Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LRE
#1204837
God morgon,

Jag har införskaffat mig en Volvo XC90 med D4a.

Har försökt läsa runt på nätet om olika sätt att "chippa" motorn.
Jag vet vad jag har köpt i form av motor och vet att detta inte är en raket, det är inte något jag eftersträvar heller, dock lite mer ork för landsvägs omkörning.

Vad jag sett så finns det olika sätt att programmera om motorn, ren omprogrammering av styrdatorn eller olika boxar.

BSR - 259 hk enligt dom själva.
Racechip - kontakter mellan spridarna och en box. 234 hk Med denna kan man ta bort prylarna vid service.
Dieselkraft - box som skall göra att motorn levererar 235 hk

Klarar motorns kylsystem en ökad effekt?
Gör det någon verklig skillnad med "chip"?
Någon som har egen erfarenhet av detta eller liknande?
Är det värt att lägga pengar på detta?
#1204885
Jag petade i Polstar,optimerar motor och växellåda för just omkörning.Tycker garantin är värd pengarna. En gammal häck spelar det ju ingen roll.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av LRE
#1204887
Det är en 2017 som jag kört 1200 mil med så den är väl egentligen ingen gammal häck än..
Polestar om jag läst rätt gör mer för växellådan att den blir mer åt sportläget - det är inget jag eftersträvar, tycker att den lirar bra som den är. Det är lite effekt vid landsvägsomkörning som saknas.
av PeterA
#1204891
Polestar optimerar, växlingshastighet, växlingspunkter, gasrespons och ger högre effekt samt högre vridmoment dessutom med bibehållen garanti på en sådan ny bil som du har.
#1204901
Min är fyra månader och gått 1400 mil men skulle ändå inte köra piratoptimering.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av BiTu
#1204902
LRE skrev:God morgon,

Jag har införskaffat mig en Volvo XC90 med D4a.

Har försökt läsa runt på nätet om olika sätt att "chippa" motorn.
Jag vet vad jag har köpt i form av motor och vet att detta inte är en raket, det är inte något jag eftersträvar heller, dock lite mer ork för landsvägs omkörning.

Vad jag sett så finns det olika sätt att programmera om motorn, ren omprogrammering av styrdatorn eller olika boxar.

BSR - 259 hk enligt dom själva.
Racechip - kontakter mellan spridarna och en box. 234 hk Med denna kan man ta bort prylarna vid service.
Dieselkraft - box som skall göra att motorn levererar 235 hk

Klarar motorns kylsystem en ökad effekt?
Gör det någon verklig skillnad med "chip"?
Någon som har egen erfarenhet av detta eller liknande?
Är det värt att lägga pengar på detta?
BSR alla gånger. De vet verkligen vad de håller på med. Racechip är inte värda namnet chip, man märker noll skillnad. Dieselkraft är OK för vad det är, en viss skillnad kan märkas.
#1204903
BSR till 2017 XC90 görs bara på plats i Växjö. Har du vägarna förbi och inte oroar dig för saker som helbilsgodkännande, försäkringar och liknande så är det troligen bästa alternativet. RICA kräver också att bilen lämnas in, och det kan vara svårare att lyckas med.

Fulbox som bara höjer bränsletrycket är inget jag skulle sätta på en bil med partikelfiliter och NOx fälla... (I och för sig skulle jag inte sätta en fulbox på någon bil.)
#1204905
Polestar på T8 utgjør ikke så mye forskjell på Comfort. Kanskje litt raskere i giret på inn i rundkjøring etc.

Men i Power er det noe helt annet, særlig hvis man kjører virkelig fort på landeveier med mye bremsing og kurver. Den ligger lenger på girene (så lenge at det kan bli irriterende om man virkelig ikke kjører hardt), og for meg oppleves det som betydelig mer effekt i mellomregisteret (særlig etter kompressor gir seg, ved 3500 rpm ca).
av LRE
#1205023
Ok, då kanske jag skall se om det går att provköra en bil med Polestar, helhetsgodkännande och dylikt spelar mig ingen roll. Däremot vore det trist om det för chippningen bara handlar om att höja bränsletrycket och själva motorn eller kringutrustning går sönder.
Jag har chippat tidigar bensin/etanol turbobilar till ok reslutat, man vänjer sig vid allt..
Jag harvar vidare ett tag till med min D4a i original. Kör dom en polestar kampanj vid tillfälle så kan man ju alltid haka på,
av AndS
#1205024
Man kan fundera så här, det är mycket skrivande om motorer utsläpp, katalysatorfunktion, hur de uppträder, hur de växlar, etc. Att det då skulle gå att bara sätta in en box som ökar "hk" med att öka bränsletryck utan annan påverkan är väl inget någon tror på?
Sedan finns det de som gör programförändringar i motorstyrning (tror inte chipning förekommer längre) för att uppnå ökat hk-antal, men garanterat inte någon annan anpassning.
Och så Polestar där Volvo själva gör vissa justering av motorstyrning som ger lite extra hk, men med kontroll på helheten hur bilen ska uppträda.
Ungefär så ser det ut och nu får du välja själv hur du vill gå vidare.
Personligen anser jag att de extra boxarna som endast ökar bränsletryck är totalt vansinningt på dagens motorer, det var vad man gjorde förr fast då monterades en "jäkla stor förgasare + extremare kamaxel", dvs garagetrim.
Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kör[…]

Säger det något särskilt att det k[…]

Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]