Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
#1204306
Har åkt lite nu. Var ovanligt få bilar ute så blev några vändor :-p
Här är ett filmklipp på en del av sträckan där jag möter i en kurva.
Filmen upplever jag speglar verkligheten relativt väl, i allafall på min skärm.


(bjuder på lite DAB P4 i bakgrunden)

Hur ser detta ut jämfört med er andra?
av Hertsh
#1204337
Xanthopteryx skrev:Har åkt lite nu. Var ovanligt få bilar ute så blev några vändor :-p
Här är ett filmklipp på en del av sträckan där jag möter i en kurva.
Filmen upplever jag speglar verkligheten relativt väl, i allafall på min skärm.


(bjuder på lite DAB P4 i bakgrunden)

Hur ser detta ut jämfört med er andra?
Det där är grymt bra och mycket bättre än i den XC60 MY16 som jag har. Här ser man hur LED utklassar Xenon.
av Xanthopteryx
#1204340
Hertsh skrev:
Xanthopteryx skrev:Har åkt lite nu. Var ovanligt få bilar ute så blev några vändor :-p
Här är ett filmklipp på en del av sträckan där jag möter i en kurva.
Filmen upplever jag speglar verkligheten relativt väl, i allafall på min skärm.


(bjuder på lite DAB P4 i bakgrunden)

Hur ser detta ut jämfört med er andra?
Det där är grymt bra och mycket bättre än i den XC60 MY16 som jag har. Här ser man hur LED utklassar Xenon.
Kul att du tycker det! =)
Jag tycker dock att den bändar av alldeles för mycket.
Se här hur bilen kommer från höger (runt krönet) men min bil bländar av i stort sett helt, även till vänster.
Det kallar inte jag särskilt dynamiskt och att "Ljuset lyser upp bredvid mötande bil".
Den släcker ju ner helt och fjöslyser sedan eventuellt lite spontant här och var åt sidorna, ibland.
av Xanthopteryx
#1204341
Xanthopteryx skrev:Har åkt lite nu. Var ovanligt få bilar ute så blev några vändor :-p
Här är ett filmklipp på en del av sträckan där jag möter i en kurva.
Filmen upplever jag speglar verkligheten relativt väl, i allafall på min skärm.


(bjuder på lite DAB P4 i bakgrunden)

Hur ser detta ut jämfört med er andra?
Jämför gärna med denna:
av KetSmi
#1204377
Xanthopteryx skrev:
KetSmi skrev:
PartyNordmann skrev:Ca 4.40 ut i denne kan man se nye XC60 i mørket og hvordan Dynamisk LED fungerer:




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Shit, det er jo noe HELT annet enn hva min XC90 leverer! Akkurat slik virket lysdynamikken i Passat også. Da blir det tur til verkstedet igjen, begynner å bli en vane...

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Berätta gärna hur det gick och vad som gjordes.
Min Personlig Servicetekniker hos Frydenbø Kristiansand svarer som alltid raskt:

" Din bil har dessverre ikke helt samme lys som i nye XC60. Disse er noe annerledes iht hvordan de dekterer og dimmer ned.
Slik som du beskriver det i din bil, så høres det ut som det fungerer som det skal. Din bil dimmer ned lyset og flytter det til en annen posisjon, mens i XC60 så justeres det mer iht det den maskerer ut."

Jeg må prøve litt mer ut, men jeg ser i praksis ingen masking, kun dimming. Saken fortsetter :evil:
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1204587
Huvudfråga är om de nya ljusen kan upptäcka lastbilars övrefram positionljus, de ovanför hytten? I min nuvarande xc60 hanterar inte ljusen denna situation, att få lastbilsmöte i mörkret, den vanligaste typen av mötet vid kvällskörning. Det blir ett ständigt avbländandet.

Hoppas det fungerar bättre i min blivande V90e

Cheers
av KetSmi
#1204605
HitTheRoadJack skrev:Huvudfråga är om de nya ljusen kan upptäcka lastbilars övrefram positionljus, de ovanför hytten? I min nuvarande xc60 hanterar inte ljusen denna situation, att få lastbilsmöte i mörkret, den vanligaste typen av mötet vid kvällskörning. Det blir ett ständigt avbländandet.

Hoppas det fungerar bättre i min blivande V90e

Cheers
Nja, om det er hovedspørsmålet mht "dynamisk LED" er jeg ikke enig i, og jeg vil bli veldig overrasket om din blivende V90 klarer å detektere lastbilers posisjonslys. Min XC90 har problemer med vanlige baklys om de er skitne og oppdager ikke motorsyklers baklys.

At bilen detekterer motgåenede trafikk og blender ned er viktig, men det er ikke det som er cluet med "dynamisk LED". Jeg forventer at bilen IKKE blender ned, men effektivt maskerer ut annen trafikk. Effekten for de andre bilene, motgående som forankjørende, er den samme, men for deg i din nye Volvo er det som dag og natt!
av Xanthopteryx
#1204627
KetSmi skrev:
HitTheRoadJack skrev:Huvudfråga är om de nya ljusen kan upptäcka lastbilars övrefram positionljus, de ovanför hytten? I min nuvarande xc60 hanterar inte ljusen denna situation, att få lastbilsmöte i mörkret, den vanligaste typen av mötet vid kvällskörning. Det blir ett ständigt avbländandet.

Hoppas det fungerar bättre i min blivande V90e

Cheers
Nja, om det er hovedspørsmålet mht "dynamisk LED" er jeg ikke enig i, og jeg vil bli veldig overrasket om din blivende V90 klarer å detektere lastbilers posisjonslys. Min XC90 har problemer med vanlige baklys om de er skitne og oppdager ikke motorsyklers baklys.

At bilen detekterer motgåenede trafikk og blender ned er viktig, men det er ikke det som er cluet med "dynamisk LED". Jeg forventer at bilen IKKE blender ned, men effektivt maskerer ut annen trafikk. Effekten for de andre bilene, motgående som forankjørende, er den samme, men for deg i din nye Volvo er det som dag og natt!
Instämmer. Jämför mina två filmexempel ovanför. Den första är jag som filmat. Den andra någon annan, där det fungerar precis som jag förstått att det skall fungera.
av Xanthopteryx
#1204871
Ni som har dynamisk LED där ni tycker att det fungerar bra, att den maskar av mötande och upphinnande på det sätt som reklamen gör gällande: Kan inte ni filma någon mörkersväng? Med både mötande och upphinnande. TIll exempel landsväg.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Ju mer jag läser här på forumet om[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]