Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
#1203296
Tog en testtur nu för att kolla ljuset. Regnade.
Upplevde att på automatik så torkar den för långsamt när man kör på (80) eller får sprej från mötande. Det hinner bli mycket vatten på rutan så jag slog på nästa steg då de går kontinuerligt.
På min förra, Mazda, så kunde automatiken veva på som fan om det behövdes. Här mjölkar det på med typ ett tork i sekunden eller så.
Hur har ni det?
av Shimbir
#1203307
Xanthopteryx skrev:Tog en testtur nu för att kolla ljuset. Regnade.
Upplevde att på automatik så torkar den för långsamt när man kör på (80) eller får sprej från mötande. Det hinner bli mycket vatten på rutan så jag slog på nästa steg då de går kontinuerligt.
På min förra, Mazda, så kunde automatiken veva på som fan om det behövdes. Här mjölkar det på med typ ett tork i sekunden eller så.
Hur har ni det?

Du verkar ha exakt samma felupplevelser som jag hade innan servicen.
Se mitt var på tråden: Odynamisk dynamisk LED
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
#1203336
Har behandlat min vindruta med Turtle Rain Clear Vue och behöver efter det inte använda torkarna ofta.
Har svårt att tänka mig att köra bil utan detta efter ha använt det några år.

Henry
Användarvisningsbild
av Derank
#1203358
TS undrade hur ni andra med SV90 upplevde intervalltorkaren inte vad ni smetat på rutorna och inte kan leva utan....................
av AndS
#1203379
Med torkarautomatiken aktiverad och inställd på att den alltid ska vara aktiv så slår inte bakrutetorkaren när man på morgonen lägger i backen. Däremot så gör främre torkaren några slag.
av barcusmrandt
#1203659
Vad händer när du justerar känsligheten på regnsensorn? Kör i mer eller mindre konstant regn, och upplever att de torkar när de ska. Har dock känsligheten nånstans runt typ 80% (osäker på hur många "steg" det är på vredet) eller nåt. De viftar också en extra gång när jag kör in i en tunnel, vilket är ganska praktisk då det inte ligger några droppar kvar på rutan genom tunneln då.
av Xanthopteryx
#1203688
barcusmrandt skrev:Vad händer när du justerar känsligheten på regnsensorn? Kör i mer eller mindre konstant regn, och upplever att de torkar när de ska. Har dock känsligheten nånstans runt typ 80% (osäker på hur många "steg" det är på vredet) eller nåt. De viftar också en extra gång när jag kör in i en tunnel, vilket är ganska praktisk då det inte ligger några droppar kvar på rutan genom tunneln då.
Max uppvridet (steget innan vad jag uppfattar som vanlig intervall).
Det är dock ingen skillnad på sista steget och det innan. Även när det sprutar på från mötande bil är det typ ett vev i sekunden eller vad det kan vara.
I morgon skall det regna igen. Om jag har möjlighet skall jag ta en tur och lägga upp filmen från min bilkamera.
av barcusmrandt
#1203692
Ändrar den någonsin hastighet - eller är det alltid samma hastighet på den? Slår den av helt när det är torrt/går på (även om det är sega intervaller) när det kommer vatten på den?
av AndS
#1203747
Självklart ändras hastigheten och intervallet den slår. Fungerar till 99% och resterande får bli ett manuellt slag.
Nu kör med dem alltid aktiverade enligt inställning.
av Xanthopteryx
#1203806
barcusmrandt skrev:Ändrar den någonsin hastighet - eller är det alltid samma hastighet på den? Slår den av helt när det är torrt/går på (även om det är sega intervaller) när det kommer vatten på den?
Mindre mängd vatten = vevar inte riktigt lika ofta. Men märkbart känsligare än lägre inställning som ju skall vara.
Återkommer i morgon efter en tur i förhoppningsvis regn.

Endast hjul byte kvar, på äldste dotte[…]

Exportera bil till Tyskland

Våran valuta har blivit Kalle anka pengar..[…]

Byta framsäten i XC90

Stolarna i XC40, XC60 och kanske även i XC60 […]

Lättast är nog att börja med att […]