Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Strei73
#1201932
Hej,
Har nu kört 1600 mil och har fått några erfarenheter att dela.
I annonseringen när man släppte Bifuel så stod det att man skulle få 18 kg gas i tankarna. Detta stämmer bara under vissa omständigheter.
I snitt får jag in 13.5 kg vilket gör det lite mer jobbigt att tanke än med Passaten jag hade innan. Skillnaden på vilken typ av gas man har, och tyvärr så har få tankställen 100% biogas som Volvo har använt i sin marknadsföring.

Ska in på första service snart där de ska få kontrollera hjulinställningen på bilen. Den har varit lite "nervös" från dag 1 och drar jag tyngre släp så börjar bilen vibrera vid 75 km/h.
Man får dra väldigt lite på vanligt B kort så jag fick ta utökat B kort (B96) för att få dra samma hästkärra som jag drog innan. Kan ju vara värt att kolla upp för den som har en tyngre husvagn att åka runt med.

Bränsleförbrukningen i stan ligger kring 1 liter/milen , vilket är samma siffra som min 850 GLT Automat från 1992 hade. Landsväg drar den ok, särskilt med gas, då åker jag billigt.
Tyvärr rycker den när jag kör med gas i stadstrafik. Märkligt men det ska de också kolla på.

Fick montera solfilm på fönster i somras då AC inte hinner kyla ner bilen på soliga dagar. Det hjälpte mycket. Kan verkligen rekommenderas.

Jag har en bil med ljus skinn/textil. Finns nu inte att beställa men jag tror jag vet varför, den är oerhört känslig mot fukt och smuts.

Nu låter det som om att jag är riktigt missnöjd men icke. Jag åkte 150 mil under 2 dagar förra veckan utan att bli trött i kroppen och med pilot assist och alla hjälpmedel i bilen så känns det riktigt bra. Där är V90 i världsklass och en Passat hade jag inte varit nöjd med långa mil.

Det finns saker med Bifuel som inte är helt genomtänkte eller på min tidiga bil helt optimerat men det räknar jag med att de fixar på servicen.
av Xanthopteryx
#1201976
Spoiler »
Vad jag förstått skall luftkonditioneringen vara oerhört bra. Att den inte orkar kyla ner kanske också är något att se på vid service?
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citera inte hela inlägg!
av marwi
#1211474
Hej!
Jagar nästa tj.bil, och funderar just nu på om en gas-bil skulle vara grejen.

Jämfört med en D4, hur stor skillnad tror du det är i förbrukning? Tror du att du åker billigare i din gas-bil per mil (enbart bränsle), än med en diesel?

Och, hur stor skillnad är det på bagaget, för visst är det så att gas-tankarna tar lite plats? Just nu har jag en V60 D6, och i den tar ju batterierna upp en del plats i bagaget, så jag är ju lite van, men det vore trevligt med lite större än vad jag har nu. Hur blir det om man fäller ryggstödet bak? Blir det som en tröskel ner från bagagegolvet till baksidan ryggstödet då?

Finns det någon begränsning som man behöver veta om? T.ex. någon utrustning som inte kan väljas eller ngt annat?

/Martin
Användarvisningsbild
av AndreasThn
#1211481
marwi skrev: Finns det någon begränsning som man behöver veta om? T.ex. någon utrustning som inte kan väljas eller ngt annat?

/Martin
Subwoofer och reservhjul lär inte gå att få.

Har sett v90 Bi-fuel live och tyckte det tog mindre plats på höjden i den än i vår v70.
av havsutter
#1221681
Strei73 skrev: Tyvärr rycker den när jag kör med gas i stadstrafik. Märkligt men det ska de också kolla på.

Det finns saker med Bifuel som inte är helt genomtänkte eller på min tidiga bil helt optimerat men det räknar jag med att de fixar på servicen.
Hoppas de fick ordning på de saker du inte tycker är helt OK.

Jag har kört snart 3 år med min V70 VEA och har haft otur med gasregulatorn (liksom min kollega med sin V60). Två bilar och tre regulatorer är bytta...
Vi båda tycker att det märks med lite ryckighet i början och senare knackande ljud(som är svårt all lokalisera varifrån det kommer) och mot slutet av regulatorns livstid så slår det riktigt hårt "i bilen".
Westport tog ut en analysator o körde min bil och kunde tydligt se att regulatorn inte gjorde sitt jobb med ojämn tillförsel/avstängning. Inte så konstigt att det var ryck i gången, speciellt vid lagom gaspådrag.

Kollegan, som bor längre ifrån killarna som kan konvertering fick vänta tills regulatorn helt gav upp. Båda gångerna dessutom!
Hoppas att kunskapen om detta sprider sig till alla serviceställen -ifall kvalitén inte blivit bättre vid det här laget.

Hur som helst så fick jag bra hjälp(till slut)!
av schoeni
#1263456
Hej,
my name Rainer from Germany. Sorry for writing in english. But the swedish translator of google is terrible.
I know 2 other owners who imported a V90 bifuel. Volvo did not sell to Germany directly.
We all have a problem not to fill 18 kg CNG in a empty tank (after automatc switching to petrol).
It is about 14-15 kg only. Very little for such a big car.
Has one of you ever contacted Volvo with this issue?
Maybe there is to much pressuere remaining in the bottles...

Thank you for your reply,
Rainer
av AtleO
#1263788
Its all about what pressure it is on the filling station. I am driving allot, and fill often. I have experience everything from just over 13 kg. to over 19 with empty thanks

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]