Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BMWdawwe
#1203341
Korta varianten: Önskar göra ett extra oljebyte på V90 D4 -18 vid 200 mil. Vill ha tips på kompetent verkstad i Växjö som kan utföra jobbet. Olja & filter (Castrol 0W20 Volvo + original filter) fixar jag själv. Ös på med tips. Nej jag vill inte lämna till Volvo o låta de tappa ur kall olja, vill kunna köra dit vid den avtalade tiden o få jobbet gjort. Det skall vara en kunnig verkstad o inte "lära sig" på min bil. Tack!

Bild
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1203348
Är uppvuxen i Vaxjo =) Har själv provat de flesta och lyssnat på flera om olika verkstäder där. Efter många år testade jag Folksam Auto och efter det fick de alla jobb av mig. Nu heter de Atracco Auto och jag vet inte riktigt om de är lika bra då jag flyttat men vad jag vet ska de vara kompetenta. http://www.atraccoauto.se/ Åk dit och prata med dem.

Sen hade jag även en gammal "räv" som drev en liten verkstad i Bergsnäs/Räppe, vet i tusan om man kan få kvitto där ens men om han finns kvar så kan du få hans nummer via pm. Verkstaden ser ut som en smörjgrop men det finns mycket kompetens där och han är mycket seriös även om stället inte ser mycket ut för världen.

Ett extra oljebyte hade jag väl dock fixat på en gör det själv mack men man gör ju som man vill :-)-)
av troubleshooter
#1203354
Låter som du har dålig erfarenhet av Volvo Verkstäder, trist, men så mycket kompetens behövs det inte för ett oljebyte. :roll:

Jag har haft personlig service tekniker på mina sista 3 bilar hos Volvo, alltid väntat kvar under servicen, då får
man servicen gjord det klockslaget som det är bokat när man kommer dit, och dessutom så har jag kunnat bilda
min egen uppfattning om teknikern, det kan skilja mycket mellan tekniker och tekniker.....
av Turbodanne
#1203366
Vet inte om det finns så mycket att lära sig , ingen större skillnad att byta olja på en V90 mot en gammal 850.

Om du har så dålig erfarenhet av Volvo verkstäder och inte bryr dig om en stämpel kanske det finns en OKQ8 förstör det själv hall i Växjö?
av BMWdawwe
#1203368
Ok. Jag är en mycket van "mekaniker", det handlar inte om det. Vet av erfarenhet att nyare bilar kan ha alla möjliga, och omöjliga, delar av plast, som tex oljefilterhuset. Förra bilen var en BMW 520D -15, där bytte jag själv vid 200 mil, 1500 mil o senast vid 4500 mil, dvs totalt 4 byten inkl det obligatoriska bytet vid 3000 mil. BMW känner jag utan och innan, eller rättare sagt kunde lätt "googla" fram vad som behövdes plockas bort (faktum är att det skiljer mellan 520D -12, vilken var bilen innan, och 520D -15, på -12an så måste luftfiltret, motorkåpan samt att man snäpper loss ett luftmatningsrör för att kunna byta.

Så om nån kan beskriva vilka fällor det finns, som tex hur sitter den täckande motorplasten fast? Finns det nån lucka under bilen som öppnas lätt så man kommer åt avtappningspluggen? Fällor när man byter filtret, tex oljefilterhus i "plast"? Insats eller hedenhös "plåtfilter"? Vilka verktyg behövs? Nåt tänka på efter bytet med tanke på den "elektroniska oljestickan"?

Men som sagt hade helst sluppit detta, lämnar gladeligen till någon som gjort detta innan o kan betala bra för detta "30 minuters jobb", men jag tänker inte låta mig bli rånad på oljan av Volvo, 280 kr/liter kontra ca 100 kr/liter är...ocker.
av BMWdawwe
#1203369
Turbodanne: Det finns ingen stämpel att bry sig om när man gör ett "inkörningsoljebyte" vid 200 mil. Bilen kommer självklart servas hos Volvo varje år enligt serviceplanen, vill bara göra denna "inkörnings service". Kommer köra ca 2000 mil/år o det klarar oljan, märker jag att jag är upp i 1500 mil redan efter 6 månader så kommer jag byta, för 3000 mil är för långt service intervall.
av Jonathan81
#1203384
BMWdawwe skrev:Turbodanne: Det finns ingen stämpel att bry sig om när man gör ett "inkörningsoljebyte" vid 200 mil. Bilen kommer självklart servas hos Volvo varje år enligt serviceplanen, vill bara göra denna "inkörnings service". Kommer köra ca 2000 mil/år o det klarar oljan, märker jag att jag är upp i 1500 mil redan efter 6 månader så kommer jag byta, för 3000 mil är för långt service intervall.

Jag gjorde mitt själv. ca 400 mil
Har egen tillgång till lyft.
Du får plocka bort skyddskåpan under, sen tror jag filtret satt underifrån på dessa.

Hör av dig om du behöver låna lyft. Finns i Växjö
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1203411
BMWdawwe skrev:Ok. Jag är en mycket van "mekaniker", det handlar inte om det. Vet av erfarenhet att nyare bilar kan ha alla möjliga, och omöjliga, delar av plast, som tex oljefilterhuset. Förra bilen var en BMW 520D -15, där bytte jag själv vid 200 mil, 1500 mil o senast vid 4500 mil, dvs totalt 4 byten inkl det obligatoriska bytet vid 3000 mil. BMW känner jag utan och innan, eller rättare sagt kunde lätt "googla" fram vad som behövdes plockas bort (faktum är att det skiljer mellan 520D -12, vilken var bilen innan, och 520D -15, på -12an så måste luftfiltret, motorkåpan samt att man snäpper loss ett luftmatningsrör för att kunna byta.

Så om nån kan beskriva vilka fällor det finns, som tex hur sitter den täckande motorplasten fast? Finns det nån lucka under bilen som öppnas lätt så man kommer åt avtappningspluggen? Fällor när man byter filtret, tex oljefilterhus i "plast"? Insats eller hedenhös "plåtfilter"? Vilka verktyg behövs? Nåt tänka på efter bytet med tanke på den "elektroniska oljestickan"?

Men som sagt hade helst sluppit detta, lämnar gladeligen till någon som gjort detta innan o kan betala bra för detta "30 minuters jobb", men jag tänker inte låta mig bli rånad på oljan av Volvo, 280 kr/liter kontra ca 100 kr/liter är...ocker.
Har inget direkt svar men, jag brukar använda mig av Volvos monteringsmanualer om jag behöver göra något, kanske finns de flesta svaren där.

http://accessories.volvocars.com/sv-se

- Välj din bil och årsmodell
- Tjänster (uppe till vänster)
- Monteringsanvisningar
- Klicka på förstoringsglaset till höger om "Sök monteringsanvisningar"
- Skrolla ner till något som passar eller beta av en efter en, man kan
annars istället för förra punkten i ditt fall skriva t.ex. Motorvärmare kanske

Hoppas du hittar vad du ska, annars har säkert du som jag användning av deras manualer senare
av BMWdawwe
#1205986
Update: Det blir en auktoriserad Volvo-verkstad som kommer byta oljan i nästa vecka, fick en bra kontakt via en granne som är både "bil och Volvo tok". Priset var förvånansvärt bra, knappt 800 kr inkl filter, men då har jag köpt oljan själv, vilket inte var något problem alls då det var ett byte utanför ordinarie serviceplan. Däremot påstod kundmottagaren att de häller på Mobil1 när de byter olja? Detta enligt Volvo-handlaren i Växjö. Enligt Volvo Online så skall det vara Castrol 0W20 eller VCC RBS0-2AE 0W-20, och Castrol oljan har båda dessa märkningar så...

Gör-det-själv info: Efter liiite googling så finns det en viss risk att bilen/motorn kan tro att man fyllt på för mycket olja o då får man ett meddelande som säger typ ""Uppsök service genast". Det finns olika sätt att lösa detta, antingen så tappar man ur lite olja o fyller sedan på tills bilen inte klagar, eller att man kopplar upp sig med "programvara" mot bilen o talar helt enkelt om för bilen att nivån är korrekt o står på "Max", är nog detta som praktiseras i de allra flesta fall gissar jag, så länge man är helt säker på att man inte fyllt på mer än absolut max 5.2 liter, förmodligen aningens mindre än så. Så den som byter oljan själv bör nog inte fylla på mer än max 4.9 liter o sedan köra några mil, bilen skall/bör tala om hur mycket mer olja man skall fylla på, allt detta enligt Volvo. Den här elektroniska oljestickan känns sådär, de borde ha tryck dit en enkel traditionell sticka med, det fanns faktiskt en sådan på BMW:n, förutom den elektroniska...

@bem , Vad blir det sen då? Funderar p&[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]