Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1205037
Jonathan81 skrev:
Xanthopteryx skrev:En fråga som lätt glöms bort här tycker jag:
Vad jag förstått så är i princip alla nya motorer 'nedtrimmade' i början (högre bränsletillförsel och begränsat effektuttag) för att motorn skall köras in.
Frågan är när detta då i så fall ändras?
Vissa har jag sett säga t.ex. 1000 mil. Vissa 1500 mil. Vissa något annat.
Vad som gäller för V90 vet jag inte, men har undrat sedan dag ett.

Kan det vara så att din bil plötsligt kommer bli piggare snart t.ex.?
Finns inget sånt och har aldrig funnits..
Vet du eller tror du?
Saxat från inte detta exempel mercedes instruktionsbok:

Notes on breaking-in a new vehicle
To preserve the engine during the first 1,000 miles (1,500 km):
R Drive at varying road speeds and engine speeds.
R Drive in drive program C or E.
R Change gear before the tachometer needle is Ô of the way to the red area.
R Do not shift down a gear manually in order to brake.
R Avoid overstraining the vehicle, e.g. driving at full throttle.
R Do not depress the accelerator pedal beyond the pressure point (kickdown).
R Only increase the engine speed gradually and accelerate the vehicle to full speed after 1,000 miles (1,500 km). This also applies when the engine or parts of the drivetrain have been replaced.
Please also observe the following running-in notes:
R In certain driving and driving safety systems, the sensors adjust automatically while a cer‐ tain distance is being driven after the vehicle has been delivered or after repairs. Full sys‐ tem effectiveness is not achieved until the end of this teach-in process.
R Brake linings, brake discs and tires that are either new or have been replaced only ach‐ ieve optimum braking effect and grip after several hundred kilometers of driving. Com‐ pensate for the reduced braking effect by applying greater force to the brake pedal.
Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Börja med att plocka loss tryckgivaren nä[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]