Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BMWdawwe
#1206396
Mja...Det är det jag vill kalla för ”fusk”. Man talar helt enkelt om för bilen att nivån är på max så den inte får för sig att klaga. Enda gången man verkligen kan fylla på exakt (nåja, så exakt det är möjligt) är vid första påfyllningen i fabriken. Alla efterföljande påfyllningar är ungefärliga, man vet aldrig exakt hur mycket olja (eller olja + ev drivmedelsrester, vatten/kondens) man får ut, om man inte mäter volymen och eller vikten vilket jag inte tror att nån verkstad roar sig med? Så vill man komma närmast möjligt fabriksfyllningen i volym så fyller man på liiite för liiite (tex 4.9 liter) o sen får man köra ett antal mil o se hur mycket mer olja bilen vill ha, eller om? Även Volvo ”varnar” för att nollställa nivåmätaren om man inte är helt 100 på att nivån är korrekt, kan läsas på Volvos hemsida. Sen att verkstäderna praktiserar denna metod för den är snabbare o kund slipper fylla på ev olja är en annan femma.

Hej Hasse och tack för ditt svar. Läsar[…]

Jag tänker att eftersom vvt-enheterna är[…]

Kolla också med vilken motor du kan ha de sm[…]

Jag använder numera vanlig "brännar[…]