Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1205736
För kortare resor är samstämmigheten mellan de olika medelförbrukningarna häpnadsväckande dålig!

Vid morgonens resa till jobbet (9.5 km, mestadels stadstrafik, ca 25 minuter värmare innan avfärd, 1 grad C) så visade TA i instrumentklustret 25.1 l/100 km (!!!), förarprestanda-appen i Sensus 10.1 l/100 km och VoC 8.2 l/100 km.

Även om värmarens förbrukning skulle räknas in i TA men inte de andra (spekulation från min sida) så är det inte rimligt att den förbrukningssiffran skulle vara så mycket högre.

(2017 V90 D3 AWD)
#1205762
rogsme skrev:För kortare resor är samstämmigheten mellan de olika medelförbrukningarna häpnadsväckande dålig!

Vid morgonens resa till jobbet (9.5 km, mestadels stadstrafik, ca 25 minuter värmare innan avfärd, 1 grad C) så visade TA i instrumentklustret 25.1 l/100 km (!!!), förarprestanda-appen i Sensus 10.1 l/100 km och VoC 8.2 l/100 km.

Även om värmarens förbrukning skulle räknas in i TA men inte de andra (spekulation från min sida) så är det inte rimligt att den förbrukningssiffran skulle vara så mycket högre.

(2017 V90 D3 AWD)
Skönt att det är fler som ser det och tycker det är udda.
Och som du säger: Om det nu är värmaren som är medräknad i TA men inte förarprestation (för att du kanske faktiskt vill se hur just DU kör, oaktat värmaren) så borde ju i allafall VoC säga samma som TA. Att du kan se förbrukningen på minst tre olika ställen och alla visar olika är ju inte bra alls.
#1408863
Jag funderar hur jag ska göra för att få fram medelförbrukningen i voc, jag har av olika anledningar loggat ut, loggat in, avinstallerat och installerat igen dock har snittförbrukning aldrig visats och frågan är om det ens är möjligt?!

Jag har en V50 D2 2012 och det är väl typ första batchen av andra och senaste generationen av voc, den har väl blivit vassare till nyare bilar.

Funktionen att låsa/öppna bilen via appen är borta och jag har aldrig provat den heller så jag vet inte om den har fungerat.

*jag ser om bilen är låst eller öppen.
*jag ser temperatur
*jag ser var bilen är.
*jag ser återstående drivmedel, dock ej litrar.
*jag har körjournal.
*jag kan direktstarta och programmera tidur till
dieselvärmaren.

Sen är det stopp.
Screenshot_20201024-094755__01.jpg
Screenshot_20201024-094755__01.jpg (19.81 KiB) Visad 242 gånger




Löjliga priser XC70

Precis 40/320=12.5% Skapligt lågt pås[…]

Vi som beställt nya XC60

Mycket nöjd med Platinum Grey. Har en ton av […]

Leasing bildäck

Det låter som någon slags missför[…]

Säger det något särskilt att det k[…]