Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
#1206237
Alla laddningar som sker på toppen av vanlig körning torde vara dom som ger de största marginaleffekterna..
Någon som är mer insatt än jag i Termodynamikens satser än jag kan säkert förklara det.

Inte ens alternativ två är bra eftersom du hade nått större effekt av att ladda i ett uttag både kostnadsmässigt och miljömässigt.
Tar man extremer och det verkligen skulle vara helt orenad el så finns det kanske en möjlighet, men enligt de modeller som finns så ger även relativt smutsig Eu-mix även runt 25% lägre utsläpp än en riktigt bra fossildriven bil ( med reservation för att mitt minne sviker.. ) Nordisk mix lär vara runt 75% lägre..

/Thomas
av phantomblot
#1206241
Bilen bruker jo utrolig mye bensin på kø/småkjøring, så jeg er nesten fristet til å tro at å kjøre charge under landeveiskjøring for senere å bruke el'en i køkjøring, kan lønne seg.

Det er vel hvert fall mye bedre for den lokale luften.
av Xanthopteryx
#1206302
Funk skrev:Alla laddningar som sker på toppen av vanlig körning torde vara dom som ger de största marginaleffekterna..
Någon som är mer insatt än jag i Termodynamikens satser än jag kan säkert förklara det.

Inte ens alternativ två är bra eftersom du hade nått större effekt av att ladda i ett uttag både kostnadsmässigt och miljömässigt.
Tar man extremer och det verkligen skulle vara helt orenad el så finns det kanske en möjlighet, men enligt de modeller som finns så ger även relativt smutsig Eu-mix även runt 25% lägre utsläpp än en riktigt bra fossildriven bil ( med reservation för att mitt minne sviker.. ) Nordisk mix lär vara runt 75% lägre..

/Thomas
Det är säkerligen precis som du säger, men då jämför man med att bilen Körs. Nu handlade det om vad laddningen under optimala förhållanden genererar för utsläpp. Det är inte säkert att det är så jätteilla just när motorn ligger på optimal belastning och varvtal. Det är bland annat därför exempelvis färjor och även bilar kan ha mycket bra miljö- och ekonomiprestanda när du använder en förbränningsmotor som är optimerad exakt för en enda sak: Att gå med konstant varvtal enbart för att snurra runt en generator som sedan driver elmotorer. Att optimera en förbränningsmotor för att klara en uppgift är så inihelsike mycket lättare än att optimera för att klara alla de upgifter som en motor i en vanlig bil skall klara av. Många kompromisser i det sistnämnda.
av barcusmrandt
#1206410
Kanske jag missuppfattar några av kommentarerna här, men när jag tog upp den här frågan så menade jag aldrig att jämföra charge med att ladde med eluttag. Frågan här är (och det jag önskar en diskussion runt) om och i vila fall det lönar sig med charge vs att köra på enbart bensin. Efter att ha testat lite över längre tid nu, och efter en helg med långkörning i Norska fjällen, står 2 saker helt klart för mig:

1) Bilen regenererar MYCKET mer än det jag hade trott. Långa snabba nedförsbackar regenererar den otroligt fort. Jag trodde inte den kunde regenerera snabbare än det den kan få ström från eluttaget, men det stämmer inte. En inte altför vetenskaplig observation under helgen visade en regenerering i långa snabba (80km/h)nedförbackar på dubbla avståndet, 2km backe = 4km range på batteriet. Ta det med en nypa salt, men poängen är att den regenererar otroligt fort och mycket. På 26 mil hade jag igår en regenerering på 21kWh!

2) Det står helt klart att det finns situationer där det lönar sig med charge. Det här gäller igen bara om man vet att man inte har möjlighet att ladda via uttag på länge. Högre hastigheter (80-130km/h) på flat motorväg till exempel. Förbrukningen går upp, men bara till ca 1,2. Tar jag den extra förbrukningen och slår ut den på det jag sen kan köra på ren el får jag en bensinförbrukning på den elen på mellan 0,3 och 0,6l/mil - vilket jag anser som låg forbrukning.
Användarvisningsbild
av Funk
#1206423
Regenering (i en T8) kan ske med nästan samma strömstyrka/effekt som maximal acceleration på el...det har jag själv sett i en provbil med analysutrustning under vanlig körning.

/Thomas
av barcusmrandt
#1206560
Funk skrev:Regenering (i en T8) kan ske med nästan samma strömstyrka/effekt som maximal acceleration på el...det har jag själv sett i en provbil med analysutrustning under vanlig körning.

/Thomas
Intressant! Det visste jag inte, men det är kanske logiskt när man tänker på det.
Eftermontera bluetooth v70 2012

Tjena. Man kan använda begagnade prylar helt […]

Det är inte så att det räcker med[…]

Vilken motor är det frågan om, bensin e[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Står på oken, men då får d[…]