Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
#1202843
Har använt bilens helljus ordentligt för första gången nu.
Vi har valt till dynamisk LED så den skall anpassa sig efter mötande bilar.
Den är dock inte så dynamisk utan den bländar bara på och av helt enkelt.
Kurvljusfuktionen, där halvljuset vrider sig med ratten, fungerar dock.
Har e-postat min säljare om detta i dag men tänkte höra om fler varit med om samma sak?
Känns som att någon glömde bocka i alternativet "dynamisk" när mjukvaran laddades, men kan det vara något annat fel som är trasigt?
Användarvisningsbild
av Sleeper
#1202846
Vi har diskuterat detta här tidigare. Körde du motorväg? På motorväg är funktionen mer åt på/av men på mindre landsvägar är den mer dynamisk. Jag blev rätt besviken när jag upptäckte detta.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1202847
Jag har kollat, och som ovan skribent skriver, så funkar det sällan på motorväg.

Min dynamik slutar så fort jag passerar 110 km/h..

Kanske är för att tekniken inte hinner med att skärma av bilar med den hastigheten.
av Xanthopteryx
#1202850
Sleeper skrev:Vi har diskuterat detta här tidigare. Körde du motorväg? På motorväg är funktionen mer åt på/av men på mindre landsvägar är den mer dynamisk. Jag blev rätt besviken när jag upptäckte detta.
Ja det gjorde jag förvisso. Hastighetsberoende? För halv sex i morse mötte jag enbart bilar sporadiskt. Men även när jag kört av motorvägen och mötte bil en gång så upplevde jag den som bara på och av då också. Sedan kom gatljus och den gick av helt.
av uniformerad
#1202879
Körde för första gången i riktigt mörker igår kväll, och upplevde inte alls de problem som beskrivs ovan, de dynamiska lysena fungerade klockrent på mindre vägar, även om jag skulle önska att helljuset gick på lite snabbare.
På motorvägen i farter mellan 100 och 120 fungerade det också bra, över förväntan faktiskt.
av Exyzäta
#1202883
Och som tankbilsförare blir man bara irriterad på det som uppenbarligen inte fungerar då många fortfarande kör med helljuset på vid möte. Man får ligga och blinka tillbaka för att väcka mötande att blända av i tid. :evil:
av Xanthopteryx
#1202885
uniformerad skrev:Körde för första gången i riktigt mörker igår kväll, och upplevde inte alls de problem som beskrivs ovan, de dynamiska lysena fungerade klockrent på mindre vägar, även om jag skulle önska att helljuset gick på lite snabbare.
På motorvägen i farter mellan 100 och 120 fungerade det också bra, över förväntan faktiskt.
Var det tydligt att den bländade av mot mötande bil men belyste din del av motorvägen?
av uniformerad
#1202888
Xanthopteryx skrev:
uniformerad skrev:Körde för första gången i riktigt mörker igår kväll, och upplevde inte alls de problem som beskrivs ovan, de dynamiska lysena fungerade klockrent på mindre vägar, även om jag skulle önska att helljuset gick på lite snabbare.
På motorvägen i farter mellan 100 och 120 fungerade det också bra, över förväntan faktiskt.
Var det tydligt att den bländade av mot mötande bil men belyste din del av motorvägen?
Ja, höger körfält var bättre belyst än vänster och mötande trafik, man ser hur lysena ändrar ljusbild konstant för att anpassa sig efter framförvarande och mötande trafik.
av Jonathan81
#1202889
uniformerad skrev:
Xanthopteryx skrev:
uniformerad skrev:Körde för första gången i riktigt mörker igår kväll, och upplevde inte alls de problem som beskrivs ovan, de dynamiska lysena fungerade klockrent på mindre vägar, även om jag skulle önska att helljuset gick på lite snabbare.
På motorvägen i farter mellan 100 och 120 fungerade det också bra, över förväntan faktiskt.
Var det tydligt att den bländade av mot mötande bil men belyste din del av motorvägen?
Ja, höger körfält var bättre belyst än vänster och mötande trafik, man ser hur lysena ändrar ljusbild konstant för att anpassa sig efter framförvarande och mötande trafik.

Så upplever jag mitt med.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?