Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1202828
Har en pågående kontakt med Volvo om detta och tänkte ber er alla om lite hjälp.
Har fått indikationer på att inte bara jag är 'drabbad'.

Har ni möjlighet att samla lite information enligt nedan och skriva det här så vore det tacksamt:

När ni kört en sträcka (längre än bara någon km då kortare sträckor är svårare att få tillförlitliga svar på rent allmänt):
* Vad visar TA l/100 km? (se till att den var nollställd innan din färd började)
* Vad visar körjournalen i Volvo On Call, l/100 km?
Med andra ord: Stämmer de eller itne? Vilken visar högst eller lägst?

När ni tankat eller vid eget valt tillfälle (vi nollställer alltid vid tankning då jag är intresserad av att se snittet mellan tankningar):
Nollställ TM och förarprestationsdiagrammet.
* Vad visar TM och förarprestationen efter ett tag (minst kanske 5 mil i allafall)? l/100 km.
* Vad visar TM och förarprestationen efter ett längre tag (minst kanske tiotalet mil i allafall)? l/100 km.
Visar de olika? Vilken visar mest?

För mig stämmer inte TA och VoC överens.
För mig stämmer inte TM och förarprestationen överens.
Jag har alltså tre olika typer av snittförbrukning att välja mellan och alla visar olika. :-p

När jag fått in ett antal svar från er skall jag ånyo kontakta volvo och berätta mina nya fynd. Har även en pågående teknikerkontakt som verkar vettig och som jag då också skall kolla vidare med.
#1202886
Derank skrev:jag kollade på exakt 300mils längre turer och då visade Voc ett snitt på 0,73, bilen visade 0,86 och verkligheten låg på 0,92 det på en XC60 D4 auto 2016
Riktigt mysko det där.
Var får VoC sina siffror ifrån?
Att verkligheten skiljer är ju en sak men att bilens rapporterade och den uppgift som skickas till VoC skiljer är ju redigt märkligt. Känns inte som avrundningsfel kan vara inblandat i detta då det skiljer så mycket.
#1204269
* Vad visar TM och förarprestationen efter ett tag (minst kanske 5 mil i allafall)? Instrumentpanel 0,63, Stora skärmen 0,65
* Vad visar TM och förarprestationen efter ett längre tag (minst kanske tiotalet mil i allafall)? Instrumentpanel 0,59, Stora skärmen 0,60
* Vad visar körjournalen i Volvo On Call, VOC 0,59
* Verklig förbrukning 0,628 (TM 830,6km, 52,18l)

Jag är själv förvånad att det är så exakt. Jag har upplevt betydligt större skillnader innan service. Dessa värden ovan är direkt efter 6000mil service i veckan. De sa att de laddade ner ett komplett programpaket. Kanske det har hänt något?
Upplever också att växellådan växlar ner tidigare vid gaspådrag och motorn varvar mer innan uppväxling. Bilen känns piggare men "rondellväxlingen" är tydligare.
#1204288
PeterHappy skrev:* Vad visar TM och förarprestationen efter ett tag (minst kanske 5 mil i allafall)? Instrumentpanel 0,63, Stora skärmen 0,65
* Vad visar TM och förarprestationen efter ett längre tag (minst kanske tiotalet mil i allafall)? Instrumentpanel 0,59, Stora skärmen 0,60
* Vad visar körjournalen i Volvo On Call, VOC 0,59
* Verklig förbrukning 0,628 (TM 830,6km, 52,18l)

Jag är själv förvånad att det är så exakt. Jag har upplevt betydligt större skillnader innan service. Dessa värden ovan är direkt efter 6000mil service i veckan. De sa att de laddade ner ett komplett programpaket. Kanske det har hänt något?
Upplever också att växellådan växlar ner tidigare vid gaspådrag och motorn varvar mer innan uppväxling. Bilen känns piggare men "rondellväxlingen" är tydligare.
Tack.
Hur var det innan? Skiljde det mer då eller ungefär samma?
#1204308
Xanthopteryx skrev:
PeterHappy skrev:* Vad visar TM och förarprestationen efter ett tag (minst kanske 5 mil i allafall)? Instrumentpanel 0,63, Stora skärmen 0,65
* Vad visar TM och förarprestationen efter ett längre tag (minst kanske tiotalet mil i allafall)? Instrumentpanel 0,59, Stora skärmen 0,60
* Vad visar körjournalen i Volvo On Call, VOC 0,59
* Verklig förbrukning 0,628 (TM 830,6km, 52,18l)

Jag är själv förvånad att det är så exakt. Jag har upplevt betydligt större skillnader innan service. Dessa värden ovan är direkt efter 6000mil service i veckan. De sa att de laddade ner ett komplett programpaket. Kanske det har hänt något?
Upplever också att växellådan växlar ner tidigare vid gaspådrag och motorn varvar mer innan uppväxling. Bilen känns piggare men "rondellväxlingen" är tydligare.
Tack.
Hur var det innan? Skiljde det mer då eller ungefär samma?
Nu tar jag från minnet men verklig förbrukning har varit upp till 1dl mer än vad stora displayen visat. TM har alltid visat en högre förbrukning än stora displayen. ca0,3dl - 0,5dl. Nä, det enda som fungerar är att mäta vid pumpen.
Det som också blivit bättre på senare tid är antal km till tom tank. När jag fick bilen i januari kunde den visa 300km med full tank, och när jag kört till Stockholm (565km) visade den 400km till tom tank????? Nu är beräkningen inte så "nervös" som innan.
Jag ska kolla TA också nästa vecka när jag kör till Stockholm.
#1204327
Felvisning av bränsle? Missvisande marknadsföring boerde du gå efter.
Ingen volvo drar i närheten av vad Volvo presenterar i sitt säljmaterial. Färddatorn visar en masssa olika siffror, inga stämmer med verkligheten och ingen är i närheten av vad Volvo anger.
Volvo gör bra saker, men bygga effektiva motorer är inte deras styrka, uppenbarligen inte heller att hålla sig till sanningen.
Ska bli intressant att se vad som händer med alla förbrukningsssiffror när reglerna för testcykler ändras.
#1204329
Volvo har aldrig gjort effektiva motorer, det vet alla som kört Volvo de senaste 25åren, och förbrukningssiffrorna på papperet stämmer ju inet för någon bil, jag tycker synd om de som tror at dekan köra en XC60 på en halv liter milen.

Men med lite innanför pannbenet borde man förstå att e EU cyckel är till för att få ner förbrukningen på papperet och har såklart inget med verkligheten att göra, det handlar ju om utsläpp, och det vet nog de flesta
#1204336
Flajjan skrev:Felvisning av bränsle? Missvisande marknadsföring boerde du gå efter.
Ingen volvo drar i närheten av vad Volvo presenterar i sitt säljmaterial. Färddatorn visar en masssa olika siffror, inga stämmer med verkligheten och ingen är i närheten av vad Volvo anger.
Volvo gör bra saker, men bygga effektiva motorer är inte deras styrka, uppenbarligen inte heller att hålla sig till sanningen.
Ska bli intressant att se vad som händer med alla förbrukningsssiffror när reglerna för testcykler ändras.
Nu handlar detta inte om huruvida motorn drar lika mycket, mer eller mindre än vad som deklareras.
Nu handlar detta om att de olika sätt som bilen rapporterar sin förbrukning inte stämmer överens med varandra.
Observera: Det har i grunden INGENTING att göra med vad bilen de facto förbrukar i verkligheten.

Säger det något särskilt att det k[…]

Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]