt som man öppnar dörren, det kanske fungerar... nån som testat?
Löjliga priser XC70

Hela branschen har blivit löjlig. Går j[…]

Turn casual moments into unforgettable dates &ndas[…]

@fjohan82 , Har samma märke, en 5-25 och e[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser det […]