Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
#1202897
Jag tycker det fungerar hyfsat.

Jag får dock hålla koll på lastbilar. Det är tyvärr rätt ofta som det automatiska helljuset är på längre än vad jag tycker är lämpligt -- speciellt om huvudstrålkastarna är skymda, och du bara ser positionsljusen på hytten. Systemet är helt klart inte intelligent nog för att hantera det, utan man måste fortfarande tänka själv och blända av manuellt.
av Hertsh
#1202903
Nu har jag en äldre bil (XC60 MY16) men där är det dynamiska ljuset endast dynamiskt upp till 120 km/h, över det är det endast på/av. Funkar utmärkt på min bil.
av Exyzäta
#1202905
Malmstroem skrev:Jag tycker det fungerar hyfsat.

Jag får dock hålla koll på lastbilar. Det är tyvärr rätt ofta som det automatiska helljuset är på längre än vad jag tycker är lämpligt -- speciellt om huvudstrålkastarna är skymda, och du bara ser positionsljusen på hytten. Systemet är helt klart inte intelligent nog för att hantera det, utan man måste fortfarande tänka själv och blända av manuellt.
:D Det uppskattas kan jag lova. Mörkerseendet blir påverkat av helljuset från mötande som inte bländar av, en del verkar strunta i det helt och lallar på som vanligt även om jag slår på mina för att väcka de sovande. :evil:
av douglinds
#1203019
Har provkört en V90CC över helgen i väntan på att min ska levereras, och kan säga att det är riktigt tufft att se hur det funkar. Ligg bakom en bil 50m~ på en mörk skogsväg, så funkar det oerhört bra. Beroende på hur vägen går, kurvor, kuperat - Så lyser strålkastaren på sidan om och bakom bilen, dyker den ner efter ett krön slår den på "fulla styrkan" nästan direkt, och går sedan tillbaka till dynamiskt när den ser bilen framför igen. Kommer man för nära så går den ned på halvljus.

Glatt överraskad, och det verkar fungera riktigt bra enl kompisen som åkte i bilen framför.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1203091
På alla vägar utom motorväg är det helt perfekt! Motorväg är det bara på/av samt att den har svårt att se lastbilar, då jag antar att mitträcke osv döljer lampor. Men det är samma oavsett bilmärke.
av sorsj
#1203110
Vi har diskuterat det här i en tidigare tråd. Jag hade också väntat bättre funktion; vid möte fungerar det i stort sett bara som den 'gamla' på/av-automatiken. Jag kan däremot hålla med om att den fungerar bra när man kör bakom någon. Men som sagt, mitt totalomdöme är att just finessen dynamiskt LED är en besvikelse.
av Xanthopteryx
#1203161
Har nu fått följande svar. Återstår att testa mer då. Ni får gärna göra detsamma.

"Det kan vara svårt att se var ljuset skärmas av dynamiskt.

Sedan är det beroende av din/bilens position i förhållande till den mötande bilen som avgör om det går att blända av dynamiskt.

Vid regn, dimma, osv så kan det avvika: Ljusförhållanden från regn- och ljussensor RLSM.

Lite info:

Automatiskt helljus
Det automatiska helljuset regleras med tumhjulet på blinkersspaken. Kameran i styrenhet aktiv säkerhet domänkontroll (ASDM) registrerar strålkastarna från mötande trafik eller bakljusen på framförvarande bilar. Bländning undviks enligt följande:



I bilar med full-LED-strålkastarenheter maskas helljusbilden dynamiskt av för att avskärma andra bilar. De andra bilarnas omgivning belyses dock fullt. När ljuset från andra bilar inte längre detekteras, aktiveras helljuset åter efter några sekunder. (Denna underfunktion är inte tillgänglig på USA-marknaden.)



Det automatiska helljuset kopplas in i mörker när bilens hastighet överstiger 30 km/h. När hastigheten en gång har överskridit 30 km/h, måste den sänkas till under 20 km/h och sedan åter överskrida 30 km/h, för att åter aktivera funktionen."
av Shimbir
#1203275
Jag har haft v90 i ett år nu. Dynamisk LED belysningen har funkat bra i både motorväg och landsväg under förra vinter.

Men nu under höster den funkade bara som du beskriver (till/från).
Jag beskrev symtomen för mekaniker som skulle göra service. Och nu funkar det efter servicen. Vet ej om det är mjukvaru uppdateringen eller finjustering av kameran som hjälpte.


Xanthopteryx skrev:Har använt bilens helljus ordentligt för första gången nu.
Vi har valt till dynamisk LED så den skall anpassa sig efter mötande bilar.
Den är dock inte så dynamisk utan den bländar bara på och av helt enkelt.
Kurvljusfuktionen, där halvljuset vrider sig med ratten, fungerar dock.
Har e-postat min säljare om detta i dag men tänkte höra om fler varit med om samma sak?
Känns som att någon glömde bocka i alternativet "dynamisk" när mjukvaran laddades, men kan det vara något annat fel som är trasigt?
av Xanthopteryx
#1203280
Shimbir skrev:Jag har haft v90 i ett år nu. Dynamisk LED belysningen har funkat bra i både motorväg och landsväg under förra vinter.

Men nu under höster den funkade bara som du beskriver (till/från).
Jag beskrev symtomen för mekaniker som skulle göra service. Och nu funkar det efter servicen. Vet ej om det är mjukvaru uppdateringen eller finjustering av kameran som hjälpte.


Xanthopteryx skrev:Har använt bilens helljus ordentligt för första gången nu.
Vi har valt till dynamisk LED så den skall anpassa sig efter mötande bilar.
Den är dock inte så dynamisk utan den bländar bara på och av helt enkelt.
Kurvljusfuktionen, där halvljuset vrider sig med ratten, fungerar dock.
Har e-postat min säljare om detta i dag men tänkte höra om fler varit med om samma sak?
Känns som att någon glömde bocka i alternativet "dynamisk" när mjukvaran laddades, men kan det vara något annat fel som är trasigt?
Tror du att du kan ta reda på vad som gjordes?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]