Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ugglas
#1204633
Jag ska beställa min första tjänste/förmånsbil och för att hålla ner priset lite så är det V90 med D3-motorn som gäller. Jag bor i stan så automat kan jag inte klara mig utan. När jag skulle testköra så fanns ingen V90 D3 med automat inne så jag tog en sväng med den manuella lådan. Jag tyckte bilen gick riktigt bra, den upplevdes inte som slö utan fungerar bra i normal trafikrytm. Ett litet lagg i mellanregistret vid omkörningar runt 100, där saknas det lite pulver, men det går att leva med. När jag kom tillbaka så föreslog säljaren att jag kunde ta en tur i en XC60 -16 D3 automat (inte den senaste modellen alltså) som fanns tillgänglig, för den har "samma motor och automatlåda" som V90 D3. Den lådan jobbade inte så mjukt, det blev en helt annan känsla (till det sämre) och växlar V90 på samma sätt så blir jag orolig. Kan man jämföra som säljaren sa, eller upplevs automatlådan i V90 smidigare än den 1-2 år gamla XC60 ?
av Oldman99
#1204656
Inte kört V90 med 6 stegade lådan men jag gillar den inte alls i gamla xc60 och v70. Om du väljer D3 med AWD får du den modernare 8 stegade lådan. Den växlar jättefint.
av Ugglas
#1204671
Oldman99 skrev:Inte kört V90 med 6 stegade lådan men jag gillar den inte alls i gamla xc60 och v70. Om du väljer D3 med AWD får du den modernare 8 stegade lådan. Den växlar jättefint.
Milersättningen är 6:50:- / mil för tjänsteresor med förmån/tjänstebil och AWD drar mer bränsle, så jag håller mig till 2WD, sedan är den dyrare. Men det var inte frågan :wink:
av Lövet
#1204679
Vad jag förstår är inte den 6-växlade som används i V90 samma som i Xc60. Men kan ha fel på den fronten. På AWD är det definitivt inte samma eftersom den motorn är en helt annan generation.
av troubleshooter
#1204681
Att AWD är dyrare är svårt att säga emot, men jag ställer mig lite frågande till om den 6-växlade automaten verkligen har lägre förbrukning än den 8-växlade med AWD i verkliga livet, kanske är det så, och det beror förstås hur din körning ser ut....8 växlar gör mycket för bränsle förbrukningen.
av Ugglas
#1204683
troubleshooter skrev:Att AWD är dyrare är svårt att säga emot, men jag ställer mig lite frågande till om den 6-växlade automaten verkligen har lägre förbrukning än den 8-växlade med AWD i verkliga livet, kanske är det så, och det beror förstås hur din körning ser ut....8 växlar gör mycket för bränsle förbrukningen.
Så kan det vara, men AWD är inte aktuellt. Tyckte bilen jag provade som enligt säljaren var samma som V90:n var lite ryckig och inte växlade så som man kan förvänta sig från den nya V90:n, så frågan är, är det så? Ingen med erfarenhet?
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1204694
Jag beställde just en V90e D3 Automat. Nyanser, automaterna växlar mjukt o långsamt, både 6 o 8 stegade automaten laggar, många reviews säger likadant, så jag tog med växelpaddlar. För att göra ”override” i omkörningslägen.

Jo jag kört manuellåda i alla år.

Cheers
Senast redigerad av 1 HitTheRoadJack, redigerad totalt 0 gånger.
av troubleshooter
#1204698
Nog för att jag gillar att köra diesel, men jag hade valt T4 då jag får 8-växlade lådan om det gäller att hålla ner priset på bilen, skiljer inte mycket mellan D3 och T4.
Jag har aldrig gillat Volvos 6-växlade automater, tycker inte att de har växlat smidigt, upplevt de som lite grovai sitt uppträdande, men har ingen erfarenhet av V90
6-växlade, min erfarenhet bygger på XC60, både med gamla D5 och nya VEA...

Men vill du absolut ha Diesel och hålla ner priset finns inte så många val, det är ca 20K upp till D4, och det kan ju vara lite mycket för att få den 8-växlade lådan
som är väldigt smidig jämfört med åtminstone tidigare 6-växlade, ledsen att jag inte bidrar med så mycket....
av erikgxx
#1204739
Har tidigare, när jag höll på och specade, läst mig till att den 6-vxl aut till V90 är nyutvecklad till just
V90 D3. Den har inte funnits till XC60, V70. Fastnade själv för D4 aut.

Från volvos hemsida nov 2016:
Uppdaterad drivlina
Förutom att förbättra uppkopplingsmöjligheterna och säkerheten har Volvo Cars även skapat flera nya varianter av Drive-E-drivlinan som ger en välfungerande balans mellan bränsleekonomi och körbarhet. Den 4-cylindriga D3-dieselmotorn i kombination med en ny manuell 6-stegad växellåda ger en bränsleförbrukning på 4,3 l/100 km i S90 och koldioxidutsläpp på ner till 114 g/km. En ny 6-stegad automatlåda i kombination med D3-motorn ger koldioxidutsläpp på 114 g/km och 4,3 l/100 km. D3-motorn kan nu även installeras i fyrhjulsdrivna bilar.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1204745
6-stegs automaten till VEA heter AW TF-71SC.
Har ex. suttit i V60/V70 T4 och D3
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]