Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JE Jr
#1205368
Ugglas skrev:en XC60 -16 D3 automat (inte den senaste modellen alltså) som fanns tillgänglig, för den har "samma motor och automatlåda" som V90 D3.

Nej, det stämmer inte! XC60 (gamla) har faktiskt annan motor (dubbelturbo) och 8steg automat även i D3!

Tycker inte D3 upplevs särskilt trött om man inte har rejsambitioner eller vill pressa vänsterfil på Autobahn. Särsklit automaten är ju trevlig just för att den maskar bort lite av det lägre momentet än D4 genom att fint växla ner om det inte finns tillräckligt med pulver.
av MrSpock
#1205383
Vet inte om det är relevant, men jag upplever min 6-växlade automatlåda som mjuk och behaglig på min XC70 AWD D4 -16. Definitivt mjukare än om jag växlat manuellt. Jag vet dock inte om det är samma låda som i XC60. Förbrukningen ligger på 0.72 l/mil blandad körning enligt färddatorn.
av Lövet
#1205517
Helt annan låda i den än den som sitter i V90 D3
av Slaggen
#1209344
JE Jr skrev:
Ugglas skrev:en XC60 -16 D3 automat (inte den senaste modellen alltså) som fanns tillgänglig, för den har "samma motor och automatlåda" som V90 D3.

Nej, det stämmer inte! XC60 (gamla) har faktiskt annan motor (dubbelturbo) och 8steg automat även i D3!

Tycker inte D3 upplevs särskilt trött om man inte har rejsambitioner eller vill pressa vänsterfil på Autobahn. Särsklit automaten är ju trevlig just för att den maskar bort lite av det lägre momentet än D4 genom att fint växla ner om det inte finns tillräckligt med pulver.
Jag väntar på min nya tjänstebil som blir en D3 och nu under tiden har jag haft en hyrbil D3AWD och om jag jämför med min förra tjänstebil som på papperet hade 20hk mer (MB C220d) så känns skillnaden mycket större, volvon är märkbart slöare och törstigare.


Skickat från min iPad med Tapatalk
av Stejed
#1209383
Har provkört D3 både med och utan AWD. Upplevde AWD som ganska trög att få fart på jämfört med vanliga D3.
Provkörde en D3 automat (R versionen) idag runt Göteborg. Imponerad över hur bra motor och den 6-vxl automaten fungerar ihop.
D3 automat räcker till för en normal vardags körning. Beställer en D3 aut momentum imorgon, leverans i april.
av erikgxx
#1209487
Jag har provkört D3 manuell, D3 Aut och D4 aut. Jag tyckte att alla gjorde ett gott jobb, men tänkte jag skulle unna mig en D4 efter att ha kört riktigt trötta V70 de senaste 6 åren (Drive 115, D3 136 nu). Jag hängde upp mig på att V90 D3 Aut var ganska högvarvig? Körde inte så länge så jag hann tänka till. Det jag retar mig på med adaptive farthållaren I min nuvarande v70 D3 är att om man ligger bakom en lastbil och later bilen sköta omkörningen så skulle man vilja att det gick snabbare utan "lagg tid". Jag sitter och trummar med fingrarna och väntar på acceleration. Tycker att bilen skall sköta det utan extra gas! Hur snabba är era V90 D3 resp D4 vid en sådan omkörning med start från 90-110 km/h? Eller trampar ni plattan I botten? Kör själv mkt lite stadskörning utan 80 % motorväg. Problemet med den långa beställningstiden är att man har tid för ångestskapande fudneringar på om man gjort rätt val. Lättare vid förra beställningen då det gick på mindre än två månader.
Följaktligen har jag beställt en D4 Aut kinetic med lite tillval. Skulle till och med kunna tryck in en D4 AWD Kinetic. Det som locker lite är ju att om jag väljer D3 så får jag in business Adv. Som tjänstebilsförare har jag insett att jag börjat tröttna på nuvarande bil när ungefär 2 år gått. Nya funktioner brukar man sluta pilla på efter ett år ungefär. Kanske skall jag för första gången välja motor före utrustning? Förmodligen räcker det med 150 hk, men jag har alltid gillat att ha ett "överskott" till hands. D3aut Business Adv eller D4 Aut/Awd eller en D4 manuell Busi adv, där får jag in VOC och drag. Men förmodligen slutar det med just en D3 Aut som tråden heter :D
av Xanthopteryx
#1209523
erikgxx skrev:Jag har provkört D3 manuell, D3 Aut och D4 aut. Jag tyckte att alla gjorde ett gott jobb, men tänkte jag skulle unna mig en D4 efter att ha kört riktigt trötta V70 de senaste 6 åren (Drive 115, D3 136 nu). Jag hängde upp mig på att V90 D3 Aut var ganska högvarvig? Körde inte så länge så jag hann tänka till. Det jag retar mig på med adaptive farthållaren I min nuvarande v70 D3 är att om man ligger bakom en lastbil och later bilen sköta omkörningen så skulle man vilja att det gick snabbare utan "lagg tid". Jag sitter och trummar med fingrarna och väntar på acceleration. Tycker att bilen skall sköta det utan extra gas! Hur snabba är era V90 D3 resp D4 vid en sådan omkörning med start från 90-110 km/h? Eller trampar ni plattan I botten? Kör själv mkt lite stadskörning utan 80 % motorväg. Problemet med den långa beställningstiden är att man har tid för ångestskapande fudneringar på om man gjort rätt val. Lättare vid förra beställningen då det gick på mindre än två månader.
Följaktligen har jag beställt en D4 Aut kinetic med lite tillval. Skulle till och med kunna tryck in en D4 AWD Kinetic. Det som locker lite är ju att om jag väljer D3 så får jag in business Adv. Som tjänstebilsförare har jag insett att jag börjat tröttna på nuvarande bil när ungefär 2 år gått. Nya funktioner brukar man sluta pilla på efter ett år ungefär. Kanske skall jag för första gången välja motor före utrustning? Förmodligen räcker det med 150 hk, men jag har alltid gillat att ha ett "överskott" till hands. D3aut Business Adv eller D4 Aut/Awd eller en D4 manuell Busi adv, där får jag in VOC och drag. Men förmodligen slutar det med just en D3 Aut som tråden heter :D
Nu vet jag inte hur 70 funkar men på 90 så, så fort du blinkar till vänsterfilen så gasar bilen på (om du har en högre hastighet inställd vill säga såklart).
Kan det vara så att på 70 så gör den inget förrän den är fri från lastbilen = du är i nya filen helt och hållet?
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]