Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1204868
Snitt (TA/l/100) verkar inte ta hänsyn till hur mycket jag kör på ren el. Snitt ligger på runt 7,4, och ändrar sig då och då när jag kör på bensin. Men nu kör jag till 90% på ren el, men snitt står då helt oförändrat på 7,4. Borde den inte sjunka drastiskt? Eller måste jag se på nåt annat snitt? Nån som har erfarenhet och vet?
#1204908
Gå till höger i Sensus och välj "Förarprestation". Där finns vad jag minns bensinförbrukningen som sjunker ju mer el man använder. Min står på 4.8 l/mil. (Jag vet dock ej hur TA (automatisk trippmätare-förbrukning) uppför sig. Min 4.8 värde är sen jag köpte bilen. Går att nollställa som en trippmätare.
#1205019
Jodå, den sjunker. Men inte alltid den dalar ner fort. Men som igår t.ex. Hade medel 9,5 (körde sträcka med charge aktiverat) och sen när jag körde i Pure sjönk den till 8,1.

Färdstatistiken i mittskärmen har jag inte nollställt på över 200 mil så den rör sig långsamt ner vid el.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...