Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hertsh
#1202755
Någon som vet vilken vecka som Volvo bytte till det nya större batteriet i T8 (det som kom när XC60 introducerades)? Rakt av vid MY18 eller byttes det mitt i modellår?
av Jacobsson
#1202802
Jag tror bestämt det var vid 18 inte innan.
Är inte helt 100 men jag fick min my17 och fick höra att my18 skulle få detta en kort tid efter.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1202805
Borde det inte gå att lösa även på my17?

Jag har förstått det som att det är en mjukvara som man uppdaterat. Att man nu sänkt marginalen och vågar plocka ut mer ur batteriet..

Har jag förstått det fel?
av Xanthopteryx
#1202831
Ilduce77 skrev:Borde det inte gå att lösa även på my17?

Jag har förstått det som att det är en mjukvara som man uppdaterat. Att man nu sänkt marginalen och vågar plocka ut mer ur batteriet..

Har jag förstått det fel?
Precis vad jag också tycker mig ha läst någonstans.
Användarvisningsbild
av Funk
#1202834
Det lär vara samma batteri , men med bättre mjukvara och sänkta marginaler för batterireserv och uttag (vilka varit onödigt stora) ger det några kilometer till.
Användbar kapacitet har ökat från 9-10 kwh men batteriet är egentligen på över 11kwh (fritt ur minnet så ta de exakta siffrorna med en nypa salt..).

/Thomas
av Hertsh
#1202899
OK, så slutsatsen är att om jag köper en begagnad MY17 får jag samma möjliga distans som om jag köper en MY18? 10,2 kw i båda två. Har mjukvaru-uppdateringen gjorts automatiskt eller måste det beställas?
av Xanthopteryx
#1202907
Hertsh skrev:OK, så slutsatsen är att om jag köper en begagnad MY17 får jag samma möjliga distans som om jag köper en MY18? 10,2 kw i båda två. Har mjukvaru-uppdateringen gjorts automatiskt eller måste det beställas?
Antagligen sköts det vid ordinarie uppdateringar.
Men ett bra sätt att veta mer säkert är ju att ringa en bra verkstad och fråga en mekaniker/tekniker.
av wolv
#1203406
Jag har en MY16 XC90. Menar ni att även jag med min gamla skorv ska kunna få bättre räckvidd på el genom en mjukvaruuppdatering?
Användarvisningsbild
av Funk
#1203419
wolv skrev:Jag har en MY16 XC90. Menar ni att även jag med min gamla skorv ska kunna få bättre räckvidd på el genom en mjukvaruuppdatering?

Jag vet inte om det går att uppdatera eller om det är något annat som styr , fråga din ÅF..

/Thomas
Nytt avgasrör B234F

Nu står 745-an på bockar igen. Dags f&[…]

nej, det är mer frågan... när du […]

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]