Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
#1204913
andreas 80 skrev:
Xanthopteryx skrev: Jämför gärna med denna:
Det klippet är väldigt likt hur det fungerar på min bil.
Antar att det då inte fungerar så illa som på mitt klipp jag filmade? Det där jag möter en bil.
Skulle du fått en tydlig mörk korridor där mot den bilen?
Jag upplever att den, upphinnande eller mötande, främst bländar av helt och sedan spontanlyser lite svagt åt sidorna ibland. Inte helt jättetydligt och inte riktigt konsekvent.
av SKJ313
#1205930
Hei,

Jeg kjørte Oslo - Hamar (E6) i kveld (tørre veier), og fjernlysautomatikken fungerer åpenbart forskjellig i høyere hastigheter som cirka 100 - 130 km/t versus lavere hastigheter som 80 km/t. I den høyere hastigheten var det definitivt kun av/på, mens i eksempelvis 80 km/t fungerte fjernlyset dynamisk. Dette forbauser meg litt, har vel en forventning om at dynamikken også bør fungere i typiske motorveihastigheter fordi man også på mørke, trafikkerte motorveier vil ha nytte av å lyse opp områdene rundt andre biler. (De som kjenner den aktuelle veistrekningen vet at den har ganske mørke omgivelser på kvelds-/nattestid.)

Er det en software-sak?

Husker for øvrig at på min forrige bil (MY14 V60) så fungerte fjernlysene dynamisk i "alle" hastigheter.
av sorsj
#1205959
Som jag skrivit tidigsre så upplever jag inte något annat än på/av-automatik vid någon hastighet vid möte, alltså samma funktionalitet som på min gamla V70 MY 14 med helljusautomatik. Är alltså ganska besviken på funktionen, som jag trodde skulle vara helt annorlunda (enligt Volvos beskrivning).
av uniformerad
#1205962
sorsj skrev:Som jag skrivit tidigsre så upplever jag inte något annat än på/av-automatik vid någon hastighet vid möte, alltså samma funktionalitet som på min gamla V70 MY 14 med helljusautomatik. Är alltså ganska besviken på funktionen, som jag trodde skulle vara helt annorlunda (enligt Volvos beskrivning).
Mina lysen anpassar sig konstant, vilket även syns väldigt tydligt på framför allt mindre vägar, både vid möte och då man kommer ifatt någon.
Kanske läge för dig att svänga in till verkstaden?
av Xanthopteryx
#1205964
uniformerad skrev:
sorsj skrev:Som jag skrivit tidigsre så upplever jag inte något annat än på/av-automatik vid någon hastighet vid möte, alltså samma funktionalitet som på min gamla V70 MY 14 med helljusautomatik. Är alltså ganska besviken på funktionen, som jag trodde skulle vara helt annorlunda (enligt Volvos beskrivning).
Mina lysen anpassar sig konstant, vilket även syns väldigt tydligt på framför allt mindre vägar, både vid möte och då man kommer ifatt någon.
Kanske läge för dig att svänga in till verkstaden?
Kan du filma och lägga upp?
Möte på låt säga normal 80-väg eller motsvarande. Gärna även när du kommer ikapp någon.
(det är lätt att använta YouTube för detta - lägg upp som ickeindexerad film och dela länken här så klipps filmen in automagiskt)
av Shimbir
#1205989
uniformerad skrev:
sorsj skrev:Som jag skrivit tidigsre så upplever jag inte något annat än på/av-automatik vid någon hastighet vid möte, alltså samma funktionalitet som på min gamla V70 MY 14 med helljusautomatik. Är alltså ganska besviken på funktionen, som jag trodde skulle vara helt annorlunda (enligt Volvos beskrivning).
Mina lysen anpassar sig konstant, vilket även syns väldigt tydligt på framför allt mindre vägar, både vid möte och då man kommer ifatt någon.
Kanske läge för dig att svänga in till verkstaden?
Jag kör V90 med Dynamisk LED och jag har märkt att det funkar sporadisk i alla hastigheter (70,80,90,100,110,120) och alla typ av vägar.
Tidigare har jag lämnad in bilen för att Dynamisk LED funkade som till/från automatik. Service tekniker hade bara rengjord vindrutan invändigt och utvändigt och gjorde en glasbehandling så att man inte "behövde" använda vindrutetorkarna vid regn. Konstig nog håll behandlingen bara i ca 500 mil (1,5 mån) och nu funkar det som till/från automatik igen.

Jag misstänker att funktionaliteten försämras om kameran inte kan se skarpt bild. För att bekräfta min tes har jag själv gjord en glasbehandling med Aquapel och Dynamisk LED och automatiskt vindrutetorkning funkar igen så länge jag håller rutan och vindrutetorkarna rena (typ varje dag ??:-/ ).
av Xanthopteryx
#1205993
Shimbir skrev:
uniformerad skrev:
sorsj skrev:Som jag skrivit tidigsre så upplever jag inte något annat än på/av-automatik vid någon hastighet vid möte, alltså samma funktionalitet som på min gamla V70 MY 14 med helljusautomatik. Är alltså ganska besviken på funktionen, som jag trodde skulle vara helt annorlunda (enligt Volvos beskrivning).
Mina lysen anpassar sig konstant, vilket även syns väldigt tydligt på framför allt mindre vägar, både vid möte och då man kommer ifatt någon.
Kanske läge för dig att svänga in till verkstaden?
Jag kör V90 med Dynamisk LED och jag har märkt att det funkar sporadisk i alla hastigheter (70,80,90,100,110,120) och alla typ av vägar.
Tidigare har jag lämnad in bilen för att Dynamisk LED funkade som till/från automatik. Service tekniker hade bara rengjord vindrutan invändigt och utvändigt och gjorde en glasbehandling så att man inte "behövde" använda vindrutetorkarna vid regn. Konstig nog håll behandlingen bara i ca 500 mil (1,5 mån) och nu funkar det som till/från automatik igen.

Jag misstänker att funktionaliteten försämras om kameran inte kan se skarpt bild. För att bekräfta min tes har jag själv gjord en glasbehandling med Aquapel och Dynamisk LED och automatiskt vindrutetorkning funkar igen så länge jag håller rutan och vindrutetorkarna rena (typ varje dag ??:-/ ).
Ingen uppdatering av mjukvara gjordes?
Vad har du för senaste mjukvara (årsmodell på bil samt när du tror att de senast laddade om bilen)?
av Shimbir
#1206002
[/quote]Ingen uppdatering av mjukvara gjordes?
Vad har du för senaste mjukvara (årsmodell på bil samt när du tror att de senast laddade om bilen)?[/quote]

Bilen fick senaste uppdatering på servicen (2 mån sedan).
av KetSmi
#1208142
Xanthopteryx skrev:Har åkt lite nu. Var ovanligt få bilar ute så blev några vändor :-p
Här är ett filmklipp på en del av sträckan där jag möter i en kurva.
Filmen upplever jag speglar verkligheten relativt väl, i allafall på min skärm.


(bjuder på lite DAB P4 i bakgrunden)

Hur ser detta ut jämfört med er andra?

Da har endelig jeg også fått filmet litt:


Merk: lysene står i "auto" hele tiden. Min opplevelse er at "high beam" kun dimmer opp/ned mens det er de svingbare nærlysene som sveiper litt til siden her og der og gir en illusjon av dynamikk. Du ser tydelig hvordan "low beam" samler lyskjeglen umiddelbart før "high beam" kommer på ca 1:34 ut i filmen.
Med mindre man kjører veldig nærme oppfatter jeg at mine lys ikke rekker frem til bilen foran. På ingen måte lyser jeg opp på siden og forbi forankjørende bil.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]