Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1205028
En fråga som lätt glöms bort här tycker jag:
Vad jag förstått så är i princip alla nya motorer 'nedtrimmade' i början (högre bränsletillförsel och begränsat effektuttag) för att motorn skall köras in.
Frågan är när detta då i så fall ändras?
Vissa har jag sett säga t.ex. 1000 mil. Vissa 1500 mil. Vissa något annat.
Vad som gäller för V90 vet jag inte, men har undrat sedan dag ett.

Kan det vara så att din bil plötsligt kommer bli piggare snart t.ex.?
#1205032
Xanthopteryx skrev:En fråga som lätt glöms bort här tycker jag:
Vad jag förstått så är i princip alla nya motorer 'nedtrimmade' i början (högre bränsletillförsel och begränsat effektuttag) för att motorn skall köras in.
Frågan är när detta då i så fall ändras?
Vissa har jag sett säga t.ex. 1000 mil. Vissa 1500 mil. Vissa något annat.
Vad som gäller för V90 vet jag inte, men har undrat sedan dag ett.

Kan det vara så att din bil plötsligt kommer bli piggare snart t.ex.?

Finns inget sånt och har aldrig funnits..
av LRE
#1205033
En god tanke, dock har jag hört tvärt om - att man idag gör motorer med så små marginaler man kan för att spara vikt och höjer effekten "så högt man vågar" för att få ut så mycket ur varje liten motor.
Titta på en Volvo 740 - 2,3 liter har jag för mig att dom var och 160 hk - nästan odödliga motorer. Idag har man en mindre och lättare motor med högre effekt. Idag rullar 740s som är 20 år gamla, även 240s och Amazoner rullar. Om 20 år lär inte en XC90/V90 vara en vanlig syn.
av BiTu
#1205034
Från BSR:
PPC skiljer sig från alla dieselboxar
För dig som är teknikintresserad vill vi gärna berätta att PPC skiljer sig markant från alla dieselboxar (även kallat plug-in-boxar) som förekommer på marknaden. Med PPC får du en dieseloptimering i ordets rätta bemärkelse. Vi optimerar nämligen motorns mjukvara istället för att eftermontera boxar och sladdar i motorrummet som förvränger vissa signaler för att öka bränslemängden.

I en modern bil finns komplexa styrsystem som samarbetar med varandra för att allting ska fungera på bästa sätt. En dieselbox manipulerar vissa signaler i primärt syfte att antingen öka insprutningstiden eller höja bränsletrycket. Detta sker helt utan att bilens övriga styrsystem registrerar det. Det innebär att en dieselbox lurar bilens styrsystem och följden blir att en mängd värden och styrdata inte blir korrekt beräknade:
bilens färddator kommer att visa för låg bränsleförbrukning
antisladdsystemet (ESP) störs pga felaktiga värden på vridmoment
automatlådor får felaktiga värden på vridmoment
momentsänkning vid växling (för komfort och hållbarhet) bibehålls ej
regenerering/tömning av partikelfilter sker ej optimalt
beräkning av avgastemperatur störs
beräkning av serviceintervall störs
diagnossystemet störs

Fördelarna med PPC
Om du vill ha högre effekt och vridmoment i din dieselbil utan att störa bilens inbyggda säkerhets- och hållbarhetsfunktioner för t ex motor, växellåda och antisladdsystem, så är det bästa alternativet att optimera mjukvaran i motorns befintliga styrsystem. Det är precis det vi gör med PPC. Med PPC har vi fullständig kontroll på alla parametrar vid alla tillfällen, och vi stör inte ut bilens säkerhetsfunktioner genom att lura systemet. Förutom en påtaglig ökning av effekt och vridmoment får du med PPC följande fördelar:
trimmet installeras på några minuter utan att motorhuven behöver öppnas
PPC behöver inte vara ansluten till bilen efter trimningen
inga lösa boxar och sladdar i motorrummet
mjukt och jämnt momentingrepp
vridmomentet anpassas/begränsas för varje växel
(för att undvika skador på transmissionen)
laddtrycket och luftflödet optimeras
återgång till original tar endast några minuter
färddatorn visar rätt förbrukning
antisladdsystemets (ESP) funktion bibehålls fullt ut
momentsänkning vid växling (för komfort och hållbarhet) bibehålls
regenerering (tömning) av partikelfilter sker optimalt
korrekt beräkning av avgastemperatur
korrekt beräkning av serviceintervall
diagnosfunktionerna bibehålls
inga ökade NOx eller partikelutsläpp jämfört med original vid körning i lagreglerade emissionstester

BSR’s dieseloptimeringar är lika sofistikerade och genomarbetade som de optimeringar vi erbjuder till bensinbilar. Vi tror att du som kund märker skillnaden och kommer att uppskatta fördelarna med BSR’s uppgraderade mjukvara. Med en dieseloptimering från BSR får du ökad prestanda och körglädje i kombination med bästa körbarhet och hållbarhet.
#1205037
Jonathan81 skrev:
Xanthopteryx skrev:En fråga som lätt glöms bort här tycker jag:
Vad jag förstått så är i princip alla nya motorer 'nedtrimmade' i början (högre bränsletillförsel och begränsat effektuttag) för att motorn skall köras in.
Frågan är när detta då i så fall ändras?
Vissa har jag sett säga t.ex. 1000 mil. Vissa 1500 mil. Vissa något annat.
Vad som gäller för V90 vet jag inte, men har undrat sedan dag ett.

Kan det vara så att din bil plötsligt kommer bli piggare snart t.ex.?
Finns inget sånt och har aldrig funnits..
Vet du eller tror du?
Saxat från inte detta exempel mercedes instruktionsbok:

Notes on breaking-in a new vehicle
To preserve the engine during the first 1,000 miles (1,500 km):
R Drive at varying road speeds and engine speeds.
R Drive in drive program C or E.
R Change gear before the tachometer needle is Ô of the way to the red area.
R Do not shift down a gear manually in order to brake.
R Avoid overstraining the vehicle, e.g. driving at full throttle.
R Do not depress the accelerator pedal beyond the pressure point (kickdown).
R Only increase the engine speed gradually and accelerate the vehicle to full speed after 1,000 miles (1,500 km). This also applies when the engine or parts of the drivetrain have been replaced.
Please also observe the following running-in notes:
R In certain driving and driving safety systems, the sensors adjust automatically while a cer‐ tain distance is being driven after the vehicle has been delivered or after repairs. Full sys‐ tem effectiveness is not achieved until the end of this teach-in process.
R Brake linings, brake discs and tires that are either new or have been replaced only ach‐ ieve optimum braking effect and grip after several hundred kilometers of driving. Com‐ pensate for the reduced braking effect by applying greater force to the brake pedal.
Bakfjädrar.

Jag har bytt bakfjädrar på min XC70 med[…]

Hade du båda kablarna fel samtidigt?

Som rubriken lyder! Skulle ha igång pä[…]

Det är inte ett kass hjullager?