Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tomarina
#1204153
Jag har en V90 CC MY18 med fabriksmonterad Apple Carplay och Spotify strular. Jag har en Iphone 6 och när jag ansluter den till bilen via kabel så startar Carplay men Spotify startar inte automatiskt 9 gånger av 10. Följande sker:

1. Vanligast: Inget händer. Tystnad.
2. Spelaren kommer fram på skärmen, men musiken börjar inte spela. Även om man trycker "Play".
3. Spelaren ser ut att fungera, tiden på aktuell låt räknar upp, men inget ljud.
4. mindre vanligt: Ibland börjar musiken spela med 3-4x hastighet. Barnen tycker det är hysteriskt roligt.

I början så trodde jag att problemen berodde på att mobilen fortfarande var ansluten till wifi i huset, men att signalen vid garaget var så svag att Spotify inte kunde ladda musik. Så jag började slå av wifi innan jag anslöt mobilen till Carplay för att tvinga den använda mobilnätet. Men det gjorde ingen större skillnad.

Enda sättet att få igång Spotify via Carplay är att dra ut kabeln och återansluta den, vilket brukar fungera på 2-4 försöket. Något som har samma problem och hittat en lösning?
#1204271
Nu har jag ingen Volvo med carplay, men jag har eftermarknadsstereo med stöd för både android auto och carplay.

Tips:
Det jag vet är att bägge systemen är väldigt känslig med vilken kabel som används. Använd oskadad originalkabel från telefontillverkaren, eller certifierad dito. Se till att du inte har skräp i anslutningen till telefonen.
#1204464
Tomarina skrev:Jag har en V90 CC MY18 med fabriksmonterad Apple Carplay och Spotify strular. Jag har en Iphone 6 och när jag ansluter den till bilen via kabel så startar Carplay men Spotify startar inte automatiskt 9 gånger av 10. Följande sker:

1. Vanligast: Inget händer. Tystnad.
2. Spelaren kommer fram på skärmen, men musiken börjar inte spela. Även om man trycker "Play".
3. Spelaren ser ut att fungera, tiden på aktuell låt räknar upp, men inget ljud.
4. mindre vanligt: Ibland börjar musiken spela med 3-4x hastighet. Barnen tycker det är hysteriskt roligt.

I början så trodde jag att problemen berodde på att mobilen fortfarande var ansluten till wifi i huset, men att signalen vid garaget var så svag att Spotify inte kunde ladda musik. Så jag började slå av wifi innan jag anslöt mobilen till Carplay för att tvinga den använda mobilnätet. Men det gjorde ingen större skillnad.

Enda sättet att få igång Spotify via Carplay är att dra ut kabeln och återansluta den, vilket brukar fungera på 2-4 försöket. Något som har samma problem och hittat en lösning?
Om du startar Spotify och kör igång en låt i telefonen innan du kopplar in, så fungerar det alltid, i alla fall för mig.
#1204900
beachman skrev:Nu har jag ingen Volvo med carplay, men jag har eftermarknadsstereo med stöd för både android auto och carplay.

Tips:
Det jag vet är att bägge systemen är väldigt känslig med vilken kabel som används. Använd oskadad originalkabel från telefontillverkaren, eller certifierad dito. Se till att du inte har skräp i anslutningen till telefonen.
Kabeln är en rätt ny originalkabel, men jag jag ska testa en annan kabel. Tack för tipset!
#1205065
maranander skrev:
Om du startar Spotify och kör igång en låt i telefonen innan du kopplar in, så fungerar det alltid, i alla fall för mig.
Ok, jag får göra så om inte kabelbytet funkar. Varför gör du så: är det för att Carplay/Spotify strular för dig också?
#1205239
Tomarina skrev:
maranander skrev:
Om du startar Spotify och kör igång en låt i telefonen innan du kopplar in, så fungerar det alltid, i alla fall för mig.
Ok, jag får göra så om inte kabelbytet funkar. Varför gör du så: är det för att Carplay/Spotify strular för dig också?
Ja. Däremot fungerar den inbyggda Spotify-appen klockrent sen senaste Sensus-uppdateringen.

Kolla på LMM, det ska stå 016 eller 00[…]

Elbilar och skatt: På Island har man fr&arin[…]

Det är kanske samma problem som på 740.[…]

XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]