Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1203091
På alla vägar utom motorväg är det helt perfekt! Motorväg är det bara på/av samt att den har svårt att se lastbilar, då jag antar att mitträcke osv döljer lampor. Men det är samma oavsett bilmärke.
av sorsj
#1203110
Vi har diskuterat det här i en tidigare tråd. Jag hade också väntat bättre funktion; vid möte fungerar det i stort sett bara som den 'gamla' på/av-automatiken. Jag kan däremot hålla med om att den fungerar bra när man kör bakom någon. Men som sagt, mitt totalomdöme är att just finessen dynamiskt LED är en besvikelse.
av Xanthopteryx
#1203161
Har nu fått följande svar. Återstår att testa mer då. Ni får gärna göra detsamma.

"Det kan vara svårt att se var ljuset skärmas av dynamiskt.

Sedan är det beroende av din/bilens position i förhållande till den mötande bilen som avgör om det går att blända av dynamiskt.

Vid regn, dimma, osv så kan det avvika: Ljusförhållanden från regn- och ljussensor RLSM.

Lite info:

Automatiskt helljus
Det automatiska helljuset regleras med tumhjulet på blinkersspaken. Kameran i styrenhet aktiv säkerhet domänkontroll (ASDM) registrerar strålkastarna från mötande trafik eller bakljusen på framförvarande bilar. Bländning undviks enligt följande:



I bilar med full-LED-strålkastarenheter maskas helljusbilden dynamiskt av för att avskärma andra bilar. De andra bilarnas omgivning belyses dock fullt. När ljuset från andra bilar inte längre detekteras, aktiveras helljuset åter efter några sekunder. (Denna underfunktion är inte tillgänglig på USA-marknaden.)



Det automatiska helljuset kopplas in i mörker när bilens hastighet överstiger 30 km/h. När hastigheten en gång har överskridit 30 km/h, måste den sänkas till under 20 km/h och sedan åter överskrida 30 km/h, för att åter aktivera funktionen."
av Shimbir
#1203275
Jag har haft v90 i ett år nu. Dynamisk LED belysningen har funkat bra i både motorväg och landsväg under förra vinter.

Men nu under höster den funkade bara som du beskriver (till/från).
Jag beskrev symtomen för mekaniker som skulle göra service. Och nu funkar det efter servicen. Vet ej om det är mjukvaru uppdateringen eller finjustering av kameran som hjälpte.


Xanthopteryx skrev:Har använt bilens helljus ordentligt för första gången nu.
Vi har valt till dynamisk LED så den skall anpassa sig efter mötande bilar.
Den är dock inte så dynamisk utan den bländar bara på och av helt enkelt.
Kurvljusfuktionen, där halvljuset vrider sig med ratten, fungerar dock.
Har e-postat min säljare om detta i dag men tänkte höra om fler varit med om samma sak?
Känns som att någon glömde bocka i alternativet "dynamisk" när mjukvaran laddades, men kan det vara något annat fel som är trasigt?
av Xanthopteryx
#1203280
Shimbir skrev:Jag har haft v90 i ett år nu. Dynamisk LED belysningen har funkat bra i både motorväg och landsväg under förra vinter.

Men nu under höster den funkade bara som du beskriver (till/från).
Jag beskrev symtomen för mekaniker som skulle göra service. Och nu funkar det efter servicen. Vet ej om det är mjukvaru uppdateringen eller finjustering av kameran som hjälpte.


Xanthopteryx skrev:Har använt bilens helljus ordentligt för första gången nu.
Vi har valt till dynamisk LED så den skall anpassa sig efter mötande bilar.
Den är dock inte så dynamisk utan den bländar bara på och av helt enkelt.
Kurvljusfuktionen, där halvljuset vrider sig med ratten, fungerar dock.
Har e-postat min säljare om detta i dag men tänkte höra om fler varit med om samma sak?
Känns som att någon glömde bocka i alternativet "dynamisk" när mjukvaran laddades, men kan det vara något annat fel som är trasigt?
Tror du att du kan ta reda på vad som gjordes?
av Xanthopteryx
#1203292
Tog en testtur nu. Landsväg, 80, lätt regn. Enstaka mötande åt ena hållet och följer en åt andra hållet.
Såhär upplever jag det:
Starkt ljus. Möter en bil varpå den bländar ner vad som uppfattas som helt. Slår av och på automatiken och märker då att de lyser svagt bredvid mötande. Blåstirrar på detta och kan då se hur den släcker ner det svaga när bilen kommer in där. Fullt ös igen när bilen passerat.
Följer: Samma sak. Svagt på sidorna. När vägen svänger är det i princip omärkbart framåt där det då bara är väg (då bilen är till höger till exempel). Bilen försvinner bakom skog varpå fullt ös.

När jag provkörde för ett år sedan så vad jag minns var det tydligt hur ljuset dansade ikring och lyste upp här och var. Kan minskas fel. Det var ett år sedan...

Hur upplever ni det?
av Shimbir
#1203302
Xanthopteryx skrev:
Shimbir skrev:Jag har haft v90 i ett år nu. Dynamisk LED belysningen har funkat bra i både motorväg och landsväg under förra vinter.

Men nu under höster den funkade bara som du beskriver (till/från).
Jag beskrev symtomen för mekaniker som skulle göra service. Och nu funkar det efter servicen. Vet ej om det är mjukvaru uppdateringen eller finjustering av kameran som hjälpte.


Xanthopteryx skrev:Har använt bilens helljus ordentligt för första gången nu.
Vi har valt till dynamisk LED så den skall anpassa sig efter mötande bilar.
Den är dock inte så dynamisk utan den bländar bara på och av helt enkelt.
Kurvljusfuktionen, där halvljuset vrider sig med ratten, fungerar dock.
Har e-postat min säljare om detta i dag men tänkte höra om fler varit med om samma sak?
Känns som att någon glömde bocka i alternativet "dynamisk" när mjukvaran laddades, men kan det vara något annat fel som är trasigt?
Tror du att du kan ta reda på vad som gjordes?
Jag fick en mjukvaru-uppgradering under våren och det var då dynamisk LED slutade funka (första versionen av XC60 Sensus layout ).
På service rapporten står det att man har uppgraderat mjukvaran, man har rengjord vindrutan invändigt och utvändigt framför kameran.
Att tillägga: regnsensorn funkade S**t dåligt innan servicen, men nu funkar den klockrent!
Jag tror inte att mekanikern visste att ingreppen han gjorde skulle åtgärda felen. Han kunde inte verifiera att dynamisk LED funkade. Så jag fick vara en "test pilot".
av barcusmrandt
#1203427
Har kört ca 120 mil i totalt mörker i helgen, på alla typer av vägar, med mycket och lite trafik, både mötande och trafik framför mig. Kan bara konstatera att systemet fungerar 100% perfekt! :) Bländar av och på precis när jag hade gjort det själv, och justerar ljusbilden (dynamskt) perfekt. Inte en enda bil eller lastbil har blinkat - klockrent! Den mest utmanande situationen upplever jag vara lång högersväng på motorväg med nån form av barriär i mitten. Då tar det liiiite lite för lång tid innan den bländar av, men igen, ingen har blinkat så det funkar ju skitbra.
Användarvisningsbild
av andreas 80
#1203457
Det är en skillnad på denna generationens dynamik jämfört med det som finns till förra 60-serien.

Förra generationen så såg man hur lamporna jobbade hela tiden och roterade ljuskäglan.
Ljusmässigt så var det ändå enligt mig mycket stort steg mellan fullt helljus samt dynamiskt

Nuvarande så upplever jag mer som dig att det är vissa "lampor" som går på/av vid sidan av vägen i det dynamiska läget.
När bilen passerar så ser man tydligt hur ett helt fält mot vänster sida slocknar, (man ser hur en lampa slocknar när man möter en bil med detta på)
Men viss rotation av ljuset förekommer, syns främst om man ligger bakom en bil i en lång kurva och det sedan dyker upp en mötande.
Ljusmässigt är det fortfarande ett stort steg från fullt helljus, men ändå mycket bättre än med Xenon.

Vet inte hur väl andra biltillverkares funktion är, men har svårt att se hur man kan köra med så kraftigt ljus som helljuset ger och bara skärma bort delar.
Det måste ändå bli väldigt skarpt för mötande bilar skulle jag tro.
När jag testat att köra mot min egen bil med en V40 så upplevs det dynamiska något skarpt och jag kan förstå de som inte är vana att möta bilar med LED ljus att de tror man kör med fullt helljus på.
av douglinds
#1203484
Som Andreas säger - Väldigt stor skillnad på tidigare generation.

Problemet med den tidigare generationen var ju att man hade endast en ljuskälla att jobba med - Xenonlampan genom en projektorlins, som man då fick försöka styra.

Kollar man i Lyktorna på Volvo, Audi, Merca osv - Så är det ju en hel drös med led-lampor. Man kan då få en klart bättre funktion när man har kanske 10st individuella lampor som man kan styra ljusbilden med än en lampa.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Hej David, Har nämligen samma problem med min[…]

Kommer ingen diesel ut från pumpen.

Hej! det är nämligen så att jag ha[…]

Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han t[…]

Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]