Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
#1203292
Tog en testtur nu. Landsväg, 80, lätt regn. Enstaka mötande åt ena hållet och följer en åt andra hållet.
Såhär upplever jag det:
Starkt ljus. Möter en bil varpå den bländar ner vad som uppfattas som helt. Slår av och på automatiken och märker då att de lyser svagt bredvid mötande. Blåstirrar på detta och kan då se hur den släcker ner det svaga när bilen kommer in där. Fullt ös igen när bilen passerat.
Följer: Samma sak. Svagt på sidorna. När vägen svänger är det i princip omärkbart framåt där det då bara är väg (då bilen är till höger till exempel). Bilen försvinner bakom skog varpå fullt ös.

När jag provkörde för ett år sedan så vad jag minns var det tydligt hur ljuset dansade ikring och lyste upp här och var. Kan minskas fel. Det var ett år sedan...

Hur upplever ni det?
av Shimbir
#1203302
Xanthopteryx skrev:
Shimbir skrev:Jag har haft v90 i ett år nu. Dynamisk LED belysningen har funkat bra i både motorväg och landsväg under förra vinter.

Men nu under höster den funkade bara som du beskriver (till/från).
Jag beskrev symtomen för mekaniker som skulle göra service. Och nu funkar det efter servicen. Vet ej om det är mjukvaru uppdateringen eller finjustering av kameran som hjälpte.


Xanthopteryx skrev:Har använt bilens helljus ordentligt för första gången nu.
Vi har valt till dynamisk LED så den skall anpassa sig efter mötande bilar.
Den är dock inte så dynamisk utan den bländar bara på och av helt enkelt.
Kurvljusfuktionen, där halvljuset vrider sig med ratten, fungerar dock.
Har e-postat min säljare om detta i dag men tänkte höra om fler varit med om samma sak?
Känns som att någon glömde bocka i alternativet "dynamisk" när mjukvaran laddades, men kan det vara något annat fel som är trasigt?
Tror du att du kan ta reda på vad som gjordes?
Jag fick en mjukvaru-uppgradering under våren och det var då dynamisk LED slutade funka (första versionen av XC60 Sensus layout ).
På service rapporten står det att man har uppgraderat mjukvaran, man har rengjord vindrutan invändigt och utvändigt framför kameran.
Att tillägga: regnsensorn funkade S**t dåligt innan servicen, men nu funkar den klockrent!
Jag tror inte att mekanikern visste att ingreppen han gjorde skulle åtgärda felen. Han kunde inte verifiera att dynamisk LED funkade. Så jag fick vara en "test pilot".
av barcusmrandt
#1203427
Har kört ca 120 mil i totalt mörker i helgen, på alla typer av vägar, med mycket och lite trafik, både mötande och trafik framför mig. Kan bara konstatera att systemet fungerar 100% perfekt! :) Bländar av och på precis när jag hade gjort det själv, och justerar ljusbilden (dynamskt) perfekt. Inte en enda bil eller lastbil har blinkat - klockrent! Den mest utmanande situationen upplever jag vara lång högersväng på motorväg med nån form av barriär i mitten. Då tar det liiiite lite för lång tid innan den bländar av, men igen, ingen har blinkat så det funkar ju skitbra.
Användarvisningsbild
av andreas 80
#1203457
Det är en skillnad på denna generationens dynamik jämfört med det som finns till förra 60-serien.

Förra generationen så såg man hur lamporna jobbade hela tiden och roterade ljuskäglan.
Ljusmässigt så var det ändå enligt mig mycket stort steg mellan fullt helljus samt dynamiskt

Nuvarande så upplever jag mer som dig att det är vissa "lampor" som går på/av vid sidan av vägen i det dynamiska läget.
När bilen passerar så ser man tydligt hur ett helt fält mot vänster sida slocknar, (man ser hur en lampa slocknar när man möter en bil med detta på)
Men viss rotation av ljuset förekommer, syns främst om man ligger bakom en bil i en lång kurva och det sedan dyker upp en mötande.
Ljusmässigt är det fortfarande ett stort steg från fullt helljus, men ändå mycket bättre än med Xenon.

Vet inte hur väl andra biltillverkares funktion är, men har svårt att se hur man kan köra med så kraftigt ljus som helljuset ger och bara skärma bort delar.
Det måste ändå bli väldigt skarpt för mötande bilar skulle jag tro.
När jag testat att köra mot min egen bil med en V40 så upplevs det dynamiska något skarpt och jag kan förstå de som inte är vana att möta bilar med LED ljus att de tror man kör med fullt helljus på.
av douglinds
#1203484
Som Andreas säger - Väldigt stor skillnad på tidigare generation.

Problemet med den tidigare generationen var ju att man hade endast en ljuskälla att jobba med - Xenonlampan genom en projektorlins, som man då fick försöka styra.

Kollar man i Lyktorna på Volvo, Audi, Merca osv - Så är det ju en hel drös med led-lampor. Man kan då få en klart bättre funktion när man har kanske 10st individuella lampor som man kan styra ljusbilden med än en lampa.
av mackann
#1203876
XC90_Executive skrev:På alla vägar utom motorväg är det helt perfekt! Motorväg är det bara på/av samt att den har svårt att se lastbilar, då jag antar att mitträcke osv döljer lampor. Men det är samma oavsett bilmärke.
På min bmw 428i 2015 med adaptiva led fungerar det utmärkt på motorvägar med så det är inte samma på alla märken.
av KetSmi
#1203998
Dette er interessant! Jeg kjørte min XC90T8 på mørk landevei for første gang sist helg og reagerte på at lys-dynamikken var veldig forskjellig fra min MY14 Passat Alltrack. Spesielt når man kjører bak andre biler - Passaten maskerer tydelig ut forankjørende bil og lyser fullt opp på begge sider av den. Volvoen virker som den bare dimmer ned. Også ved møtende trafikk virker det som Volvo dimmer lyset med svært lite dynamikk. Videre; dersom forankjørende bil har skitne eller svake baklys, eller det er en motorsykkel, reagerer ikke Volvoen i det hele tatt og jeg må dimme manuelt!

Det positive er at Volvoen utrolig rask tilbake til hellys igjen, hvor man Passaten gjerne kjører et sekund eller to i "mørke".

Finnes noen video eller beskrivelse av hvordan Volvo's lysdynamikk er tenkt å fungere, annet enn den litt generelle teksten litt lengre oppe i denne tråden?
av PartyNordmann
#1204022
Ca 4.40 ut i denne kan man se nye XC60 i mørket og hvordan Dynamisk LED fungerer:




Skickat från min iPhone med Tapatalk
av KetSmi
#1204125
PartyNordmann skrev:Ca 4.40 ut i denne kan man se nye XC60 i mørket og hvordan Dynamisk LED fungerer:




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Shit, det er jo noe HELT annet enn hva min XC90 leverer! Akkurat slik virket lysdynamikken i Passat også. Da blir det tur til verkstedet igjen, begynner å bli en vane...

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
av Xanthopteryx
#1204147
KetSmi skrev:
PartyNordmann skrev:Ca 4.40 ut i denne kan man se nye XC60 i mørket og hvordan Dynamisk LED fungerer:




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Shit, det er jo noe HELT annet enn hva min XC90 leverer! Akkurat slik virket lysdynamikken i Passat også. Da blir det tur til verkstedet igjen, begynner å bli en vane...

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Berätta gärna hur det gick och vad som gjordes.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]

Jag förstår, en del saker går ju […]