Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ersj
#1204832
Är det inte den 8 växlade lådan i XC60 D3 (och även i V60 CC)?

Jag har en V90 D3 aut som jag kört 500 mil och är nöjd med den. Enda gången den kan upplevas lite "slirig" och att den växlar lite sent är när bilen är kall så det är väl för att få upp temeraturen i lådan snabbare. Jag har kört den på mellan 0,5 och 0,6 med runt 70% landsväg.

När jag beställde bilen fanns inte T4 att beställa men om jag skulle lägga beställning idag skulle det nog kunnat bli en T4 då jag inte kör så långt per år och när man då dessutom får den 8 växlade lådan och en tystare motor. Men jag är mycket nöjd med min D3, klart piggare än vad jag trodde. Provade en V90 D3 man innan beställning och tycker den upplevs piggare med aut
av LViken
#1204899
Hej CarlRo, har sett andra trådar om bränsleförbrukning på det här forumet men som svar på din direkta fråga.

Första tusen mils snittförbrukning är 0,57 lit/mil. Blandad körning 80 %, resten landsväg, långkörning samt lite släpvagnskörning. Körprogrammet har varit Comfort 70 % Eco knappt 30 % och något på Active.

Danmarksresan i mitt tidigare inlägg hade ett snitt på 0,62 lit/mil. Då Comfort 50 % och Active 50 %. Tre personer och packning i bilen.

Enskilda lite längre lugnare landsvägssträckor visar datorn ner till cirka 0,43 lit/mil.

Nu har jag passerat 1000 mil och mäter inte bränsleförbrukningen längre.
av Linqid
#1204911
Oldman99 skrev:Inte kört V90 med 6 stegade lådan men jag gillar den inte alls i gamla xc60 och v70. Om du väljer D3 med AWD får du den modernare 8 stegade lådan. Den växlar jättefint.
troubleshooter skrev:Jag har aldrig gillat Volvos 6-växlade automater, tycker inte att de har växlat smidigt, upplevt de som lite grovai sitt uppträdande, men har ingen erfarenhet av V90.
Den 6-stegade lådan som sitter i en ny V90 är nyutvecklad och kan inte jämföras med den 6-stegade i äldre årsmodeller av XC60 och V70.

Har tidigare läst att många kallar den äldre för "Geartronic", vilket också bidrar till förvirringen då även den nya heter så. Det är helt enkelt Volvos namn för konventionella automatlådor.
Användarvisningsbild
av skyrazer
#1205045
Jag har den 6-stegade lådan i en D3 Business. Bor du runt Göteborg är du välkommen på en provkörning om du vill.

Jag upplever inte alls någon slöhet i bilen men det skall tilläggas att jag antingen kör i köer, småvägar med maxhastighet 70 eller farthållare i 120 :)

Min bil drar 5,99L/100km enligt Road Trip (fyller i när jag tankar, hur mycket och aktuell KM på bilen).
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1205070
I Stockholm rullar det ett stort antal D3 aut som taxi, så de lär nog fungera tillfredsställande.
av JE Jr
#1205368
Ugglas skrev:en XC60 -16 D3 automat (inte den senaste modellen alltså) som fanns tillgänglig, för den har "samma motor och automatlåda" som V90 D3.

Nej, det stämmer inte! XC60 (gamla) har faktiskt annan motor (dubbelturbo) och 8steg automat även i D3!

Tycker inte D3 upplevs särskilt trött om man inte har rejsambitioner eller vill pressa vänsterfil på Autobahn. Särsklit automaten är ju trevlig just för att den maskar bort lite av det lägre momentet än D4 genom att fint växla ner om det inte finns tillräckligt med pulver.
av MrSpock
#1205383
Vet inte om det är relevant, men jag upplever min 6-växlade automatlåda som mjuk och behaglig på min XC70 AWD D4 -16. Definitivt mjukare än om jag växlat manuellt. Jag vet dock inte om det är samma låda som i XC60. Förbrukningen ligger på 0.72 l/mil blandad körning enligt färddatorn.
av Lövet
#1205517
Helt annan låda i den än den som sitter i V90 D3
av Slaggen
#1209344
JE Jr skrev:
Ugglas skrev:en XC60 -16 D3 automat (inte den senaste modellen alltså) som fanns tillgänglig, för den har "samma motor och automatlåda" som V90 D3.

Nej, det stämmer inte! XC60 (gamla) har faktiskt annan motor (dubbelturbo) och 8steg automat även i D3!

Tycker inte D3 upplevs särskilt trött om man inte har rejsambitioner eller vill pressa vänsterfil på Autobahn. Särsklit automaten är ju trevlig just för att den maskar bort lite av det lägre momentet än D4 genom att fint växla ner om det inte finns tillräckligt med pulver.
Jag väntar på min nya tjänstebil som blir en D3 och nu under tiden har jag haft en hyrbil D3AWD och om jag jämför med min förra tjänstebil som på papperet hade 20hk mer (MB C220d) så känns skillnaden mycket större, volvon är märkbart slöare och törstigare.


Skickat från min iPad med Tapatalk
av Stejed
#1209383
Har provkört D3 både med och utan AWD. Upplevde AWD som ganska trög att få fart på jämfört med vanliga D3.
Provkörde en D3 automat (R versionen) idag runt Göteborg. Imponerad över hur bra motor och den 6-vxl automaten fungerar ihop.
D3 automat räcker till för en normal vardags körning. Beställer en D3 aut momentum imorgon, leverans i april.

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]