Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
#1208146
KetSmi skrev:
Xanthopteryx skrev:Har åkt lite nu. Var ovanligt få bilar ute så blev några vändor :-p
Här är ett filmklipp på en del av sträckan där jag möter i en kurva.
Filmen upplever jag speglar verkligheten relativt väl, i allafall på min skärm.


(bjuder på lite DAB P4 i bakgrunden)

Hur ser detta ut jämfört med er andra?

Da har endelig jeg også fått filmet litt:


Merk: lysene står i "auto" hele tiden. Min opplevelse er at "high beam" kun dimmer opp/ned mens det er de svingbare nærlysene som sveiper litt til siden her og der og gir en illusjon av dynamikk. Du ser tydelig hvordan "low beam" samler lyskjeglen umiddelbart før "high beam" kommer på ca 1:34 ut i filmen.
Med mindre man kjører veldig nærme oppfatter jeg at mine lys ikke rekker frem til bilen foran. På ingen måte lyser jeg opp på siden og forbi forankjørende bil.
Tack!
Precis sådär upplever jag det ockås! Definitivt inte Dynamiskt i mitt tycke.
Nu väntar vi bara på en film från en som tycker det fungerar bra. =)
av phantomblot
#1208264
KetSmi skrev:Med mindre man kjører veldig nærme oppfatter jeg at mine lys ikke rekker frem til bilen foran. På ingen måte lyser jeg opp på siden og forbi forankjørende bil.
På lang avstand blir det veldig små justeringer/skygger som skal til for å skyggelegge den lille flekken som en bil på 200 meter representerer. Det måtte i såfall være lynraskeraske mikrojusteringer på 1/100 grader for å unngå at høydeforskjeller og humper sender fjernlysene rett i bakspeilene på bilen foran.

Dynamiske LED'ene er noe av det jeg er mest fornøyd med på bilen, særlig på landevei. De gjør uendelig mye bedre jobb enn jeg kunne klart med manuell justering. Funksjonen med å lyse opp sidene av veien og mørkelegge bilen rett foran er helt genial for oss som ferdes på veier med mye elg.
av KetSmi
#1208338
phantomblot skrev:
KetSmi skrev:Med mindre man kjører veldig nærme oppfatter jeg at mine lys ikke rekker frem til bilen foran. På ingen måte lyser jeg opp på siden og forbi forankjørende bil.
På lang avstand blir det veldig små justeringer/skygger som skal til for å skyggelegge den lille flekken som en bil på 200 meter representerer. Det måtte i såfall være lynraskeraske mikrojusteringer på 1/100 grader for å unngå at høydeforskjeller og humper sender fjernlysene rett i bakspeilene på bilen foran.

Dynamiske LED'ene er noe av det jeg er mest fornøyd med på bilen, særlig på landevei. De gjør uendelig mye bedre jobb enn jeg kunne klart med manuell justering. Funksjonen med å lyse opp sidene av veien og mørkelegge bilen rett foran er helt genial for oss som ferdes på veier med mye elg.
That's my whole point! Jeg har veldig gode erfaringer med dynamiske lys fra Passat Alltrack MY14, det var helt magisk hvordan den med langlyset tent klarte å maskere ut forankjørende biler selv på lang avstand. Det min XC90 presterer er not even close! Som videoen viser dimmes langlyset ned umiddelbart og all dynamikk virker å skje kun med nærlyset. Jada, den lyser opp veikanten og maskerer på litt diffust vis bilen foran, men alt skjer med en kombinasjon av de svingbare nærlysene.

Kan ikke du være grei å filme din bil in action? Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan det ser ut hos en som er fornøyd, slik at jeg evt kan bruke det som referanse i dialog med verkstedet!

På forhånd takk.
av Xanthopteryx
#1233271
Lyfter denna igen.
Har varit inne på verkstad och de har bytt kameran då linsen hade en repa och konstiga fläckar.
Aningens bättre kan jag tycke i beteendet precis vid möte, men vete fåglarna om det är det egentligen.

Nu återstår frågan här igen:
Snälla, ni som tycker det fungerar bra.
Kan ni filma och visa?
Jag upplever det som att helljuset i stort släcks ner och sedan vispar det lite förstrött på sidorna i bästa fall.
I vissa lägen ser jag höger vägren bättre om jag slår på halvlljuset i stället!
av V70_2005
#1233316
Körde i lätt dimma inatt och växlade mellan dynamiskt helljus och halvljus.

Bild
Bild

Halvljus: https://drive.google.com/open?id=1U7mtr ... xc9rc2VXh-
Dynamisk: https://drive.google.com/open?id=1AcwYc ... hbIDhymDpQ

Den lyser en stråle på varje sida om bilen framför. Kom det ett möte släckte XC90'in den vänstra också.

Det funkar bra när det är beckmörkt dvs mötande bilar blir inte arga. Men på riktigt långa raksträckor kan bilar signalera ändå. Men på snöiga mörka skogsvägar (från fjällen som idag) funkar det helt otroligt bra. Bara att köra, bilen sköter ljuset. Den slår snabbt på när man kör om t.ex. och bländar av vid möten.

Men ofta känns det som om den bara slår på och av helljuset men efter ett tag ser man att den tänder och släcker ute i bushen (inte sökljus direkt men en del).

Jag hade kanske lite för höga förväntningar på systemet, men det är en grym förbättring mot vanligt manuellt hel/halvljus.
av V70_2005
#1234430
Hur ser det ut för er andra som det inte verkar funka för? Ser ni skillnad mellan halvljus och dynamiskt helljus som på bilderna?
av fkullberg
#1235150
Sleeper skrev:Här är en som tycker att det funkar bra på XC60.
Fugerar inte dessa lika bra på V90 och XC90 ?
av uniformerad
#1235158
fkullberg skrev:
Sleeper skrev:Här är en som tycker att det funkar bra på XC60.
Fugerar inte dessa lika bra på V90 och XC90 ?
Skulle säga att det fungerar precis lika bra på XC90.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]